Bedrijven zoeken naar goud in de blogsphere
In Het Financieele Dagblad van vandaag een artikel over de betekenis van weblogs voor bedrijven (via: Brickmeetsbyte).
Uit het FD:
Het internet heeft met weblogs, ook wel: blogs, een nieuwe hype gebaard. Tienduizenden Nederlanders hebben inmiddels zo’n interactief internetdagboek, en er zijn er ook een aantal die elke dag door tienduizenden mensen worden bezocht. In meerderheid zijn dat jongeren, al heeft niemand een flauw benul wie en met hoevelen ze zijn.
Tot vorige week. Toen rapporteerde Pew Internet & American Life Project dat 27% van de Amerikaanse internetters weblogs bezoekt, liefst 58% meer dan tien maanden eerder. Al hebben de meeste (62%) internetters nog geen benul van het bestaan van dit wereldje, de ‘blogsphere’, de formidabele groei roept de vraag op: kunnen bedrijven geld verdienen met weblogs?
Verschillende bedrijven denken van wel. De internetreuzen lanceerden bijvoorbeeld de afgelopen maanden al speciale blogproducten, zoals Blogger van Google en MSN Spaces van Microsoft. En in Amerika verkopen bedrijven als Burst Media, BlogAds en CrispAds voor duizenden dollars per week reclameruimte bij populaire blogs als Boingboing, Instapundit of Slashdot.
De grote publiekstrekkers in Nederland hebben namen als Geenstijl, Volkomenkut en Retecool. Of Flabber, Jaggle en Fok. En ook die hebben commerci?le plannen, aldus Ambroos Wiegers, alias prof. Hoxha, van GeenStijl. “Dit jaar moet het gebeuren. “We praten met een aantal grote merken, pas deze week zijn enkele overeenkomsten rondgekomen.” De huiver van adverteerders is wel begrijpelijk. Onze doelgroep wil u niet, heeft een hekel aan reclame, banners en gelikte marketingboys”, waarschuwt de GeenStijl.nl zelf alvast. Banners voor leenproducten, online gokken en camgirls komen er niet op, aldus Wiegers. “Met banners en buttons op een weblog staan heeft sowieso geen zin. Dit publiek is dagelijks met internet bezig: ze filteren reclame er gewoon uit.”
Niettemin prijken op de startpagina van GeenStijl twee adverteerders, Emmy’s en Speurders.nl. “We doen dat al ruim drie maanden”, zegt Maarten Roelofs, marketingmanager van Speurders.nl. “Het kan nu nog tegen een leuke prijs, een factor vier of vijf minder dan normaal op internet, want adverteerders zijn bang voor het medium.”
?lle weblogs zijn op zoek naar adverteerders, weet Roelofs. Hij kiest bewust voor GeenStijl. “Wij moeten opboksen tegen het gevestigde Marktplaats.nl. We willen cool gevonden worden, cooler dan Marktplaats. GeenStijl heeft een kritische doelgroep, die be?nvloedt anderen. Bij Flabber is dat anders, he bent niet uit keuze Flabberiaan. Daar komen mensen die zich dood vervelen op het werk en gekke plaatjes en blote vrouwen gaan kijken.”
Nee hoor, hem zul je niet horen klagen over de 2.500 tot 3.000 bezoekers die dagelijks van GeenStijl naar Speurders doorklikken. “Ik heb geleerd dat ik de advertentie aan de redactie van de weblog moet overlaten. Zij halen de meest maffe advertenties uit de Speurders waarvan ze weten dat hun doelgroep die te gek vindt: een spotgoedkope Ferrari, meisjesondergoed of een pooierachtig horloge.”
Niet iedereen deelt dit onversneden enthousiasme voor ‘blogvertising’. “Het is niche”, vindt Edwin Duys van interactief marketingbureau Share of Mind. Hij gelooft ook niet dat webloggers de opinieleiders zijn die anderen over de streep zullen kunnen trekken. “Het zijn meer etalages waarin jongeren zich uiten, zoals bij de moord op Van Gogh. Bovendien zijn er nog nauwelijks betrouwbare cijfers over weblogs.”
