Ban op BN’ers in Gokreclames effectief volgens het Brein
Sinds 30 juni is het inzetten van BN’ers in gokreclames verboden. Dat is niet voor niets.
Andy van der Meijde, Ellie Lust, Hans Klok en Kim Feenstra; bekend Nederland was goed vertegenwoordigd in de reclames van online gokaanbieders sinds online gokken in oktober vorig jaar legaal werd. Omdat BN’ers als rolmodellen worden gezien zouden zij de drempel om te gaan gokken nog lager maken. Is het effectief om BN’ers te verbieden in gokreclames? Unravel Research deed een meta-analyse in hun database van ruim 900 commercials. Ze vergeleken kansspel-commercials inclusief BN’ers met kansspel-commercials zonder. De conclusie? BN’ers verhogen de effectiviteit met 26%.
Afgelopen oktober was het dan zover: de legalisering van online gokken. De vermeende positieve effecten die hieraan ten grondslag lagen waren een veilige speelomgeving, beter toezicht op mogelijke gokverslaving en eerlijke informatie over gokken halen veel partijen aan. Maar met de legalisering van online gokken kwam niet onverwachts ook een opmars in online gokreclames. Weliswaar alleen na 21.00 uur, maar dan meteen ook lekker prominent; tot wel drie gokreclames per reclameblok. Uit veel hoeken hoorden we de alarmbellen rinkelen. Want meer reclames zorgen voor meer verslaving, stellen experts.
Om die reden heeft de overheid het inzetten van BN’ers vanaf heden verboden. Een goede ontwikkeling, blijkt uit een analyse van neuromarketing bureau Unravel Research. Zij voeren wekelijks reclame onderzoeken uit door een kijkje te nemen in het brein van de consument. Om op die manier niet alleen de bewuste, maar vooral ook de onbewuste effecten van reclame meetbaar te maken.
Dat doen zij door middel van EEG en Eye Tracking. Met EEG zijn zij in staat om op de milliseconde nauwkeurig fluctuaties in aandacht, emotie en moeite te meten, waarmee ze per scène de impact op verkoop kunnen voorspellen. Want wat blijkt; het merendeel van ons gedrag komt onbewust tot stand. En daarmee heeft breindata een betere voorspellende waarde van de effectiviteit van reclames dan traditionele methoden zoals vragenlijsten, omdat die methoden juist het rationele denkproces van de consument vangen.
Uit de analyse van kansspel-commercials blijkt dat reclames met bekende personen maar liefst 26% effectiever zijn dan reclames zonder bekende personen. Daarnaast trekken bekende personen aandacht waardoor de reclame in zijn geheel beter wordt bekeken.
Zeker wanneer BN’ers likeable en aantrekkelijk zijn, of bepaalde associaties hebben die passen bij een bepaald product geven zij een boost aan effectiviteit van een reclame. Het inzetten van BN’ers in gokreclames heeft dus weldegelijk effect op het (gok)gedrag van consumenten, en het verbieden van dit soort reclames is dus een goede zet om verslaving tegen te gaan.
Schrijf je nu gratis in voor de webinars van Unravel