Leren van de best bekeken video’s op YouTube Q2 2022
Clean Nutrition en NOS Jeugdjournaal spannen de kroon
Dat YouTube het #1 entertainment- én educatieplatform is, weten we. Maar het is ook hét platform waarop een video makkelijk verdwijnt. Sterker nog: 80,2% van alle Nederlandse video’s op YouTube haalt niet meer dan 5.000 views. Maar welke merken, publishers en video’s behoren bij de 19,8% die wél vindbaar zijn? Dit kwartaal hebben we als YouTube Agency Team5pm gekeken welke uitgevers, merken en video’s de meeste views op YouTube wisten te genereren. Welke kanalen en video’s sprongen eruit? En zijn het bekende of juist verrassende namen? Dit zijn alle toppers op een rij.
Topmerken Q2 2022: Clean Nutrition verovert eerste plaats met 1,9 miljoen weergaven
lean Nutrition wist zich omhoog te werken van de derde plaats in het eerste kwartaal naar de eerste plaats in het tweede kwartaal. Hiermee veroverde het de eerste plaats van autorestauratiebedrijf Stipt Polish Point, die in in de vorige lijst nog bovenaan stond en nu met 1,8 miljoen weergaven de nummer twee is.
Clean Nutrition is een merk rondom voedingssupplementen en trainingsprogramma’s dat gerund wordt door influencer Joel Beukers. De eerste video werd op 19 augustus 2021 gepubliceerd en sindsdien is het kanaal gegroeid naar bijna 600.000 weergaven per maand en 52.400 abonnees. De video’s die worden gepubliceerd zijn met name video’s over voeding en workouts en vallen daarmee onder het Health, Fitness & Self Help genre op YouTube. Dit genre steeg het afgelopen jaar van 29 miljoen naar 43 miljoen weergaven per maand. Clean Nutrition is daarmee een voorbeeld van de stijgende populariteit van deze onderwerpen op YouTube. Daarnaast heeft Joel Beukers ook een eigen YouTube-kanaal met 267.000 abonnees en een Instagram-account met 432.000 volgers. De populariteit van Joel Beukers als influencer draagt daarmee ook bij aan het succes van het Clean Nutrition kanaal.
Als we kijken naar de afgelopen drie maanden dan publiceerde Clean Nutrition 40 video’s waarmee gemiddeld 48.000 weergaven per video gegenereerd werden. De video met de meeste weergaven was Joel Beukers Reageert op Nieuwsuur met 176.000 weergaven. Deze video was door de vele likes en reacties ook de video met het hoogste aantal engagements (12.000) uit de lijst met topmerken. Het format “reageren op” is een slim format om korte populaire fragmenten van TV, series of andere YouTube video’s zelf te kunnen gebruiken door er als creator je mening of reactie op te geven. Voorwaarde is wel dat het gebruik van de content valt onder ‘redelijk gebruik’ binnen het auteursrecht van YouTube óf dat je toestemming hebt van de rechthebbende(n).
Ondanks dat de nummer twee Stipt Polish Point in totaal minder weergaven behaalde dan Clean Nutrition in de afgelopen drie maanden, genereerde het met 23 gepubliceerde video’s wel meer weergaven per video (77.600). Kinderrechten Festival sprong er het meeste uit met 112.000 weergaven per video. Verder had Clean Nutrition met 81.000 engagements wel bijna het dubbele aantal engagements dan Stipt Polish Point. Het merk met de hoogste engagement was uiteindelijk de nummer zes uit de lijst: DoopieCash – Traden & Investeren. Dit trading YouTube-kanaal behaalde met 98 gepubliceerde video’s in totaal 106.500 engagements en een indrukwekkende engagement rate van 8,7%. De video van DoopieCash met de meeste engagements was een live stream van 48 minuten met een live koers update van bitcoin en aandelen. Zoals in het artikel van het eerste kwartaal al werd benoemd, laat het kanaal hiermee naast de potentie van livestreams ook de stijgende populariteit van de personal finance en investeringsniche op YouTube zien.
Top uitgevers Q2 2022: NOS Jeugdjournaal behoudt koppositie
Na de nummer één te zijn geweest in het eerste kwartaal en in de terugblik op het gehele jaar 2021, wist NOS Jeugdjournaal ook in de afgelopen drie maanden de koppositie vast te houden. Het nieuwsprogramma behaalde de afgelopen drie maanden 80,6 miljoen weergaven, nog weer 16 miljoen weergaven meer dan in het eerste kwartaal. De afgelopen maanden publiceerde het 462 video’s (de meeste video’s uit de lijst) en wist hiermee 174.500 weergaven per video te genereren. Alleen De Avondshow met Arjen Lubach | VPRO wist dit te overtreffen door meer dan 207.000 weergaven per video te behalen. Het programma heeft het bereik van de show slim gekoppeld aan het YouTube-kanaal.
