Einde van de homepage in zicht?
Robin Good heeft een interessant artikel op zijn weblog over het mogelijke einde van de homepage. In toenemende mate komen bezoekers van websites via zoekmachines, weblogs en rss-readers. Deze verwijzen de lezer vaak via deeplinks direct door naar een specifieke pagina en slaan daarbij de homepage over. Informatie-architecten, interactiedesigners en vormgevers zullen daar in de toekomst rekening mee moeten houden!
Lees verder:
How Content Aggregators Change Navigation and Control of Content
Zie ook:
natuurlijk altijd interessant om dit soort aankondigen te bestuderen. Maar ik geloof niet zozeer dat in het digitale tijdperk dingen nog verdwijnen, zeker niet de homepage. De gebruiker krijgt gewoon een extra alternatief aangeboden. Hij maakt zelf zijn keuze hoe hij zich wil laten informeren. Ook lean back en lean forward zijn hierbij belangrijke principes. Hier op marketingfacts heeft zich een aantal mensen verzameld die een onstilbare behoefte aan informatie hebben en, nog belangrijker, open staan voor alles wat distributie sneller, efficienter maakt. En ook wat nieuw is, want dan hebben we weer wat om over te praten!
Jan, ik zeg ook niet dat de homepage verdwijnt maar geloof het of niet er zijn nog veel website-bouwers en opdrachtgevers die denken dat alle bezoekers netjes via de homepage binnenkomen. Als je daar je informatie-architectuur niet op aanpast, dan ga je dus de mist in.
Een paar simpele basisuitgangspunten zijn dat je op alle pagina’s een duidelijk zichtbare link hebt naar de homepage en dat je bij gebruik van frames maatregelen moet treffen voor die bezoekers die rechtstreeks op een van de frames komen.
Ben uiteraard benieuwd wat de professionele interactiondesigners hier van vinden.
Tuurlijk ben ik het helemaal met je eens (goede avond trouwens), ik wilde met mijn opmerking alleen een kantekingen plaatsen bij het feit een ongeremd geloof in technologieen om informatie te ontsluiten. Groot gedeelte van gebruikers, en met het toenemende aantal internetters wordt het profiel ook steeds normaler, wil niet op zoek naar informatie, maar wil een plek hebben waar hij zich op zijn gemak voelt en informatie gepresenteerd krijgt die hij op die specifieke plek ook verwacht!
Vergeet niet de mensen die gewoon ‘ineens’ iets zoeken (reisje, nieuwe mp3 speler, een mooi boek). Het is natuurlijk niet zo dat je tegenwoordig alleen maar via rss of weblogs je informatie binnenkrijgt of wilt krijgen. Soms heb je behoefte aan bepaalde content en soms niet. En dat is niet te regelen via rss of weblog of nieuwsbrief, met deze middelen kun je hoogstens proberen extra content aan te bieden naast de gevraagde content. Als ik perse iets wil weten over een bepaald bedrijf, product of dienst, dan is een van de te volgenen wegen nog steeds (en dat zie ik niet zomaar verdwijnen) via homepages. Trouwens Marco, hoe zat het ook al weer met de gratis goedwerkende rss reader voor Maccers?
Het is eigenlijk deel van een groter fenomeen dat meen ik te zien. Namelijk het gefragmenteerde en intgerlaced browsing dat gebruikers meer en meer vertonen. Men consumeerd en jaagt heel duidelijk naar specifieke inhoud en gebruik sites dwars doorelkaar. Waar die inhoud exact wordt gevonden is eigenlijk niet interessant meer en wordt vaak ook niet geregistreerd van wie men informatie heeft consumeerd. Dus geen branding of enige andere achterblijvende induk wordt er gemaakt.
Het is natuurlijk ook mogelijk mensen van zoekmachines te redirecten naar bepepaalde spocifieke landingzone in je site. Maar dan kan als er geen koppeling meer is met de zoekterm ook irritatie opwekken. Je zou dan naar zoekresultaat pagina met zelfde term kunnen directen bijvoorbeeld of nog beter specifieke landinzones inrichten voor bepaalde termen welke veel worden gebuikt en ook relevant voor je zijn.
Het onderstreept vooral dat het van belang is om deze gebruik en interactie patronen te verwerken in je site en architectuur concept. De bezoekers hebben eigen gewoonten en volgen niet altijd de verwachte paden. En het klassieke site model wordt inderdaad op de proef gesteld. Overigens zal dit in de toekomst alleen nog maar meer veranderen als het browser en dus het internet pagina idee nog wel eens heel anders uit kan gaan zien. Als internet meer en meer geintegreerd raakt in bijvoorbeeld het besturingssyteem.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!