Peter Wiegman over STIR

25 februari 2005, 06:04

Peter Wiegman, projectcoordinator van de Stichting Internet Reclame (STIR), oprichter van Het Media Loket en vooral ook collegablogger op mediaonderzoek.nl, deze week in ReclameWeek over de eerste bereikcijfers van internet:

Bij de presentatie van de eerste STIR-resultaten hadden we niet kunnen vermoeden dat de honger en nieuwsgierigheid naar ‘de top 10’ van STIR zo groot was. De reacties op het eerste materiaal waren ronduit positief, maar de vraag naar de cijfers op site-niveau bleef terugkomen. Logisch?

Peter Wiegman (fotografie: Sander Stoepker)Aan de ene kant wel. Het maakt het onderzoek concreet, het geeft houvast en maakt benchmarks mogelijk met andere onderzoeken. Toch zegt een rijtje sites met bereikcijfers relatief weinig. Ok?, we waren technisch nog niet in staat een opsomming te geven van sites, maar ook al was dat wel het geval, dan zou een top 10 tekort doen aan de rest van de informatie.

De rijkdom van de STIR-database is groot. Het geeft de markt een schat aan gegevens over het surfgedrag, verkregen via een panel waar zeer veel van bekend is. Daarbij komt dat de sites op een gedetailleerd niveau worden gemeten. De combinatie van de paneldata en detailgegevens van sites levert de diepgang in de informatie. De gebruiker van de data kan zelf doelgroepen samenstellen, channels defini?ren, sites samenvoegen en per uur, dag, week of maand nagaan wie, waar, wanneer op welke site is geweest. Bereik is ??n, maar ook het aantal pagina?s, aantal bezoeken en gemiddelde contactfrequentie is bekend. Het is zelfs mogelijk om GRP?s te berekenen. Het STIR-onderzoek brengt de gelaagdheid van het surfgedrag in kaart.

Met de STIR is de mediamarkt een bron rijker. Naast continu onderzoek voor televisie, radio, print en buitenreclame is er nu een vergelijkbaar onderzoek voor internet. Deze week maakt IAB waarschijnlijk bekend dat de netto online advertentie-omzet in 2004 zo?n ? 66 miljoen groot was (een stijging van 66% ten opzichte van 2003). Dergelijke cijfers onderstrepen de behoefte aan een gedegen bereiksonderzoek. Online-campagnes worden groter en gecompliceerder. Dat betekent dat de markt vraagt om tools voor het plannen van die campagnes. Die zijn er nu.

Inmiddels is een vijftal producenten van mediaplanningssoftware bezig programma?s te ontwikkelen, waarmee de gebruikers straks de data van STIR kunnen analyseren. Voor mediabureaus betekent dit planningstools voor het samenstellen van online mediaplannen. Voor uitgevers en site-exploitanten zijn er modules waarmee bezoekersaantallen en profielen in kaart gebracht kunnen worden.

Het veelvuldig gebruik van de STIR-data door de markt zal de acceptatie en het draagvlak van het onderzoek vergroten. Het is nu aan de STIR om dat gebruik te stimuleren door zoveel mogelijk sites te werven voor het onderzoek.

Bron: ReclameWeek

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!