Wat volgens hem niet wegneemt dat bedrijven terdege rekening moeten houden met het medium. Een slotenmaker als Kryptonite, vertelt Duys, had plotseling een enorm probleem toen het verhaal over internet raasde dat ??n van hun peperdure sloten met een simpele paperclip open te peuteren is. Ook een bedrijf als Nokia kan niet werkeloos toezien als ??n van zijn producten gekraakt worden op een populaire techlog, zoals Engadget.com.
Elk bedrijf heeft straks een team om weblogs in de gaten te houden, voorspelt Eduard de Wilde van adviesbureau VODW Marketing. “Belijden bedrijven corporate sustainability nu vooral met de mond, straks gaat elke uitglijder in weblogs over de tong. Die hebben zo?n kracht nu dat je moet reageren, wil je niet ongelooflijk worden afgezeken.” Wie slim is gebruikt die roddelcultuur in zijn voordeel. Een toenemend aantal adverteerders maakt nu al markante reclamefilmpjes in de hoop dat bloggers ze rondsturen.
De Wilde voorziet dat meer bedrijven een eigen weblog zullen opzetten. Van de 4 miljoen weblogs in de VS zijn er plusminus 5.000 van bedrijven. De adviseur ziet meer mogelijkheden om een succesvolle dialoog op te bouwen in de zakelijke markt dan de consumentenmarkt. “Productontwikkelaars van Philips kunnen een mooie dialoog beginnen met zakelijke afnemers . Daarmee benadruk je je expertise en verbeter je producten. Microsoft heeft al zo?n succesvolle weblog , Channel9.”
Maar pas op, een weblog is een tijdrovende hobby. Dat is een valkuil voor bedrijven, waarschuwt De Wilde. Hij kan het weten. Aan zijn eigen weblog, BrickmeetsByte.com, is hij 1 tot 2 uur per dag kwijt. “Dat is veel, maar je krijgt wel toegang tot nieuwe kennis, bronnen en contacten. Ik word vaker gevraagd voor congressen. Ik krijg 500 tot 1.000 bezoekers per dag. Het is pr voor mezelf.”
Wie daar de vingers niet aan wil branden, kan altijd nog adverteren, of een popualire weblog sponsoren. “Het zijn nu nog een beetje beladen termen. Weblogs hebben nog iets van het anarchisme van het oude internet. Want als straks Heineken adverteert, kun je dan nog alles over Heineken zeggen? Het wordt lastiger om de schijn van onafhankelijkheid op te houden. Maar op den duur is het natuurlijk onvermijdelijk.”
Edwin, had je een blackout of heeft het FD je niet helemaal goed begrepen? Niet onverdeeld positief over blogvertising? Weblogs geen opinieleiders? Nauwelijks betrouwbare cijfers? Je zou haast denken dat je de afgelopen maanden het nieuws over weblogs gemist hebt.
@Marco,
Zoals gebruikelijk worden zaken anders weergegeven dan je daadwerkelijk hebt gezegd. Met dank aan deze redacteur die niet helemaal zijn afspraken nakomt. Maar goed. Dit weblog bied je de mogelijkheid om de zaken alsnog helder weer te geven.
Ik zal de laatste zijn die niet enthousiast is over dit communicatiemedium. Heb nuancering aangebracht en weblogs ‘gewoon’ als middel geplaatst naast ander vormen van communicatiemiddelen. En zo moet je het volgens mij ook bekijken, los van de eigenschappen die weblogs bieden, want dat is een andere discussie.
Dat de groei explosief is, is duidelijk. M.b.t. ervaringscijfers heb ik aangegeven dat dat de VS hierin voorop loopt en dat we wat dat betreft in Nederland nog in een beginstadium zitten.
M.b.t. advertising heb ik gezegd dat weblogs een uitstekende manier kunnen zijn om homogene doelgroepen te bereiken die geinteresseerd zijn in een specifiek onderwerp. Uiteraard mits de populatie voldoende omvang heeft.
Mmm, vind het over het algemeen wederom een negatief artikel over weblogs. Het lijkt wel alsof de traditionele media het licht niet in de ogen gunnen van nieuwe initiatieven.
