Senior Advertising: De oudere doelgroep en social media

Hoe bereik je de snelst groeiende doelgroep van Nederland met social advertising?

10 oktober 2022, 07:08 11585 x gelezen

4 oktober is alweer achter de rug. Naast Dierendag, was het ook precies één jaar geleden dat er een grote storing plaatsvond op Meta. Voor mij, en waarschijnlijk meerdere Millennials, was dit een erg confronterend moment. De wereld stond stil, want Facebook, Instagram en WhatsApp lagen eruit. Naast dat ik een kleine social media-verslaving moest erkennen, merkte ik ook dat niet alleen Milenials of Gen Z een rustigere avond hadden, maar dat dit ook gold voor sommige Boomers. Mijn interesse in het social media-gebruik van mensen boven de 65 jaar, was gewekt.

4 op de 5 ouderen is op minimaal één social media platform actief

Nederland is een Social Medialand. Zo zijn er in Nederland in totaal ca. 90,7% actieve social mediagebruikers. Welke gemiddeld actief zijn op 5,6 social media platformen en hier gemiddeld per dag 1 uur en 21 minuten op doorbrengen (Bron: Digital 2022, The Netherlands). Kijken we naar de Nederlanders boven de 65 jaar, dan zien we dat zij gemiddeld 107 minuten per dag spenderen verdeeld over 2,8 social media platformen (Bron: Nationale Sociale Media Onderzoek, 2022). Dit is een groei t.o.v. 2021 waarin de ouderen nu gemiddeld 10 minuten langer op social media spenderen. De kanalen die het meest gebruikt worden zijn WhatsApp en Facebook. Vooral omdat via deze kanalen het contact kan worden onderhouden met oud-collega’s, verre Familie en de kleinkinderen. Kijkende in de Business Manager zien we dan ook een potentiële doelgroep van ongeveer 1 miljoen personen. Dit maakt Facebook dus een interessant advertentie kanaal om deze doelgroep te bereiken.

Waarom zitten ouderen wel op WhatsApp, maar niet op Instagram?

Kijkende naar de statistieken springen WhatsApp en Facebook er bovenuit op gebied van meest gebruikte platformen. Waarom zijn nu juist deze kanalen populair en blijft bijvoorbeeld het gebruik van Instagram achter? De oorzaak hiervan zit hem in de mate van verandering. Zo is Whatsapp een nieuwere vorm van SMS, maar dan gratis. Een kleine verandering  (nieuwe app), maar een groot voordeel (gratis berichten sturen). Wanneer we kijken naar Instagram, dan ligt deze verhouding anders. De camera op de telefoon is relatief nieuw en ingewikkeld. Dan kan je vervolgens in de app ook nog de foto’s bewerken en heb je functies als stories & reels. Waardoor de verandering groot is en het voordeel relatief laag is.

Waarom senioren juist online bereiken?

90% van de senioren is inmiddels in het bezit van een smartphone en gebruikt deze ook dagelijks. Facebook wordt gebruikt om de contacten te onderhouden met familie en ze lezen een online krant om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws. Daarnaast zijn de oudere het meest loyaal. Veel Millenials zullen dit herkennen, want na het plaatsen van een foto op Facebook zal de eerste reactie van opa en/of oma zijn. Daarnaast is de oudere doelgroep financieel stabiel. De groei in online aankopen stijgt dan ook elk jaar bij de groep online vaardige senioren. Al zijn ze nog wel redelijk terughoudend om een aan aankoop via social media te doen i.v.m. betrouwbaarheid. Toch wordt ook van online shoppen de voordelen steeds groter en de veranderingen kleiner.

65+ content insights

Onderschat de digitale kennis van senioren niet. De senior is anno 2022 meer up to speed dan je denkt. Een aantal tips en tricks om jouw content zo op te maken, dat ze gewaardeerd worden door senioren:

  • Gebruik in je creatives een duidelijk (groter) font en zorg dat de teksten goed leesbaar zijn. Waar short & snappy de gebruikelijke termen zijn, geldt dat voor deze doelgroep iets anders. Zorg dat de beelden niet te snel verspringen en dat de tekst lang genoeg in beeld is.
  • Toon duidelijk je boodschap en de producten. Niet te veel bla bla bla. Voeg dan ook een duidelijke call to action toe.
  • Kies in je uiting voor een persoonlijke benadering en schets in je uiting een duidelijke, liefst herkenbare situatie. Wees “echt”.
  • Communiceer niet op leeftijd, maar op levensfase. Ouderen schatten zichzelf vaak 10 tot 15 jaar jonger in. Dus gebruik in je uitingen levendige 50-plussers.
  • Laat Engelse termen achterwege en communiceer in het Nederlands
  • En als laatste tip, let op de terminologie. Gebruik daarom bijvoorbeeld “schrijf je in” in plaats van “abonneer”. Abonneer heeft een relatie met een abonnement, en wordt dus al snel als betaling gezien.

Natuurlijk blijft tv de koning om deze doelgroep te bereiken, maar bovenstaande laat zien dat Facebook absoluut een interessant kanaal is om deze doelgroep te bereiken. Al is het alleen maar, omdat er weinig concurrentie is binnen deze leeftijdscategorie. Zelf ervaring met het bereiken van deze doelgroep op social media? Deel deze dan in de reacties onder dit artikel.

 

 

Alex Vijfvinkel
Media Specialist bij Fresh Bridge

Als Media Specialist bij Fresh Bridge ben ik continu op zoek naar dé trends en ontwikkelingen binnen social media. Graag blog ik over de verschillende mogelijkheden waarop de kanalen ingezet kunnen worden zodat merken hiermee hun doelgroepen bereiken.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!