Je bekijkt een artikel van Beeckestijn
partner

Diversiteit en inclusie is nooit af

In deze aflevering van de podcast Studio Beeckestijn een gesprek met Madhu Mathoera over diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid.

11 oktober 2022, 06:00 6069 x gelezen

De aandacht voor onderwerpen als diversiteit en inclusie groeit. Hoe draag je als marketeer bij aan een inclusievere samenleving? Hoe voorkom je dat het een trucje wordt, maar dat je écht inclusieve marketingcommunicatie gaat bedrijven? Diversiteit en inclusie: het is nooit ‘af’. In deze podcast gaat Bart Meerdink in gesprek met Madhu Mathoera, expert op het gebied van diversiteit, inclusie en marketingcommunicatie. Tijdens deze podcast vertelt ze alles over deze onderwerpen binnen organisaties en marketingcommunicatie aan de hand van eigen ervaringen en herkenbare voorbeelden.

Wat betekenen diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid

Veel mensen halen de begrippen diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid door elkaar of weten niet goed wat ze precies inhouden. Hierbij de begrippen op een rij:

  • Diversiteit: Als we het hebben over diversiteit zijn er diversiteitskenmerken. Die kenmerken zijn onderdeel van je identiteit.
  • Inclusie: Bij inclusie gaat het over wie er mee mag praten, doen en beslissen. Maar ook: hoe breng je de verschillende diversiteitskenmerken die er al zijn in de organisatie, en de toekomstige diversiteitskenmerken, samen. Dit zodat je niet aan een bepaalde lat hoeft te voldoen in de organisatie om mee te mogen praten.
  • Gelijkwaardigheid: Gelijkwaardigheid gaat over of diversiteit op gelijke waarde wordt geschat. Nog steeds gebeurt het dat mensen met een niet-Nederlandse achternaam minder snel worden uitgenodigd voor een communicatiefunctie, omdat er bijvoorbeeld een drempel is en mensen zich afvragen of die persoon wel goed Nederlands spreekt. Zo worden mensen op voorhand al uitgesloten. Bij gelijkwaardigheid wil je iedereen gelijke kansen geven.

Een safe space, maar ook een brave place

Madhu helpt organisaties om aan de slag te gaan met diversiteit en inclusie. Ze loopt het meest aan tegen de top van een organisatie.. Je hebt tijd, geld en commitment nodig om met dit onderwerp aan de slag te gaan. Dit kun het niet in een werkgroepje doen. Als dat werkgroepje het voorlegt aan de directie en het managementteam wordt het op een weegschaal gelegd en wordt er niets mee gedaan. De top ziet en ervaart het namelijk niet. Er moet een safe space zijn, maar vooral ook een brave place. Dit houdt in: durf je als medewerker overal iets van te zeggen of houd je je soms in omdat je hoopt op een promotie?

Diversiteit en inclusie binnen marketingcommunicatie

Hoe voorkom je dat het (bijvoorbeeld in de vorm van stockfotografie) een trucje wordt, maar dat je écht inclusieve marketingcommunicatie gaat bedrijven? Het moet niet gaan om het geld verdienen, maar om het juiste doen. Bepaal hoe diversiteit en inclusie eruit ziet in jouw organisatie. Je mag ambitie laten zien, maar wijk niet te ver af van de realiteit, zodat je wel geloofwaardig blijft.

Ook binnen persona’s beperkt diversiteit zich vaak tot foto gebruik. Maar die persona neemt ook andere beslissingen. Het gaat niet alleen om het beeld, maar de hele reis. Met alleen een foto wijzigen, veranderd er niet veel. Het gaat er echt om wat de organisatie ermee doet en niet alleen laat zien.

Er zijn veel onbewuste vooroordelen, ook als je kijkt naar marketingcommunicatie. Welke woorden of afbeeldingen gebruik je wel of niet in campagnes? Maar ook: wie is je klant? Organisaties hebben vaak veel data van hun huidige klanten en denken dan dat er maar een kleine groep is die behoefte heeft aan diversiteit. Echter hebben organisaties alleen data van hun huidige klanten en niet de potentiële klanten. Je maakt dan dus keuzes op basis van de informatie die je niet hebt, daar zit ook een onbewust vooroordeel in.

Wees inclusief in je dienstverlening

Een klant is iemand die nog geen beter alternatief heeft gevonden, dus als organisatie moet je niet alleen relevant zijn, maar ook blijven. Dit houdt in dat je niet alleen inclusief moet zijn in de top en binnen de organisatie, maar ook in de dienstverlening. Een voorbeeld: als Madhu bij een drogist iets koopt krijgt ze daar vaak een sample bij van een product. Als dat een foundation is, krijgt ze standaard de lichtste kleur. Het doel van zo’n sample is dat mensen het product fijn vinden en het gaan kopen, maar als het product totaal niet aansluit bij de persoon die het koopt is dat een gemiste kans. Nog een voorbeeld: door heel Nederland hebben we inmiddels zelfscan kassa’s, maar voor mensen in een rolstoel zijn deze te hoog. Dit zouden eigenlijk no brainers moeten zijn, maar toch gebeurt het.

Een mooi voorbeeld van een inclusief aanbod is cosmetica merk Fenty Beauty. Zij maken foundation in 50 verschillende kleuren.

Aan de slag met diversiteit en inclusie

Organisaties die aan de slag willen met diversiteit en inclusie maken al mooie stappen, maar elke organisatie heeft een andere reis. Er is geen one-size-fits-all methode. Op het moment dat je minder in aanraking komt met diversiteit of je staat er minder open voor, dan zal deze reis een stuk lastiger zijn.

Organisaties die zich bezighouden met diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid, halen een enorme voorsprong binnen. Als je dit doet, wordt je een organisatie waar de nieuwe generatie wílt werken, dus je verbindt mensen vanuit purpose. Je bent dan niet alleen een goede werkgever, maar ook een inclusieve werkgever. Bied bijvoorbeeld diversiteitsdagen aan, voor mensen die geen kerst vieren maar wel een extra dag willen opnemen voor een andere (feest)dag uit de desbetreffende cultuur. Laat je medewerkers weten dat zij allemaal gelijke kansen hebben. En neem de input van medewerkers serieus, hoe veel of weinig ervaring ze ook hebben.

Het onderwerp diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid leeft steeds meer. Er zijn al een aantal positieve veranderingen. Door social media leeft het gesprek over dit onderwerp. Er staan ook mooie initiatieven. Ook is er steeds meer herkenbaarheid in bijvoorbeeld reclames. We zijn dus op de goede weg. Blijf jezelf en je organisatie vooral uitdagen om hier actief mee aan de slag te gaan!

Luister de podcast ›

Studio Beeckestijn

Meer podcasts over digital, marketing, cx, data, communicatie en leiderschap? Luister alle afleveringen van Studio Beeckestijn. In meer dan 30 aflevering vertellen experts alles over hun vakgebied. Elke aflevering zit vol inspiratie, nieuwe inzichten en praktische tips. Studio Beeckestijn is te beluisteren in jouw favoriete podcast app.

Make impact   

Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts. Op zoek naar gratis kennis en inspiratie? Woon een online clinic bij of download een van de whitepapers. #kennisdelen

Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts. Op zoek naar nieuwe kennis en inspiratie? Woon een online clinic bij, download een van de whitepapers of volg een opleiding of training. #kennisdelen 

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!