Antivirusleveranciers vs Microsoft
Microsoft heeft de laatste tijd diverse anti-virusmakers overgenomen. In 2003 werd GeCad overgenomen, gevolgd door anti-spyware softwaremaker Giant Company eind vorig jaar en anti-virustool leverancier Sybari vorige week.
Het mag duidelijk zijn; Microsoft begeeft zich richting de anti-virus markt. De concurrentie maakt zich op voor de strijd.
Gartner analist John Pescatore verwacht dat Microsoft een abonnement 20% goedkoper kan aanbieden dan bijvoorbeeld de $30 tot $50 dollar die Symantec vraagt voor Norton Antivirus. Hoewel er goed verdiend kan worden in deze business, heeft Microsoft met name tot doel de overstap van gefrustreerde gebruikers naar Apple, Linux, Firefox en Opera te stoppen. “It comes back to a desire to protect their Windows franchise. They can’t allow Windows to be perceived as unsafe.” zegt Michael Cherry, tech-security analyst van Directions.
Zowel McAfee als Symantec maken zich op voor de strijd. Symantec voegt bijvoorbeeld binnenkort anti-spyware software toe aan Norton Antivirus en bescherming op basis van verdachte gedragingen van software. Ook McAfee zet vergelijkbare stappen.
“We’ve stopped millions of viruses this year, and Microsoft hasn’t stopped one,” aldus McAfee President Gene Hodges. “So let’s fight.”
Jammer alleen dat de geschiedenis heeft geleerd dat niet altijd de beste wint.
Bron: Usatoday