Jazeker, er gaan banen verdwijnen in contentmarketing

Waarom ik denk dat de functies e-mailspecialist en webredacteur de komende tien jaar verdwijnen

12 september 2022, 11:00 4155 x gelezen

Het vak contentprofessional is continu in ontwikkeling. Dat is zo’n uitgemolken cliché, dat vrijwel niemand eraan twijfelt. Maar die ontwikkeling heeft ook impact op het dagelijks werk. Er ontstaan nieuwe contentbanen, maar sommige contentfuncties zullen ook verdwijnen. Vorige week schreef marketingjournalist Michiel van Zaane daar nog over op MarketingTribune, naar aanleiding van een gesprek dat ik met hem voerde. In deze blogposting leg ik je graag uit waarom ik denk dat die functies verdwijnen.

 

Hieronder leg ik uit welke vijf er in de komende tien jaar zullen verdwijnen. Maar voor ik dat doe, is het goed om uit te leggen waarom die functies verdwijnen. Welke technologische innovaties zijn de drijvende kracht achter deze verschuiving in de arbeidsmarkt? In volgorde van impact:

AI

Kunstmatige intelligentie wordt steeds intelligenter. AI was al beter in schaak en in GO, inmiddels is het in staat om teksten te genereren en afbeeldingen te maken op basis van een briefing. Eigenlijk zou elke contentprofessional zich de vraag moeten stellen of en hoe hij/zij met AI aan de slag kan. De kans is groot dat delen van je werk simpeler of sneller verlopen dankzij een van de talloze AI-tools die op dit moment gelanceerd worden.

Google wordt slimmer

De SEO-specialist van gister was maar met één ding bezig: Google voor de gek houden. Je kunt een boel kanttekeningen plaatsen bij de hegemonie van dit bedrijf, dat inmiddels in zijn eentje bepaalt welke site wel of niet goed vindbaar is. Feit is dat SEO zoals we dat kennen verdwijnt, omdat Google steeds slimmer wordt. Handig gebruik van populaire keywords is niet meer voldoende; een site of tekst moet van waarde zijn voor de lezer. Daar kunnen we van alles van vinden, maar het zorgt ervoor dat die ellendige SEO-pagina’s verdwijnen en de kwaliteit van online teksten er alleen maar op vooruit zal gaan.

Omnichannel

Wie wel eens in een CMS heeft gewerkt, weet dat content maar zelden nog voor een enkel kanaal wordt gemaakt. Omnichannel heeft zijn belofte ingelost: contentprofessionals meten welke content goed scoort op de socials, en nutten dat uit in e-mailcampagnes – of andersom. Eindelijk is het besef ingedaald dat de consument die een merk leert kennen op Instagram geen fundamenteel ander persoon is dan de websitebezoeker.

Wie mag zich serieus zorgen maken over haar of zijn employability?

1 E-mailspecialist

Steeds meer content wordt omnichannel ingezet, in plaats van voor een specifiek kanaal. Dat zorgt ervoor dat er steeds minder vraag zal zijn naar specialisten voor een bepaald contentkanaal. Daarbij is het optimaliseren van emailmarketing betrekkelijk eenvoudig en wordt steeds vaker overgenomen door AI, kunstmatige intelligentie, dat geautomatiseerd meet en weet wat scoort.

2 Digitaal taxonoom

Er is op dit moment een tekort aan professionals die zich uitsluitend bezighouden met digitale taxonomie. Zij brengen structuur aan in contentonderdelen, door deze te rubriceren in categorieën. In de toekomst maakt deze baan plaats voor de digitaal ontoloog, die bepaalt hoe content zich tot andere content verhoudt. De context van content wordt namelijk steeds belangrijker.

3 Contentmarketing-professional

De functienaam contentmarketing-professional is te generiek en daardoor nietszeggend. Deze professionals houden zich bezig met veel contenttaken, zoals het maken, opvoeren en publiceren van content. Steeds meer bedrijven zoeken in de toekomst naar meer specialistische kennis, zoals een CRO- of omnichannelspecialist. Daardoor verdwijnt de functie contentmarketing-professional.

4 Webredacteur

Hoe meer teksten gemaakt worden door AI, hoe minder belangrijk de functie van webredacteur wordt. Op sommige sites wordt nu al een derde van de tekst gemaakt door een vorm van kunstmatige intelligentie. Over een poos zijn de meeste teksten wel geschreven of kunnen die gemaakt worden door AI. Wat overblijft is een schrijver voor de meest specialistische teksten en iemand die AI betere teksten leert schrijven.

5 SEO-specialist

AI is steeds beter in staat om te bepalen welke content scoort in Google. Google gaat websites daarbij op een andere manier beoordelen, waarbij de keywords en meta-beschrijvingen een minder grote rol spelen. De kwaliteit van de content, gebruikservaring en de mate van autoriteit (of anderen naar de site verwijzen) wordt belangrijker. De huidige SEO-specialist verliest hierdoor zijn taken.

Content management expert by trade. Passionate entrepreneur by profession. Experienced in helping large, complex organisations achieve online success through successful projects, smart new processes and teamwork. Specialties: General management, starting up and scaling companies, strategy execution, team management, (web) project management, content management & implementation, project planning and execution. Zie voor details: Crossphase.nl

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!