ReclameReview: Gorillas weet wat Nederland wil
Vorige week hadden we een concullega in deze rubriek, nu is het de beurt aan Gorillas om zich te profileren als dé boodschappen-app van Nederland voor als je snel iets bezorgd wilt hebben. Ze weten namelijk precies wat Nederlanders bestellen.
Credits
Niet genoemd in het persbericht, online niet gevonden.
Doelstelling
De naamsbekendheid van Gorillas verhogen en op termijn meer omzet realiseren.
Uitwerking
Uit het persbericht: On-demand bezorgservice Gorillas lanceert een campagne genaamd “Wat Nederland Wil”. Met deze mijlpaal wordt teruggeblikt op het bestelgedrag van Nederlanders en gekeken naar de eetgewoonten van de klanten. In verschillende buurten in Amsterdam duiken grote flyers op met provocerende teksten, die de eetgewoonten van de buurt blootleggen.
De campagne, die vanaf 17 mei in Amsterdam loopt, is een ode aan de populairste bestellingen en koopgewoonten van Amsterdamse klanten.
Zo wonen de “Echte hotshots in de Baarsjes”, waar Jumbo’s ginger shots zeer in trek zijn. Deze worden vier keer zoveel besteld dan in Oud-Zuid. Nieuw-West grijpt vaak naar de fles: er worden 160% meer babyproducten verkocht dan in Oud-West. Ook opvallend is dat in het Centrum van Amsterdam 1,5 keer meer wc-papier wordt verkocht dan in Watergraafsmeer.
Via social media en een tv commercial wordt ook het bestelgedrag van andere steden blootgelegd. In Groningen worden de meeste ‘slippertjes’ gemaakt: daar worden dubbel zoveel bananen én condooms verkocht dan in Utrecht. Ook houden ze in Groningen de prik er lekker in door 133% meer cola te bestellen dan Den Haag. Daarnaast ‘scharrelt’ Rotterdam erop los: met 35.923 eieren bestellen zij 3.7x meer eieren dan Groningen.
Dit is wat Nederlanders vooral consumeren:
- Avocado, banaan, coca cola zero, lokale Lagerweij eieren en Jumbo gember shots behoren tot de populairste producten in de app
- 80% van Gorillas top-gebruikers in Nederland hebben de afgelopen maand fruit of groenten besteld
Oordeel
Flitsbezorger Gorillas is jong en hip. Dat merk je aan alles in hun communicatie. In dat opzicht past deze commercial, samen met de rest van de campagne, goed in het plaatje. Hij is vervreemdend en op die vreemde manier ook grappig. De voice-over is heel bepalend in combinatie met de korte scènes die we te zien krijgen. Tel daar visuele grapjes bij door beelden in elkaar over te laten lopen en je hebt een intense communicatiebom van 30 seconden.
Natuurlijk is deze campagne vooral bedoeld om de veelzijdigheid van het productaanbod weer te geven. Dat lukt prima, want er komen allerlei verschillende producten aan bod. Maar de manier waarop dat gebeurt, vind ik toch wel bijzonder. Voorbeeld: in het persbericht wordt de campagne een ode genoemd aan het bestelgedrag van klanten. In de commercial worden diezelfde klanten weirdos genoemd omdat ze bananen bestellen. Eigenlijk worden de klanten en de producten die ze kopen in de hele commercial belachelijk gemaakt. Lekker edgy…
De vraag is dan: ga je meer klanten krijgen door je rebels op te stellen, alsof je je klanten eigenlijk maar niks vindt? Het antwoord is waarschijnlijk ja. Want wat blijft hangen is dat Gorillas alle boodschappen die je maar wilt in minuten kan bezorgen bij je. Misschien hadden ze dat nóg iets duidelijker moeten weergeven voor de mensen die de propositie nog niet kennen. Maar van de andere kant: het past allemaal wel bij de rebelse insteek. Kortom, de commercial spreekt mij persoonlijk niet aan, maar ik denk dat hij wel werkt.