“Bovendien zijn er nog nauwelijks betrouwbare cijfers over weblogs.” Met deze opmerking ben ik het wel eens. Het is momenteel volstrekt onduidelijk hoeveel bezoekers een weblog bijvoorbeeld aantrekt. Iedereen gebruikt en implementeert de diverse maatstaven op verschillende wijze.
@Edwin: Dat is wel heel gemakkelijk om de schrijver van het artikel de schuld weer in de schoenen te schuiven door te zeggen dat je verkeerd bent geciteerd. Naar mijn weten heeft hij juist alle betrokkenen die zijn opgevoerd keurig vooraf inzage gegeven in het verhaal.
@Fleischbaum,
Was het maar waar. Ik heb dat artikel nl. niet ontvangen.
Erg opvallend hoe weer benadrukt wordt dat weblogs voor jongeren zijn. Het (kleine) onderzoekje van Retecool wees toch echt een andere kant op.
“geen betrouwbare cijfers” over weblogs lees ik. Wij hebben wel degelijk betrouwbare cijfers, alleen niet over weblogs als geheel uiteraard. Zowel zaken als pageviews en vaste bezoekers per maand, als gegevens over lezersgroep (geen ‘doelgroep’). Daar hebben we samen met een tijdschriften en multimedia-uitgever lange tijd aan gewerkt. Die gegevens zijn net zo betrouwbaar als van een papieren tijdschrift, we gebruiken gewoon de standaardbeschrijvingen.
Kun je iets zeggen over leeftijden?
De bewerering dat weblogs zoals GS alleen door jongeren gelezen worden is daarintegen *wel* volledig uit de lucht gegrepen. Leeftijd van bezoekers van GS ligt tussen 25-35 jaar. Het aantal actieve commenters is wel iets jonger, is begrijpelijk, jongeren zijn over de bank genomen ‘interactiever bezig’ Maar dan hebben we het over 1% ofzo van alle bezoekers.
Even ter verdediging van de auteur van het artikel: ik heb van tevoren inzage gekregen en gelegenheid gehad foute citaten te corrigeren. Wat mij betreft wel degelijk een betrouwbare journalist. Wat betreft de negatieve insteek vind ik het wel meevallen. Weblogs komen er toch wel degelijk in naar voren als een belangrijk fenomeen. Dat een en ander nog niet is uitgekrisallisserd wat betreft inzicht in facts en figures wil nog niet zeggen dat het niet een beweging is waar bedrijven geen rekening mee moeten houden.
Eens met Hoxha, er zijn wel degelijk betrouwbare cijfers over weblogs. Ook op dit weblog plaats ik regelmatig cijfers over weblogs en dit weblog in het bijzonder. Uiteraard valt over de betrouwbaarheid van deze cijfers te twisten maar een ding is zeker, de cijfers zijn niet meer of minder betrouwbaar dan die voor andere websites.
Waar vooralsnog weinig tot geen cijfers over zijn is de effectiviteit van adverteren op en sponsoren van weblogs. De eerste cijfers druppelen binnen (in Nederland o.a. Speurders op Geenstijl). We zullen daar dit jaar overigens steeds meer cijfers van zien!
@Eduard,
Nuancering richting redacteur is dan van mijn kant op zijn plaats. Sterker nog heb hem inmiddels gesproken. Ik beschouw het maar als een ‘ongelukje’. Geeft maar wel aan wat het belang van zorgvuldigheid is (ook van mijn kant overigens). Voor de rest wat mij betreft geen enkel issue meer.
Hi Giuseppe,
Hoewel het niet mijn plaats is om GS hierin te verdedigen, eerst nadenken voordat je mensen uitmaakt voor pinokkio, voor je het weet zitten we op het niveau van die koter van zeurdertje.com
– Unieke bezoekers
– Visits
Groot verschil.
Ik weet ook niet of hotstat de juiste stats weergeeft, volgens mij hebben ze dit uitgefaseerd, maar dan kunnen deze heren je beter melden. Volgens mij gebruikt GS een ander systeem op de achtergrond.
