Je hebt geen zichtbaarheidsprobleem
Boekrecensie: Je hebt geen gouden marketingformule nodig maar focus op de taken die jou klanten opleveren. Dat is de kern van de boodschap van Anneloes Zuiderveen in: "Je hebt geen zichtbaarheidsprobleem".
Met haar nuchtere kijk op marketing durft ze te stellen dat veel ondernemers te ongedurig zijn en te snel teleurgesteld raken in de effectiviteit van hun marketingacties. In het bijzonder op Facebook en Instagram. In Je hebt geen zichtbaarheidsprobleem, behandelt ze op bijna Amerikaanse wijze de valkuilen van verkeerde inspanningen die ondernemingen in hun groei beperken.
Twintig valkuilen uit eigen marketingpraktijk
Met een evenementen stage in Rusland, bij Independent Media van Derk Sauer en Annemarie van Gaal, een marketingbureau in Londen, een eigen sportbedrijf en nu als businessmentor heeft Zuiderveen ruime marketingervaring opgedaan. Ook in haar eigen marketingactiviteiten ging veel mis. Die ervaring, samen met de verhalen die ze van -potentiële- klanten hoort, heeft ze in dit boek samengevat tot 20 valkuilen. Haar adagium is: de beste marketing is de marketing die bij je past, blijft doen en leuk gaat vinden. Ten aanzien van de verovering van klanten is het advies: testen. Ze zegt: “Als er al een gouden marketingformule is, dan is dat: Actie. Evalueren. Aanpassen en Herhalen.”
“Als er al een gouden marketingformule is, dan is dat: Actie. Evalueren. Aanpassen en Herhalen.”
Adverteren = oorzaak en gevolg
Adverteren is eigenlijk gewoon oorzaak en gevolg. Volgens een plan met een planning. Naar aanleiding van een doel en met een realistische conversie inschatting, die je advertentiebudget bepaalt. Zo maak je je eigen formule die meetbaar, controleerbaar, schaalbaar en automatisch is.
Het boek bestaat uit korte zinnen, statements bijna. Het leest alsof de auteur naast je zit en tegen je praat. Ze zegt dan, dat je focus moet hebben, routine en uithoudingsvermogen. Volhardend en consistent, op basis van onderscheidend vermogen en het koesteren van je klanten. Hoe je dat precies doet? Dat geeft ze weg in dit boek, haar eigen podcast Unsuck your Marketing en via haar online kanalen. Waarbij ze zelf ook selectief content post; iets wat ze ook in haar boek aanbeveelt: “Volgers, likes en interactie zijn goed voor de ijdelheid, maar zeggen niets over het aantal leads of sales dat iemand scoort.” Het gaat niet om bereik, maar om conversie.
Zelfhulp voor ondernemers en marketeers
Het boekt vermeldt een aantal bonussen voor haar eigen academy en haar abonnementsmodel Precision Marketing Collectief. Al met al is dit een eenvoudig leesbaar boek met eye openers en waarheden voor ondernemers (meer dan voor marketeers) om zelf mee aan de slag te gaan. Als je geen zin hebt in lezen, is de podcast een goed alternatief. Want deze auteur is consistent in haar verhaal; of je het nou leest of luistert. Het boek biedt als voordeel dat je een naslagwerk hebt, dat je er met regelmaat even bij kunt pakken. Iets wat bij zelfhulp voor ondernemers ook wel prettig kan zijn.