Gartner los met een Hype Cycle voor Blockchain en Web3

Sommige innovaties als blockchain-wallets en slimme contracten zullen naar verwachting in minder dan vijf jaar volwassen worden. De Metaverse pas over tien jaar.

26 september 2022, 14:46 3078 x gelezen

Was de film “Her” dan toch geen science fiction? Indrukwekkende voorbeelden van machine learning beeld generatie. De straatgeluiden uit Mexico. En hoe reageer je op een vervelende klacht? Dit en die hype cycle’s dus in Koot’s nieuwe Week van Koot.

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.

#1 Stable Diffusion is pas 30 dagen oud?!?

In de update van vorige week was de kernboodschap dat Artificial Intelligence bezig is aan een behoorlijke versnelling in de wereld van creatie. Zowel in tekst als in beeld. Dat blijkt ook wel uit de aandacht die het de afgelopen weken krijgt in de (vak)media. En natuurlijk zijn er talloze perspectieven van waaruit je deze versnelling kunt bekijken. Daarom deze week nog even aandacht voor een aantal van de belangrijkste inzichten die afgelopen week in het nieuws kwamen. Maar eerst even wat plaatjes en toepassingen. Daniel Eckler heeft een mooi (mega) draadje gemaakt op Twitter waarin hij een aantal indrukwekkende voorbeelden heeft verzameld die de afgelopen 30 dagen zijn gemaakt met Stable Diffusion. Stable Diffusion is een machine learning tekst naar beeld model. De voorbeelden zijn inderdaad indrukwekkend. Maar ook de toepassingen. Hier is het Twitter draadje van Daniel en mocht je via de threadreaderapp willen kijken dan kan dat hier. Let op dat de reader even alle video’s moet laden.

#2 Replika

Velen van jullie kennen waarschijnlijk de film “Her”. Schrijver Theodore Twombly wordt verliefd op zijn nieuwe computerbesturingssysteem. Dat ‘operating system’ denkt namelijk als een mens en heeft de zwoele stem van Scarlett Johansson. En aan het einde weet je zeker dat dit misschien wel nooit gaat gebeuren. En toch komen er steeds meer voorbeelden van “virtuele AI-vrienden” die miljoenen gebruikers aan zich weten te binden. De meest populaire is Replika. Replika beschrijft de technologie als een ‘empathische vriend’ en positioneren het als een AI-vriend(in) voor eenzame mannen en vrouwen. De app is zeker niet zonder controverse maar toont wel aan dat eenzaamheid belangrijke reden is om gebruik te maken van Replika. De toepassingen binnen de app zijn aanzienlijk. Je kunt (uiteraard) je avatar aanpassen, bepalen welke “relatie” je wilt onderhouden met je virtuele vriend(in), chatten, telefoneren, coaching programma’s volgen, augmented reality, gaming en het inkijken van het dagboek van virtuele vriend(in). Een eerste test zorgt nog niet voor een indrukwekkende experience. Het is allemaal nog vlak en voorspelbaar. Maar tegelijkertijd geeft ook de enorme omvang en potentie aan. En gelet op het succes van Replika ook wel een behoefte?

#3 De AI unbundeling

Het is alweer een tijdje geleden dat we Ben Thompson aan het woord hebben gelaten in deze update. Een week geleden deelde hij in zijn dagelijkse update een interessante insight. De insight dat Artificial Intelligence ervoor zorgt dat het laatste stukje van de waardeketen voor het verspreiden van ideeën nu ook “unbundeld” is. De vijf onderdelen van de waardeketen voor het verspreiden van ideeën: creatie, realisatie/uitvoering van het idee, duplicatie, distributie en consumptie.De ontbundeling van consumptie, distributie en duplicatie van ideeën zijn voor iedereen wel duidelijk. Maar nu hebben we, in de ogen van Ben Thompson, te maken met de unbundeling van de laatste fase. Hij schrijft: “Om mezelf als voorbeeld te nemen, ik heb genoeg ideeën en dankzij internet de mogelijkheid om ze over de hele wereld te verspreiden; ik moet ze echter nog steeds opschrijven, net zoals een artiest een afbeelding moet maken of een muzikant een nummer moet schrijven. Wat echter steeds duidelijker wordt, is dat dit knelpunt op het punt staat te worden weggenomen.

