ReclameReview: Jennifer Hoffman zegt: ‘Ik ben vóór’ namens Vandebron

De boodschap in deze ReclameReview lijkt veel op die van vorige week. In dit geval gaat het om Vandebron die ons allen aanmoedigt om een beetje vaart te maken met de duurzame energietransitie.

17 augustus 2022, 14:50 5803 x gelezen

Credits

Concept: Wefilm Concepts
Creatief directeur: Roel Welling
Creatief: Beer ten Kate, Patrick van Haperen
Strateeg: Ruben Cusell
Client lead: Raoul Oei
Regisseur: Tom Rijpert
Productie: Noor de Rijke
Foto: Bram Schilling
Edit: Nick Rozenberg
Grading: The Compound
Verantwoordelijk bij Vandebron: Isabelle Cannoo, Mart Vonk, Margo van Gils

Doelstelling

Laten zien dat je door te kiezen voor groene energie van Nederlandse bodem zelf een steentje bij kunt dragen aan een betere wereld.

Uitwerking

Uit het persbericht: “Ik ben vóór! Voor 100% groene energie écht uit Nederland.” Met deze woorden trapt Jennifer Hoffman de nieuwste campagne van duurzaam energieplatform Vandebron af. In de bijbehorende commercial volg je het groene pad van Jennifer. Ze maakt zich zorgen over hoe we de aarde achterlaten voor huidige én volgende generaties. Als het aan haar, en Vandebron, ligt gaan we vandaag nog van het gas af, nemen we afscheid van kolencentrales en legt ze duizendmiljoen zonnepanelen op haar dak. Vandebron wil met deze campagne laten zien dat je door te kiezen voor groene energie van Nederlandse bodem zelf een steentje bij kunt dragen aan een betere wereld.

De energiesector kampt met enorme uitdagingen, de energietransitie brengt grootse vraagstukken met zich mee, gasprijzen bereiken recordhoogtes en gastekorten dreigen voor deze winter. Willen we erger voorkomen en de aarde leefbaar houden voor huidige én toekomstige generaties, dan is het hard nodig om zo snel mogelijk het tij te keren en over te stappen op duurzame energiebronnen. Met de nieuwe campagne wil Vandebron consumenten stimuleren om heel bewust voor goeie energie te kiezen. “De huidige gascrisis is hét moment om kritisch te kijken naar de fossiele energieverslaving van Nederland. Het is belangrijk dat we ons realiseren dat deze extreme marktomstandigheden het pijnlijke gevolg zijn van de veel te langzame omschakeling naar duurzame energiebronnen. Maar in plaats van bij de pakken neer te gaan zitten, zetten we ons juist vol in vóór positieve verandering. De sleutel ligt in de slimmere inzet van technologie, gekoppeld aan 100% groene wind-, bio- of zonne-energie van Nederlandse bodem.” aldus Mart Vonk, hoofd marketing bij Vandebron.

Hoffman sloot zich in 2014 aan bij het missiegedreven Vandebron en was al eerder te zien in campagnes. Als klant van het eerste uur is Hoffman ambassadeur die, samen met andere klanten, de verandering aanjaagt: “Als het om klimaatverandering en de energietransitie gaat maak ik me zorgen. Grote energieleveranciers zouden veel harder moeten lopen om hun positieve impact te vergroten en het kan een stuk eerlijker, duurzamer en transparanter. Het is toch niet goed te praten dat we nog steeds gebruik maken van fossiele brandstoffen, terwijl duurzame opties als wind-, bio- en zonne-energie voor handen liggen? In mijn dagelijks leven kies ik elke dag heel bewust voor duurzame merken die de wereld iets mooier maken. Op deze manier kan ik als individu bijdragen aan de oplossing, op een positieve manier!”

Oordeel

Hier wordt een klassieke methode toegepast: erken het probleem en de zorgen die de doelgroep zich hierover maakt, waarna je vervolgens met de oplossing op de proppen komt. Allemaal op een typisch Nederlandse manier, want we willen zo normaal mogelijk doen. Daar past Jennifer Hoffman als boegbeeld heel goed bij. Prima keuze!

Maar goed, stel dat heel Nederland luistert naar Jennifer Hoffman en ineens de knop om gaat zetten. Dan kunnen we lekker groen verder, toch? Nope, want de netbeheerders moeten steeds vaker nee zeggen tegen bedrijven die graag een aansluiting willen voor de zonnepanelen op hun dak. Want het elektriciteitsnet is overbelast… Geloof me, ik zou niets liever willen dan een acute overgang naar alleen maar groene energie, maar het kán eenvoudigweg niet. Dat verhaal wordt maar even buiten beschouwing gelaten in deze commercial. Want het gaat immers om klanten werven.

Uit een interview op Marketingfacts met Vandebron in 2018 komt deze quote: “Het doel van Vandebron is om de intransparantie in de energiemarkt te lijf gaan. Zorgen voor een eerlijke prijs voor de opwekker en openheid voor consument.” Die transparantie en openheid mis ik toch wel in deze commercial. Volgens de netbeheerders is het de overheid die de bottleneck is voor het versnellen van de energietransatie. Volgens Vandebron komt het doordat meer mensen moeten overstappen naar hun groene stroom. Of zou het toch een combinatie van factoren zijn? Zelf neem ik thuis ook 100% groene stroom af en liggen er zonnepanelen op ons dak, maar ik denk echt niet dat de oplossing is om in een vingerknip nu alles om te gooien. Of ik hoor graag in de volgende commercial hoe Vandebron het elektriciteitsnet daarop gaat voorbereiden.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!