Misschien was dat in een drukkere periode, kan toch? In januari zo’n 70.000 pageviews per dag, uit zo’n 19.000 unieke bezoekers. Vraag is hoe betrouwbaar zo’n hotstat is. Bij sommige tellers kan je met 1 IP adres meerdere unieke bezoeken per dag plegen… aan de andere kant, hoeveel mensen kunnen zich wel niet achter 1 IP adres verschuiven!
Hoe verklaar je die 5% japannezen?
Bezoekersaantallen van sites zijn en blijven een benadering en iedereen kan naar hartelust getallen roepen. Ik zie dat niet goedkomen en moet altijd lachen als ik weer zo’n zogenaamd Multiscope onderzoekfrutsel lijstje voorbij zie komen.
Hotstat, Nedstat en dat soort tellers zijn volgens mij alleen maar voor de buitenwacht. Ik zie waar mijn teller op staat en vind dat wel geinig. Of ik er verder veel belang aan hecht is wat anders. Waar mensen vandaan komen al helemaal niet, vaak is het maar net waar de proxyserver staat waar je “achter” zit.
Als bedrijven bij mij willen adverteren zijn ze van harte welkom. Tot een tijdje geleden was ik zelf bezig om te zorgen dat ik advertenties had, waar je dan een klein beetje geld voor kreeg. De laatste paar weken ben ik toch al een aantal keer benaderd door mensen die bij mij willen adverteren. Hieruit blijkt dus gewoon dat advertentieverkopers wel iets in weblogs zien. En iedereen heeft zijn eigen soort weblog, met zijn eigen soort bezoekers en waarschijnlijk dus ook zijn eigen soort advertenties. Niet?
@Giuseppe: Wij draaien gewoon eigen stats, Hotstat is een vrij simpele teller, gemaakt door een bekende en daarom leuk. Hotstat geeft louter een indicatie, het ding is zeker niet nauwkeurig, valt regelmatig uit, telt groot percentage van ip’s niet, laat staan pageviews. maar wel popupvrij en overzichtelijk. We gebruiken open source software voor echte stats, hebben 3th party admanagement software en daarnaast hebben we metingen door derde partij laten verrichten. Verder krijgen belanghebbenden gewoon inzage en kunnen ze zelf ook extern tellers of wat dan ook gaan draaien mocht dat nodig zijn. Discussie over stats is zoals al eerder hier opgemerkt, een non-issue.
@Hoxha. Uitgaande van jullie gemiddelde pageviews (89.751) voor de complete site, aangezien jullie op iedere pagina de hotstat teller hebben staan, kom je uit op circa 2,5 miljoen pageviews per maand. Dat scheelt slechts 22,5 miljoen hits.
Wat een kutteller van Hotstat. Maar ja, dat zeg je zelf ook al. In ieder geval, zolang je jullie “echte” cijfers niet publiceert, ben je voor mij een enorme Pinokio.
Beetje laf trouwens, altijd schreeuwen, maar weinig wol.
Tellers zijn in hoge mate onbetrouwbaar. Of het nou open source betreft, 3rd party of een image-teller als HotStat.
Ik heb verschillende tellers (image-based, source-based, log-based) lopen op mijn site om er achter te komen wat de werkelijke bezoekersaantallen zijn. De resultaten zijn schrikbarend verschillend. Als ik adverteerders zou willen naaien, zou ik ze afhankelijk van het cijfer dat ze willen weten (unieke bezoekers, bezoeken, pageviews, hits) de cijfers uit een ander pakket kunnen tonen, net wat mij het voordeligst uit zou komen.
Het feit dat Hoxha de Hotstat-teller afdoet als een niet-relevante teller, zegt wat dat betreft wellicht wel iets. Zelf beschouw ik image-based tellers als de meest betrouwbare, omdat die het best inzicht geven in daadwerkelijke pageviews door mensen. Spiders, crawlers, server- en client-side include-bestanden etc etc worden in die resultaten niet meegenomen, en zo zou het ook moeten.
Tot slot: als discussie over stats een non-issue zou zijn, zou je (Hoxha) je er niet zo druk over maken.
Hey Giuseppe,
Lutser. Stuur een ingezonden brief naar de krant man. Past je beter.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!