Ik ga op reis en neem mee… een dode boom

Helft Nederlanders leest magazines tijdens vakantie om even ‘offline’ te zijn, Twee derde Nederlanders leest het liefst van papier.

14 juli 2022, 11:00 2466 x gelezen

Volgens de Magazine Media Associatie (MMA) geeft 63 procent van de Nederlanders aan tijdens vakanties nog altijd de voorkeur te geven aan het lezen van magazines en boeken ten opzichte van online en e-readers. Dit blijkt uit onderzoek onder 1.150 Nederlanders van zestien jaar en ouder, uitgevoerd door Panelwizard in opdracht van de Associatie. Leesvoer op vakantie dient nog altijd ter ontspanning. De helft van de respondenten leest magazines of boeken om even los te komen van online devices.

Een goed deel der natie gaat snel of is al op vakantie. Mooi moment om ‘het boek’ weer eens ter hand te nemen want daar komen we in het drukke jaar minder vaak aan toe dan misschien gewenst. Veel Nederlanders lezen fysieke edities van magazines en boeken. Zo leest ook 61 procent van de vakantiegangers onder dertig op vakantie liever een papieren dan digitaal magazine. Veertigers zijn hier met 75 procent het fanatiekst in. Verder is de behoefte om even ‘offline’ te zijn voor 63 procent van de dertigers de voornaamste reden om er op vakantie een magazine of boek bij te pakken, en hiermee steekt deze groep boven andere leeftijdscategorieën uit. ‘Ondanks sociale media zijn personen onder de dertig dus nog altijd te porren voor print, zeker in de zomerperiode’, zegt Harriët Schrier, directeur van Magazine Media Associatie (MMA).

Hoewel sommigen al jaren zorgelijk spreken over ‘ontlezing’, wijst het onderzoek uit dat een tijdschrift in de koffer nog altijd vrij standaard is, want meer dan de helft van de Nederlanders neemt ‘meestal een magazine mee op vakantie’. Opvallend is dat 41 procent van de respondenten op reis andere typen boeken en magazines leest dan dat ze thuis doen. Schrier: ‘Wij zien wat verkopen betreft al jaren een hoge piek in de zomerperiode. Nederlanders nemen magazines makkelijk mee in de koffer en bovendien hebben we op vakantie meer behoefte aan lichte content die past bij de relaxte stemming. Vandaar dat liefhebbers van zware thrillers op het strand in Zuid-Europa prima overweg kunnen met bijvoorbeeld een lifestyleblad.’

Ander leesgedrag

Behalve het leesvoer is ook het leesgedrag van Nederlanders op vakantie anders dan normaal. Zo leest 46 procent van hen op vakantie meer magazines dan dat ze in dezelfde periode thuis zouden doen. Vrouwen zijn daar met 48 procent iets meer toe zijn geneigd dan mannen (44 procent). 58 procent van de respondenten bladert op vakantie langer in hun favoriete magazine of boek dan thuis op de bank of in bed. Schrier: ‘Op vakantie is er meer tijd voor lezen, het helpt ook ontstressen. Eindelijk eens los van die telefoon en jezelf verliezen in een goed boek of magazine. Op vakantie ontbreekt de ballast van de stress van werk of school en dit verlaagt de drempel om te gaan lezen.’

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!