Wal-Mart’s In-store media

22 februari 2005, 20:00

Wal-Mart's In-store mediaBruna en Telfort beginnen met narrowcasting in Nederland schreef ik vorige week en vandaag lees ik dat Wal-Mart sinds 1998 al een eigen instore TV-netwerk heeft met previews van films die uitkomen en commercials van bedrijven als Kraft, Unliver, Hallmark. PepsiCo en Wal-Mart zelf.

Elke 4 weken bekijken 130 miljoen klanten de schermen op 2600(!) lokaties. Qua omvang goed voor een 5e plaats in het rijtje tv-netwerken na NBC, CBS, ABC en Fox.

Uit een onderzoek van Nielsen Media Research in opdracht van Wal-Mart, bleek dat klanten per winkelbezoek gemiddeld 7 minuten naar de uitzendingen keken. Een stijging van 44% ten opzichte van 2002. Persoonlijk vind ik 7 minuten behoorlijk lang als je nagaat dat tv-commercials slecht worden bekeken. Maar de cijfers zijn voor Wal-Mart nog niet voldoende.

De huidige schermen worden vervangen door 42 inch LCD-schermen die elke klant eigenlijk niet meer over het hoofd kan zien en wel moet horen. Goed opgestelde luidsprekers in het plafond zorgen ervoor dat vrijwel elke bezoekers naar het scherm gaat kijken en uitzendingen worden afgestemd op regionale smaak of bijvoorbeeld specifieke afdelingen. Over ‘narrow casting’ gesproken.

Het netwerk heeft inmiddels zijn plek veroverd in medialand. “From a marketing standpoint we want to be on the cutting edge of identifying and leveraging the most effective vehicles to capture consumers. The reality is unlike 40 or 50 years ago, more and more of your customers are shopping at Wal-Mart. So they have become a new medium to reach consumers.”, aldus Lewis van een PepsiCo divisie en adverteerder op Wal-Mart TV.

Afhankelijk van de lengte van de commercial en het aantal winkels waar de commercial vertoond wordt, zijn adverteerders inmiddels bereid $137.000 tot $292.000 voor een enkele commercial gedurende 4 weken te betalen. “The demand had been growing “double digit,” in terms of advertisers and dollars spent, over the last several years. It’s not like we strong-arm them or anything. They see that this is a benefit. They see the decline in ratings on other networks.”, aldus Troy Steiner, mediachief of Wal-Mart TV.

Bron: NYT

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!