Weg met de filters

De loyale pen. Persoonlijke creativiteit bestaat niet. Hoe een promotie uit de hand kan lopen. Weg met de filters en Be Real en een “geheim” knopje op je iPhone. Dit is een nieuwe week van Koot!

30 mei 2022, 14:56 2202 x gelezen

#1 Handgeschreven berichten

Coolblue doet het al jaren maar inmiddels beginnen meer merken de kracht van de handgeschreven brief te ontdekken. Onderzoek van Accenture heeft aangetoond dat 48% van de wereldwijde consumenten een speciale behandeling verwachten omdat ze loyaal zijn aan een merk. Vind ik eigenlijk ook wel logisch. Direct mail is misschien een ouderwetse manier om consumenten te bereiken als het gaat om merkloyaliteit. Toch heeft de pen een unieke kracht om iets persoonlijks op papier te zetten. Mooi voorbeeld: In het Verenigd Koninkrijk belichtte de IWD-campagne van Sweaty Betty deze trend en zorgde voor een omzetstijging van 15%. In totaal heeft 54% van de mensen die de brief hebben ontvangen ook binnen drie weken een aankoop gedaan.

#2 Forget personalisation, it’s impossible and it doesn’t work

Mooi verhaal in Marketingweek over personalisatie, schreef Matthijs ook al over (iets met dronken aap en darten). Beetje in contrast met het verhaal hierboven maar minstens zo belangrijk. Zoals het artikel laat zien zijn er twee hoofdredenen. “Personalisation can be reduced to two simple words: Couldn’t and Wouldn’t”. De “Couldn’t” handelt over de volkomen onvolledigheid van de data. De Wouldn’t over het feit dat het onmogelijk is om creativiteit “persoonlijk” te maken.

Er is niet zoiets als persoonlijke creativiteit. Er is in de menselijke geschiedenis nog nooit een succesvol stuk gepersonaliseerd creatief materiaal geweest. De grootste films, boeken, liedjes en advertenties spreken allemaal over universele ervaringen die bij iedereen en overal resoneren. Simpel gezegd, personalisatie op schaal is een contradictio in terminis. Personalisatie is een niet-schaalbare tactiek die de creatieve en mediakosten enorm verhoogt, waardoor de zogenaamde efficiëntie teniet wordt gedaan.

#3 Privacy

Hoe voorzichtig mensen ook zijn over de manier waarop bedrijven toestemming geven om met hun gegevens wordt omgegaan hebben ze waarschijnlijk niet in de gaten in hoeverre deze kunnen worden gebruikt. Het goede nieuws is dat techreuzen nu wat transparanter zijn over data en privacy. Twitter heeft bijvoorbeeld een videogame uitbracht die de algemene voorwaarden simpel uitlegt. Apple kwam met een grappige commercial die het onderwerp nog maar eens goed benadrukt. In een veilinghuisachtige omgeving, met de mooie naam “Dubious” worden allerlei persoonlijke data van een jonge vrouw te koop aangeboden.

#4 There ain’t no such thing as a free lunch

Je bent een bezorgdienst (Grubhub) en je besluit op een goede dag een leuke promotie te doen. Dit omdat je had gelezen dat de meeste New Yorkers hun lunch overslaan. Dus kom je met het idee om iedereen $15 korting te geven op elke bestelling die tussen 11.00 en 14.00 uur in de omgeving van New York City werd gedaan. En dan gaat het fout…

#5 Be Real

Het Be Real platform is er inmiddels al een jaar of 2. Maar het lijkt alsof de groei nu is ingezet. De sociale media app heeft inmiddels ongeveer 8,7 miljoen downloads verzameld en zijn er 3 miljoen maandelijkse actieve gebruikers. In de App Store’s “Top Free Apps” grafiek loopt het voor op Snapchat en Facebook. Volgens Business Insider zijn de downloads dit jaar met 315 procent gestegen. “Everyday at a different time, everyone is notified simultaneously to capture and share a Photo in 2 Minutes”. Dat is de belofte van Be Real. “A new and unique way to discover who your friends really are in their daily life”. Want alleen als je op dit onverwachte moment een foto maakt kun je zien wat je vrienden hebben gepost. Je kunt de foto’s niet bewerken en je kunt ook geen oude importeren. Het doel is om je “Be Real” zelf vast te leggen zoals op dat moment.

#6 The Cash App case

Weer een verhaal van onze vriend Woodbury. Hij beschrijft hier de case van de Cash App. Maar gedurende de beschrijving komt er een inzicht dat wel wat mij betreft wel kansen in zich heeft. Dat een Cash App geen financieel product is maar een nutsvoorziening gebaseerd op een social netwerk. Dit zijn sociale apps die een kerndoel dienen (bijvoorbeeld peer-to-peer-betalingen), maar die ook sociale functies toevoegen om de groei en retentie te verbeteren. Instagram begon meer als een hulpmiddel dan als een netwerk. De app was in de eerste plaats een app voor het bewerken van foto’s waarmee je coole filters op je foto’s kon plaatsen. Maar al snel overmeesterde het netwerk de bewerkingstools. Denk hierbij bijvoorbeeld ook aan Strava. Een fitness-app om je hardloop- en fietstochten bij te houden. Maar Strava is eigenlijk een robuust sociaal netwerk voor fitnessliefhebbers.

#7 TikTok duikt in de wereld van gaming

TikTok is al een van ’s werelds snelst groeiende sociale-mediaplatforms. Nu wil het bedrijf de activiteiten uitbreiden voordat gebruikers klaar zijn met het bladeren door korte video’s. Dan is er waarschijnlijk maar één oplossing; games.

#8 Lightship AR platform and a social network

Niantic kennen we als maker van het succesvolle platform Pokémon Go. Nu komt het met een platform waarop derden AR-apps kunnen bouwen waarbij, net als bij Pokémin Go, locatie een rol speelt. Ze noemen deze techniek Visual Positioning System of VPS. Een mooie knipoog naar GPS. De technologie zorgt ervoor dat AR-ervaringen kunnen worden gekoppeld aan een fysieke locatie, zoals de voorkant van een gebouw of een parkmonument, in plaats van doelloos door het camerabeeld van een telefoon te zweven.

#9 Tell Sell maar dan in een nieuw jasje

En langzaam breken ze dan door. De livestream-shopping kanalen. Alles bij elkaar wordt verwacht dat ze tegen 2024 $35 miljard aan inkomsten zullen bereiken. Dat is nog steeds 12 keer minder dan China, waar live commerce sinds 2016 populair is en naar verwachting in 2022 $423 miljard zal bereiken. Het moment dat je wellicht iets moet gaan ontwikkelen in deze richting komt dus steeds dichterbij.

#10 Geheim knopje op je iPhone

Op je iPhone zit een functie waarmee je de kwaliteit van jet microfoon kunt aanpassen. Deze functie zit verstopt in het Control Center. Maar kan je alleen instellen tijdens een gesprek.

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!