Radiohead verdient 7 miljoen met ‘gratis’ album
Sander Duivestein van ViNT Sogeti meldde het via de nieuwsdump: Radiohead heeft tot nu toe 7 miljoen euro verdiend met het uitbrengen van het ‘gratis’ album ‘In Rainbows’ op internet (lees hier Duivesteins artikel ‘Radiohead verdient 7 miljoen aan gratis album’). Hier ook op OOR, waar druk gespeculeerd wordt. Hier op Planet een recensie van ‘In Rainbows’.
Op 2 oktober 2007 konden fans zich inschrijven voor het nieuwe album van Radiohead, dat op 10 oktober beschikbaar zou komen via de website van de band. De minimale prijs voor het album was 0,45 eurocent, de prijs van een creditcardtransactie. De consument mag zelf bepalen wat hij voor het album over heeft. Dat kan dus 0,45 euro zijn, maar ook veel meer. Een hele aparte ‘wat de gek ervoor geeft’, zullen we maar zeggen.
Duivestein schrijft: ‘Een grote middelvinger wordt op deze wijze omhoog gestoken naar de grote platenmaatschappijen. De complete waardeketen wordt onderuit geschoffeld. De opbrengsten van de verkoop van hun nieuwe album komt direct in de zakken van Radiohead terecht. Geen platenmaatschappij zal er een eurocent van zien.’ Maar hoe komt Duivestein aan die 7 miljoen?
Het is eenvoudig, volgens Duivestein. Tot nu toe hebben ongeveer 1,3 miljoen mensen het album gedownload. Eén derde betaalde niets, de tweederde die overblijft betaalde gemiddeld 8 dollar per album. Berekening: 8 x (2/3 x 1.300.000) = 6,93 miljoen euro. Maar: waarom betalen mensen in godsnaam voor iets dat ze ook gratis kunnen krijgen?
‘This phenomenon is not new. It’s called tipping. We do it when we go to the restaurant or the barber, or when we ride in a taxi,’ schrijft Eduardo Porter van The New York Times. Niet helemaal, natuurlijk. Want ik heb Thom Yorke nog nooit de hand geschud, dus of ik hem nu 0,45 eurocent betaal of 200 euro voor zijn album, hij zal het nooit weten.
De actie van Radiohead zorgde tevens voor enorme traffic naar de site: de media pikten het op, veel meer mensen dan voorheen weten nu van het bestaan van de band af. Ook is de kans groot, dat de concerten van Radiohead lekker snel zullen vollopen, net zoals bij Prince gebeurde, nadat hij zijn nieuwe album gratis via de Daily Mail had weggegeven.
Hier komt nog bij, dat de band het album vanaf 1 januari 2008 in de winkel zal verkopen:
‘Radiohead’s much-debated decision to let fans choose what they pay for its new album online is a promotional tactic to boost sales of compact discs, the band’s management said yesterday. If we didn’t believe that when people hear the music they will want to buy the CD, then we wouldn’t do what we are doing.’
Dus een grote vinger naar de platenmaatschappijen? Radiohead geeft muziekliefhebbers een derde keuze. Waren er al: gewoon in de winkel kopen tegen een belachelijke prijs en het illegaal downloaden, nu is er een tussenweg. Porter van de NYT schrijft: ‘It is […] potentially comforting news for the recording business. The industry has been struggling to find a business plan that will work in an online market.’ Is dit het antwoord? En, onvermijdelijk: is dit ook toe te passen in andere branches dan de muziekindustrie?
Ik heb Tom Yorke ook nog nooit de hand geschud, toch heb ik 5 euro voor deze cd betaald. Inderdaad zal Radiohead niet weten dat ik persoonlijk die euro’s heb overgemaakt, maar dat maakt mij ook niet uit. Dat weten ze ook niet als ik een cd koop.
Ik luister echter al jaren met veel plezier naar Radiohead (toegegeven vooral de eerste drie cd’s), ga met veel plezier naar hun concerten. Ik betaal daarom graag voor deze cd als teken van waardering voor deze band. Inderdaad, net een fooi.
En vooruit, ook een klein beetje als een middelvinger naar de platenmaatschappijen.
Ik verwacht niet dat dit het nieuwe ding in platenland gaat worden. Op dit moment heb je al de keuze om netjes te betalen voor het materiaal, met alles dat daar aan vast zit (het aanbod in de platenzaak, hoesjes en booklets bij albums), of het illegaal maar gratis downloaden. Ik betwijfel of er behoefte is aan een tussenvorm. En ook denk ik dat bij een main-stream artiest als bijvoorbeeld een Robbie Williams het percentage van 2/3 betalende kopers niet gehaald wordt. Radiohead heeft een trouwe schare fans die denk ik sneller geneigd zijn vrijwillig de portemonnee te trekken.
Daarbij steken platenmaatschappijen veel geld in hun eigen zak, maar hier staat ook een flinke dosis marketing en distributie tegenover.
Wel vind ik de actie erg slim gevonden, het resultaat verbazingwekkend en verwacht ik dat dit niet de laatste band is die dit probeert. Misschien wordt dit concept wel overgenomen door bandjes die nog geen platencontract hebben, die bezoekers de keuze bieden om een album of tegen kostprijs, of tegen een kleine vergoeding te bestellen.
Eigenlijk heeft zich hier dus een nieuw businessmodel bewezen. Artiesten krijgen een dermate lage vergoeding per CD van de platenmaatschappij, dat ze met een vergoeding van bijvoorbeeld € 5,00 al lang meer verdienen. Dus het hoeft niet eens gratis te zijn. Als 900.000 mensen € 5,00 betalen hebben ze 4.5 mio. Plaatsen ze nog wat reclame en andere content op hun site et voila
Consument blij, artiest blij, platenmaatschappij iets minder blij
Een geweldige actie, die volgens mij vooral succesvol is omdat het nog nieuw is (en alle media aandacht die dit met zich meebrengt).
