Krant betrouwbaarder dan internet

14 januari 2003, 22:48

Internetters geloven eerder de krant dan een nieuwssite. Websites die verbonden zijn aan een printuitgave of nieuwsprogramma worden ook betrouwbaarder geacht dan pure online nieuwssites.

Het Amerikaanse onderzoeksbureau Belo Interactive onderzocht in samenwerking met Associated Press Managing Editors en de Ford Foundation de gevoelens van betrouwbaarheid wat betreft online nieuwssites. In totaal deden 1649 mensen mee aan het online onderzoek.

35 procent van de ondervraagden vertrouwt het meest zijn of haar krant, 18 procent verkiest televisie, net als internet, 12 procent vindt radio het meest betrouwbaar. Respondenten ouder dan 25 vertrouwen overigens meer op internetnieuws dan jongeren. 70 procent vindt internetcontent betrouwbaarder indien de website was gerelateerd aan een printuitgave of nieuwsprogramma. Vooral jongere respondenten (82 procent) geven dit antwoord.

Internetnieuws dient volgens de respondenten vooral accuraat te zijn, 97 procent verlangt dit op een nieuwssite. 95 procent wil daarnaast diepgaande en objectieve informatie, 63 procent wil graag links naar gerelateerde onderwerpen, slechts 48 procent prefereert kort nieuws, 31 procent wil videoberichten, 23 procent audio.

Wanneer men echter moet kiezen tussen kort nieuws snel online of langer wachten op grondige informatie, kiest 73 procent voor snelle informatie, ook als die info niet compleet is.

97 procent van de ondervraagden hecht veel belang aan nieuwsvergaring. Een even groot percentage is ge?nteresseerd in lokaal en nationaal nieuws. 93 procent surft ook naar internationaal nieuws. 84 procent gebruikt internet om bij te blijven, 60 procent kijkt eerder naar televisienieuws, minder dan 50 procent verkiest radio en dagblad. 66 procent prefereert internet boven televisie, de krant en radio.

De meeste respondenten (93 procent) hebben er overigens geen moeite mee om content te onderscheiden van reclame. 69 procent vindt dat een pop-up afbreuk doet aan de geloofwaardigheid van de site. 60 procent vindt dat ook van een banner. Vooral jongere internetters delen die mening.

Slechts 6 procent wil in de toekomst betalen voor online nieuws. 84 procent weigert te betalen. 10 procent weet het (nog) niet.

Bron:

http://www.adfoweb.nl/

http://www.dallasnews.com/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!