Advertenties in YouTube Shorts en 90 seconden Reels op Instagram

Blijf up-to-date over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van social media! Dit is de social update mei 2022: Advertenties in YouTube Shorts en 90 seconden Reels op Instagram.

16 mei 2022, 10:47 36585 x gelezen

Blijf up-to-date over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van social media. Ontdek in deze social update meer over de laatste ontwikkelingen omtrent de uitrol van de advertentie feature binnen YouTube Shorts, emoji-reacties op WhatsApp, een mogelijke full-screen feed op Instagram en nog meer aankomende functies!

Advertenties in YouTube Shorts

De langverwachte feature binnen YouTube Shorts zit momenteel in de testfase. Het zal je niet ontgaan zijn dat de populariteit van YouTube Shorts enorm is toegenomen de afgelopen tijd. Gemiddeld worden Shorts zo’n 30 miljard keer bekeken per dag. Deze toename geeft maar weer aan hoe populair korte video’s momenteel zijn, waardoor dit de komende tijd een focuspunt zal zijn voor de meeste platformen.

YouTube Shorts

De langverwachte feature is niets minder dan de mogelijkheid tot adverteren binnen YouTube shorts. Dit zal een extra mogelijkheid bieden om aan content te kunnen verdienen op YouTube. Ondanks de mooie toename in populariteit van Shorts, wordt er hierdoor minder tijd gespendeerd aan het kijken van YouTube video’s waar wel aan verdiend kan worden. Dit biedt ook weer kansen voor bedrijven om te adverteren binnen Shorts en hier omzet uit te genereren.

YouTube wordt door de Shorts feature momenteel gezien als de grootste concurrent van TikTok. Alhoewel TikTok momenteel zo enorm domineert dat dit platform niet zo snel meer ingehaald zal worden, ook niet door YouTube.

WhatsApp maakt emoji reacties mogelijk

WhatsApp is in mei begonnen met het uitrollen van emoji-reacties. Dit houdt in dat gebruikers binnenkort kunnen reageren op een bericht door middel van een emoji. Hierbij zal gekozen kunnen worden uit zes verschillende emoji’s. Handig als je niet precies weet hoe je moet reageren of juist snel wil reageren!

WhatsApp

Denk hierbij aan reacties zoals je die ook kent van platformen Facebook en Instagram. Door het verstuurde bericht ingedrukt te houden, kan hierop gereageerd worden met een emoji. Hierbij kan gekozen worden uit een lachende emoji, een hartje, een verbaasde emoji, een duimpje, een emoji met een traantje of de biddende emoji.

Binnenkort zal WhatsApp geupdate kunnen worden, waardoor de nieuwe functie voor iedereen beschikbaar wordt.

Instagram test met full-screen feed

Van TikTok zijn we al gewend dat content full-screen vertoond wordt. Ook Instagram is hier momenteel mee aan het testen en hoopt daarmee een soortgelijke beleving te kunnen bieden. Instagram lijkt hiermee meer te willen concurreren met TikTok. Volgens Instagram spenderen gebruikers ruim 20% van hun tijd aan Reels. Deze Instagram feature concurreert direct met TikTok. Ook op Facebook spenderen gebruikers veel tijd aan het bekijken van video’s, wel 50% van de tijd namelijk.

Instagram

Daarentegen verdient Instagram momenteel alsnog meer aan Stories dan aan Reels, aangezien Stories op dit moment nog geschikter zijn voor advertenties. In de komende jaren zullen er naar verwachting meer mogelijkheden geboden worden om te adverteren via Reels.

Net als Meta, zit Google ook niet stil. Google concurreert namelijk met TikTok door middel van YouTube Shorts. YouTube Shorts genereert momenteel wel 30 miljard views per dag, dit is 4x zoveel als vorig jaar. Zoals inmiddels bekend, heeft YouTube aangekondigd begonnen te zijn met het testen van advertenties binnen YouTube Shorts.

90 seconden Reels op Instagram

Over het algemeen kunnen Instagram gebruikers nu Reels creëren van maximaal 60 seconden. Daarentegen is Instagram dit aan het uitbreiden naar 90 seconden. Een deel van de gebruikers krijgt deze mogelijkheid al op het platform om dit te testen. Het platform heeft aangegeven meer focus te willen leggen op het uitbreiden van wat ze te bieden hebben op het gebied van video, vandaar ook deze test. Voor Instagram is dit een focuspunt door de toenemende populariteit van TikTok en doordat Instagram Reels, directe concurrent van TikTok, steeds populairder wordt binnen het platform. Inmiddels besteden gebruikers namelijk wel meer dan 20% van hun tijd aan Reels.

Twitter test nieuwe functie

Waar Twitter de afgelopen maand nog een nieuwe test aankondigde met betrekking tot de “unmention”-optie, werkt Twitter ook deze maand alweer aan een nieuwe functie. Het platform werkt namelijk aan de mogelijkheid om verschillende type content aan één tweet toe te voegen. Denk hierbij aan zowel een statische afbeelding als een video en een GIF in één post.

Twitter

Qua creativiteit op het gebied van content zal dit een stuk meer mogelijkheden bieden. Logischerwijs zal dit voor meer interactie en engagement kunnen zorgen. Daarentegen zal deze feature nog even op zich laten wachten, aangezien alle projecten tijdelijk stilliggen door de overname van Twitter door Elon Musk.

Marloes Hammerstein
Client Lead & Digital Advertising Specialist bij SDIM

Sinds 2019 werkzaam bij SDIM Online Marketing. SDIM is een full-service online marketing bureau dat organisaties nóg succesvoller maakt online. Van e-commerce tot B2B en van franchise tot goede doelen.

Categorie
Credits

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!