MarketingOps: Een betere stroomlijning van jouw marketing operatie
Marketing Operations, MarOps of MarketingOps je hebt er misschien al eens over gehoord of gelezen, maar wat is het precies? En waarom breekt het juist nu door?
In dit artikel nemen we je mee in deze nieuwe discipline binnen marketing.
De hoeveelheid data binnen organisaties groeit en de stack van marketing tools neemt toe. Dit vraagt om een betere stroomlijning van de marketing operatie. De aandacht voor de technische kant van marketing groeit al een tijd. Maar nu de digitalisering steeds sneller gaat, staat de doorbraak van een nieuwe discipline binnen ons vakgebied voor de deur: Marketing Operations.
In Amerika is de ontwikkeling rondom MarOps verder. Volgens onderzoek van de MarTechTribe heeft bij 80% van de Amerikaanse organisaties een officiële MarketingOps afdeling. In Europa is dit slechts 30%. Terwijl ook bij ons de behoefte groeit om de regie over eigen data en technologie te hebben.
Toenemend belang van first-party data
Die behoefte wordt o.a. geforceerd door de verdwijnende third-party cookie. Hierdoor wordt het belang van first-party data steeds belangrijker. Als marketeers denken we minder in losse campagnes maar creëren always-on lagen en segmenteren op basis van gedrag en veel minder op klassieke demografische factoren.
Daarnaast hebben we vaak een ambitieuze digitale roadmap om de juiste digitale producten en services te leveren voor onze doelgroep. Hiervoor moeten we beter monitoren en leren wat onze klanten doen op onze eigen kanalen (website, app, chat, mail, mijn omgeving, etc.). Zie hier het belang van centrale datacollectie. Met andere woorden; de winnende bedrijven bouwen een stevig digitaal ecosysteem dat goed gemanaged moet worden.
De rol van de MarOps afdeling
Waar houdt de MarOps afdeling zich dan mee bezig? Marketing Technologist Frans Riemersma geeft zijn definitie van MarketingOps:
- Werkt achter de schermen. Ze houden zicht niet bezig met het bedenken van campagnes, maar zorgen voor alle voorwaarden voor een goede executie
- Verbindt afdelingen: met name IT en marketing, maar ook sales, support, etc.
- Verbindt disciplines: data, technologie, budgettering, reporting, etc.’
‘Je kent de marketing operations professional als degene in het team waar je met technische vragen terecht kan: Mag ik toegang tot een systeem? Mag ik het maandrapport? Ze komen pas goed tot hun recht als ze in de ideation fase van strategie en campagnes worden betrokken. Ze hebben goed zicht op hoe klanten zich precies gedragen.’
Wanneer heb je een Marketing Operations rol of team nodig?
Volgens Frans zijn er een aantal signalen die je vertellen dat je behoefte hebt aan een MarketingOps rol binnen jouw organisatie. Bijvoorbeeld: als je niet weet welke software je gebruikt of als de marketingtechnologie stack van jouw organisatie (nog) niet in kaart is gebracht.
De toekomst met Marketing Operations
Steeds meer organisaties worden digital gedreven. Het is tijd om de regie te pakken met een Aangezien de hoeveelheid data en tools alleen maar verder zal groeien is het tijd om de regie te pakken met een MarketingOps team of afdeling. Meer dan 1.000 verschillende tools binnen één organisatie is op dit moment al geen uitzondering meer. Vaak zijn de tools niet met elkaar verbonden. Dat levert problemen op met bijvoorbeeld het inrichten van campagnes of het GDPR-proof houden van klantdata.
Voor de ‘ops professional’ (denk ook aan SalesOps, RevOps en DevOps) ziet de toekomst er goed uit. Ze bezitten kwaliteiten waar veel organisaties naar opzoek zijn. Niet alleen kunnen ze goed een strategie bepalen, ze zijn ook sterk in het vormgeven van de executie. Steeds meer ops professionals krijgen een leidinggevende rol of worden ze zelfs CEO. Tim Cook van Apple is hier misschien wel het beste voorbeeld van.
Meer digital marketing trends voor 2022
De doorbraak van MarOps is een van de vijf trends uit het Digital Marketing Trendrapport 2022 van Beeckestijn Business School. Hierin neemt digitaal strateeg Bart Meerdink je mee in de belangrijkste ontwikkelingen. De groene revolutie en de krapte op de arbeidsmarkt zijn twee andere belangrijke trends voor dit jaar. Ben jij benieuwd naar alle trends met toelichting, voorbeelden en expert interviews?
Download hier het complete trendrapport
Make impact
Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts. Op zoek naar gratis kennis en inspiratie? Woon een online clinic bij of download een van de whitepapers.