Daarbij heb ik begrepen dat slechts een deel van hun nieuwe album ‘In Rainbows’ op deze wijze te verkrijgen valt. De latere CD release zal ook andere nummers bevatten. Op deze wijze zullen de meeste fans dit album toch op een andere manier moeten gaan aanschaffen.
Inderdaad, geweldige aktie. Mensen willen best voor een CD betalen, alleen niet de prijs die in de winkels gevraagd wordt. Op deze manier houdt de band meer over, en hebben de fans een CD voor een hele nette prijs.
Het is niets meer dan een promotiestunt. Eenmalige actie om tegen consumenten te kunnen zeggegn: “kijk het ligt niet aan de band dat die prijzen van cd’s zo hoog zijn”. een investering in het imago van de band als zijnde vriendelijk en denkend aan de echte muziekliefhebber. Zoals die manager zelf al zegt “het is een marketing tactiek” en geen strategie.
@M.Ietje: niets wijst erop dat dit eenmalig zal zijn.
@Mark van der Heijden: leuk om te horen!
@Sint Smeding:
Het downloaden van muziek is, in ons landje althans, LEGAAL.
(Ik kon het niet laten)
Vind het eigenlijk lastig om te zeggen of dit nu een succesvolle actie is geweest. Want wat zou Radiohead normaal gesproken verdiend hebben als het album gewoon voor € 15 in de winkel had gelegen? Een goed idee qua publiciteit was het natuurlijk sowieso!
Ik zie het vooral als een hele mooie mogelijkheid om te kijken wat mensen nu eigenlijk echt over hebben voor een digitaal album. Iedereen roept dat het via de online winkels te duur is en af en toe komt er eens een onderzoekje langs, maar het is nog nooit in de praktijk getest (voor zover ik weet).
Daarnaast denk ik dat het wel een mooi model is om het naast het oude te draaien. Geeft wel weer leuke mogelijkheden, ook hele sympathieke.
Steengoede zet van Radiohead.
*gouden idee alert*
Het is wachten tot bedrijven zoals Winamp of Songbird een functie inbouwen waarmee tijdens het beluisteren van een ‘illegaal’ gedownloade song of album direct een bedrag naar keuze aan de uitvoerende band of muzikant kan worden overgemaakt. Dit zal bands alleen maar triggeren nog beter te worden. Stukje gezonde marktwerking. Weg met die platenlabels die de consument jarenlang bedonderd en bespuugd hebben. Hun tijd is allang voorbij.
Weet iemand hoe ze een en ander regelen met auteursrechten? Stel dat Radiohead een cover speelt op de CD, betalen ze dan auteursrechten aan de componist / tekstschrijvers?
@B. Mos: Je hebt gelijk. Vervang daarom in gedachten het woordje ‘illegaal’ maar door ‘ongewenst’. 🙂
Het is jammer dat Marketingfact feiten overneemt zonder ze te controleren. Want er staan 3 grote fouten in het stuk van Sander en dus ook in het stuk van Matthijs.
1. De Engelse krant waar Prince zijn CD Planet Earth bijvoegde heet “Mail on Sunday “en niet Dialy Mail
2. Prince gaf in juli 2007 zijn CD weg en niet in september 2007
3.David Sylvian en Hans Dulfer verkopen al veel langer hun muziek exclusief via het web. Dus het voorbeeld van de broodjes is vreselijk achterhaald.
Dus controleer de feiten voordat je ze overneemt.
Dit bewijst eens te meer dat de consument wel (wat) wil betalen voor muziek (en films ook wel), zolang de mogelijkheid om dit snel en gemakkelijk te doen er maar is. Laat organisaties als Brein nou aub zich eens gaan bezighouden om een dergelijk platform te onwikkelen ipv repressief torrentsites op te rollen.
Een kantekening. De eerste 3 cd’s hebben ze bij een grote platenmaastchappij gemaakt. Met die platen zijn ze bekend geworden en dat waren volgens velen ook hun beste cd’s. Van die bekendheid profiteren ze nu nog steeds, zodat ze hun laatste cd ‘gratis’ kunnen weggeven. Maar als ze op deze wijze gestart waren is het nog maar de vraag of ze nu ook zo succesvol zouden zijn. Kortom, leuk initiatief maar ik zie het niet als ‘de toekomst of oplossing’.
Ik schreef gisteren ook over dit onderwerp en er zijn best veel nieuwe ontwikkelingen op muziekgebied die in de richting gaan van meer vrijheid en zeggenschap voor de artiest en het buiten spel zetten van de platenmaatschappijen. Een goede zaak als je het mij vraagt en vergelijkbaar met de opkomst van vrije software, die de software die voor woekerprijzen op de markt wordt gebracht, zoals bijvoorbeeld Open Office, toch langzamerhand aan het verdringen is. Ook bij vrije software heeft de gebruiker het recht in handen en is weer baas over de eigen computer.
Ik moest hierbij, wellicht enigszins vreemd genoeg, denken aan een fenomeen dat ik in Berlijn een aantal keer ben tegengekomen: restaurants waar je zelf bepaalt wat je voor het eten of een wijntje betaalt. Als kassa stond er een grote glazen vissenkom waar je je centjes in kon werpen. De eigenaar van het restaurant gaf aan dat mensen gemiddeld zelfs relatief meer betaalden dan toen hij de prijzen nog netjes op de menukaart had staan.
@ Justin – terechte opmerking! natuurlijk zijn er wel initiatieven die voor het vergroten van de bekendheid van je band zouden kunnen werken, zoals sellaband.com en fairtilizer.com.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!