#4 Het (mogelijke) gevaar van AI-beeld generatie

En natuurlijk zit er aan iedere nieuwe ontwikkeling ook weer een gevaarlijke kant. Niet alleen kan het straks invloed hebben op ons werk, men verwacht dat in 2026 meer dan 90% van de online content wordt gegenereerd door een AI-systeem. Maar minstens zo belangrijk is de impact op het vertrouwen. Is wat we zien, en beelden zeggen nog steeds meer dan duizend woorden, echt of niet echt? Beeld generatie brengt aantoonbaar implicaties met zich mee die zo groot zijn als de uitvinding van de camera of misschien de creatie van beeldende kunst zelf. Zelfs ons gevoel voor geschiedenis kan op het spel staan afhankelijk van hoe de zaken uitpakken. Lees hier alles over in dit bericht van Ars Technica.

#5 The new Web3 Creator Playbook

Daar is Li Jin weer. Op een moment dat door alle doorbraken op AI-terrein de aandacht voor het Web3 denken een beetje naar de achtergrond verdwijnt. Li beschrijft in deze blogpost het verschil tussen Web2 en Web3 vanuit het oogpunt van de maker. In plaats van te beginnen met het creëren van gratis inhoud in een poging om een ​​grote fanbase op te bouwen waarmee later inkomsten kunnen worden gegenereerd, beginnen Web3-makers met het genereren van inkomsten door het maken van een token (NFT of fungibel). Dit trekt een eerste groep van fan-eigenaren aan die geloven in het idee en geïnteresseerd zijn in het potentiële voordeel dat mogelijk voortkomt uit het bezit van een asset. De sleutel tot dit model is digitale schaarste: naarmate de maker bekender of succesvoller wordt, wordt de token gewilder en waardevoller.

#6 The Sound of Mexico City’s streets

Gewoon even wat leuks. De projecten van The Pudding hebben altijd iets speciaals. Alleen daarom al een reden om er af en toe eens even te gaan kijken. Dit keer is er een project over de geluiden in de straten van Mexico City’s. “Cities are places where commerce, entertainment, and human drama unfold in the public sphere — on streets and sidewalks, in parks and plazas. The noises of life playing out in public create an urban soundscape unique to each city. Dus zet je koptelefoon op en scroll door deze geluiden.

#7 Gartner Hype Cycle for Blockchain and Web3

Altijd handig voor de trends en ontwikkelingen grafiekjes. De Hype Cycles van Gartner. Deze week werden er twee gepubliceerd. De eerste met de vergezichten rond de Metaverse en de Blockchain. Sommige innovaties (blockchain-wallets en slimme contracten) zullen naar verwachting in minder dan vijf jaar volwassen worden. Andere toepassingen, bijvoorbeeld gedecentraliseerde identiteit en niet-fungible tokens (NFT’s), worden echter geconfronteerd met technische, regelgevende en interoperabiliteitsproblemen. Gartner verwacht dat de meeste blockchain-innovaties binnen twee tot tien jaar volwassen zullen zijn. En de Metaverse pas over 10 jaar! De tweede Hype Cycle gaat over Artificial Intelligence. Maar dat is wellicht mooi materiaal voor de insiders.

#8 Hoe voorkom je een overreactie op een klacht?

Wat doe je als je moet reageren op vervelende klachten en problemen van klanten of stakeholders? In deze “Pinkcast” van Daniel Pink reikt hij je een mooie gedachte aan. En die bestaat slechts uit 3 woorden.

#9 Spotify Audiobooks

Het laatste ontbrekende stukje audio wordt nu ook toegevoegd. Audioboeken nu ook te beluisteren via Spotify. Voorlopig eerst alleen nog in de US.

#10 Google Helpful Content Update.

Vanaf eind augustus heeft Google een update doorgevoerd onder de noemer Helpful Content Update. Google Search is altijd bezig om de kwaliteit van de zoekresultaten te verhogen. Daarom deze update om ervoor te zorgen dat mensen originelere, nuttigere inhoud zien die is geschreven door mensen, voor mensen. Klinkt wel logisch toch? Een focus op inhoud waarbij de mens centraal staat. Whoow! Hier zijn enkele tips voor het gebruik van deze Helpful Content Update als gids om van uw sociale mediakanalen een autoriteit in je domein te maken.

 

Tot volgende week!

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!