Verder spande NOS Jeugdjournaal niet alleen de kroon met het aantal weergaven, het genereerde met 1,2 miljoen engagements ook verreweg het meeste engagement. De video die er het meeste uit sprong was Passagier zonder ervaring landt vliegtuig, met 878.00 weergaven en 15.800 engagements. De titel in combinatie met de thumbnail benadrukken de nieuwswaardigheid van de video door te focussen op dat het onmogelijke werkelijkheid is geworden. Dit prikkelt de kijker en maakt de video aantrekkelijk om op te klikken.
Ziggo Sport is de nummer twee op de lijst en wist na NOS Jeugdjournaal de meeste weergaven en engagements te behalen. Met bijna 300 video’s genereerde de sportzender 29,9 miljoen weergaven en 608.600 engagements. De best bekeken video’s op het kanaal waren de voetbalsamenvattingen. De samenvatting van Liverpool tegen Manchester United sprong er met 1 miljoen weergaven het meest uit. Opvallend is dat de video met de meeste weergaven en engagements van de nummer tien uit de lijst komt, namelijk AFC Ajax met de 5-0 thuisoverwinning op sc Heerenveen waarin ze voor de 36ste keer landskampioen werden. Door de hoogtepunten van deze wedstrijd te bundelen, werd de video met 1,1 miljoen weergaven niet alleen het vaakst bekeken, maar wist het met 22.000 engagements ook de kijker bij de content te betrekken. Ziggo Sport en AFC Ajax zijn daarin allebei goede voorbeelden van hoe YouTube als verlengstuk van TV kan worden ingezet door YouTube-content rondom belangrijke TV-momenten te creëren.
Top 10 video’s
- Masha en de Beer (15,6 miljoen weergaven)
- Fire 24 / 7 (2,8 miljoen weergaven)
- StukTV (1,5 miljoen weergaven)
- StukTV (1,5 miljoen weergaven)
- Dylanhaegens (1,3 miljoen weergaven)
- Dylanhaegens (1,3 miljoen weergaven)
- Dutch Dashcam (1,2 miljoen weergaven)
- EnzoKnol (1,2 miljoen weergaven)
- Bing Nederlands – Officiële Kanaal (722.000 weergaven)
- AFC Ajax (1,1 miljoen weergaven)
WE ARE THE CHAMPIONS 3️⃣6️⃣🥇 | Highlights Ajax – sc Heerenveen | Eredivisie | #XXX6
Als we kijken naar de topvideo’s van de afgelopen drie maanden staat Masha en de Beer met de aflevering Wasdag op nummer één. Deze aflevering van de kinderserie werd met 15,6 miljoen weergaven verreweg het best bekeken en genereerde daarnaast 87.000 likes.
De nummer twee op de lijst is een video van Fire 24 / 7 over een brandweerwagen die in brand staat en geblust wordt. Deze video werd 2,8 miljoen keer bekeken en behaalde 27.600 likes. Door een point of view (POV) beeld te gebruiken krijgt je als kijker een uniek kijkje in wat erbij komt kijken als er een brand ontstaat en lijkt het alsof je er zelf bij staat.
De derde en vierde plaats worden geclaimd door StukTV met de eerste en derde aflevering van DeKluis’22. Het format, bestaande uit verschillende bekende Nederlanders die een overval plegen, stond al vaker in de top 10 lijst met video’s en blijft goed scoren. Samen behaalden de twee afleveringen 3 miljoen weergaven, 75.000 likes en 3.000 reacties. DeKluis’22 is daarmee een mooi voorbeeld van hoe het publiceren van content in seizoenen niet alleen op streaming platformen kan werken, maar ook op YouTube zijn succes heeft bewezen. Verder valt op dat naast StukTV ook Dylanhaegens twee keer in de top 10 video’s voorkomt. Zijn lijstjes-video’s 10 dingen die op de basisschool gebeuren en 10 verschillen tussen vaders en moeders werden samen meer dan 2,5 miljoen bekeken en genereerden 58.000 likes en 3.000 reacties.
Hoe zijn deze lijsten samengesteld?
De bovengenoemde ranglijsten zijn samengesteld op basis van het aantal weergaven die de YouTubekanalen met hun video’s genereerden. Vervolgens zijn er enkele aanpassingen toegepast:
– We hebben alleen gekeken naar video’s van Nederlandse kanalen die zijn geplaatst in de periode van 1 april 2022 tot en met 30 juni 2022.
– Advertenties zijn eruit gefilterd door te kijken naar de engagement rate en het aantal engagements in verhouding met het aantal weergaven. Daarnaast zijn video’s korter dan 1 minuut buiten beschouwing gelaten.
– Bij de top 10 merken is een minimum van 1.000 engagements op een kanaal aangehouden.
– De eerder genoemde advertenties en muziekvideo’s zijn in de samenstelling van de top 10 video’s buiten beschouwing gelaten.
– Met budget gebooste video’s zijn er niet uitgefilterd, wanneer deze het minimum aantal engagements hebben behaald.
– Het totaal aantal weergaven van een kanaal ligt vrijwel altijd hoger. Dit verschil wordt veroorzaakt door weergaven van video’s die eerder zijn geüpload.