Digitale martech trends voor 2022 volgens Oracle

15 april 2022, 05:47

47% zou AI inzetten voor het targeten van advertenties

Welke uitdagingen, kansen en martech-oplossingen, digitale tactieken en performance metrics zijn in de ogen van 853 marketeers wereldwijd het belangrijkst voor 2022? Maar ook: hoe schatten marketeers hun kansen in dit jaar wat betreft het halen van hun doelstellingen? Waarin gaan ze vooral investeren? Hoe gaan ze om met AI?

Doelstellingen halen

Uit het onderzoek blijkt dat 94% van de marketinginspanningen van marketeers in 2021 succesvol was, naar eigen zeggen dus, maar daar baseren we ons op. “Met 2021 in de achteruitkijkspiegel zijn marketeers klaar om 2022 te omarmen,” meldt het rapport. Uit het onderzoek blijkt dat de vooruitzichten van marketeers voor 2022 positief waren: 37% heeft vertrouwen, nog eens 31% is hoopvol en 24% is enthousiast.

Goed om te weten: voor dit rapport zijn 853 marketeers uit verschillende branches in de Verenigde Staten, Canada, India en UK ondervraagd en de enquête werd gehouden van 10 tot 22 januari 2022. Je kan je natuurlijk voorstellen dat het vertrouwen, de hoop en het enthousiasme zoals je dat in onderstaande grafiek ziet stevig getemperd zijn door de oorlog in Oekraïne.

Noodzakelijke martech

Terwijl het landschap van marketingtechnologie zich blijft uitbreiden, staan sommige relatieve nieuwkomers nu naast “beproefde zwaargewichten” als meest noodzakelijke technologie in de ogen van de ondervraagde marketeers.

Investeringen in martech

Budgetten leken nog te stijgen ten tijde van het onderzoek, dus veel marketeers zullen het komende jaar op zoek gaan naar oplossingen om hun marketing tech-stacks te optimaliseren. Waar zijn marketeers van plan het grootste deel van hun technologiebudget voor 2022 te investeren?

De rol van AI en het overnemen van taken

Marketeers in alle segmenten gebruiken AI om marketingtaken uit te voeren. Bijna de helft (47%) van de ondervraagden geeft aan dat ze AI zouden inzetten voor het targetten van advertenties. Andere topactiviteiten die ze zouden “overdragen” aan AI, zijn onder meer realtime personalisatie en de optimalisatie van bijvoorbeeld de verzendtijden van e-mail.

Toevoegen marketing tactics: b2b vs b2c

Welke marketing tactieken (webinars, video marketing, social platforms) gaan marketeers in 2022 toevoegen, en dan b2b afgezet tegen b2c?

Belangrijkste uitdagingen

Als marketeer staan er tegenwoordig nogal wat kanalen “open” om consumenten mee te beinvloeden. Het publiek is overal, op verschillende kanalen en platformen. “Overal tegelijk zijn en op een consistente en relevante manier boven komen drijven, kan net zo moeilijk zijn als het klinkt”, schrijven de onderzeokers. 38% van de ondervraagde marketeers ziet het maximaliseren van kanaalprestaties een van hun belangrijkste marketinguitdagingen.

Volledig rapport

Hierboven dus wat take-outs, als je het volledige rapport wilt bekijken of “hebben” dan moet je je even registeren via de website van Oracle en kan je het direct downloaden als pdf. Hier de link.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!