Nederlandse online advertising stijgt 56%

8 februari 2005, 22:43

IAB Nederland heeft met haar 13 grootste internet exploitanten en BBC De Media en Reclame Bank de netto online bestedingen over het vierde kwartaal van 2004 in kaart gebracht. De netto online bestedingen kwamen in Q4 2004 uit op 19,8 miljoen euro.

De 13 bedrijven die data hebben aangeleverd zijn: MSN, Adlink, IP, Netdirect, Adformatie, Funda, Webads, Wanadoo, Veronica, Lycos, ilse media, IDG Communications en Wegener multimedia. Deze partijen vertegenwoordigen ruim 1500 Nederlandse websites, de grootste online dagbladen, webgidsen en zoekmachines.

IAB Nederland directeur Igor Beuker geeft aan: “In het vierde kwartaal van 2003 bedroegen de netto online bestedingen nog ? 12,7 miljoen. De ? 19,8 miljoen netto over Q4 2004 is dus een stijging van 56% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2003. Over een week rapporteert IAB ook de jaarcijfers van 2004, cijfers die reden geven tot een brede glimlach”.

De branches welke voorop liepen qua online bestedingen over Q4 2004: Telecom/ICT met 22%, Media met 18%, Financi?le Dienstverlening met 17%, Horeca-Tourisme-Recreatie met 7% en Retail met 5%.

Van de online bestedingen in Q4 2004 kwam 49% uit banners & skyscrapers. Beuker licht namens IAB toe: “In het rapport van Q4 2004 ontbreken nog de cijfers van Google en Overture. De daadwerkelijke netto bestedingen over Q4 2004 zijn in werkelijkheid dus nog aanzienlijk hoger dan de gerapporteerde ? 19,8. IAB verwacht dat ook Google en Overture in 2005 hun verantwoordelijkheid zullen oppakken, en cijfers gaan aanleveren”.

Bron:

Persbericht IAB

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    media

    IAB Nederland heeft met haar 13 grootste internet exploitanten en BBC De Media en Reclame Bank de netto online bestedingen over het kalenderjaar 2004 in kaart gebracht. De netto online bestedingen kwamen in 2004 uit op € 66,2 miljoen.

    Deze omzet is afkomstig van ruim 1500 Nederlandse websites, de grootste online dagbladen, webgidsen en zoekmachines. De exploitanten en advertentienetwerken die data hebben aangeleverd zijn: MSN, Adlink, IP, Netdirect, Adformatie, Funda, Webads, Wanadoo, Veronica, Lycos, ilse media, IDG Communications en Wegener multimedia. IAB Nederland directeur Igor Beuker geeft aan: “In 2003 bedroegen de netto online bestedingen nog € 39,7 miljoen. De € 66,2 miljoen netto in 2004 is een stijging van 67%. IAB is zeer tevreden met deze groei en verwacht in 2005 wederom een flinke groei van de online advertising bestedingen”.

    Branches welke voorop liepen qua online reclame bestedingen in 2004 waren Telecom/ICT met 23%, Media met 17%, Financiële Dienstverlening met 16%, Horeca-Tourisme-Recreatie met 7% en Retail met 6%. De online advertentiebestedingen naar soort zien er in 2004 als volgt uit 48% kwam tot stand door banners & skyscrapers, 34% uit contentintegratie & sponsoring, en 10% uit pop-ups, interstitials en full screen ads. Overige advertenties, zoekmachine advertising en e-mailmarketing kwam uit op samen 8%.

    Bron: Persbericht IAB


    21 februari 2005 om 08:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!