Search Engine Strategies New York – Dag 1
Van 28 februari tot en met 3 maart 2005 vindt in New York de Search Engine Strategies-conferentie plaats. Remi van Beekum en Haico Pols van zoekmachine marketingbureau Traffic4u zullen op MarketingFacts dagelijks verslag uitbrengen van de conferentie. Hieronder een korte samenvatting van de meest interessante sessies van de eerste conferentiedag.
Sessie 1: Search Forecast and Outlook: Profiting from growth through 2009.
Paid Search groeit sneller dan iedere andere vorm van online advertising, zo blijkt uit onderzoek van Jupiter Research. In 2004 werd er nog $ 2,6 miljard besteed in de US. De verwachting is dat dit in 2009 zo rond de $ 5,5 miljard zal zijn.
De CPC van Paid Search campagnes blijft stijgen, al vlakt deze stijging na 2005 in de US wel af. In 2004 bedroeg de CPC in de US gemiddeld $ 0.36, in 2005 zo?n $ 0.40 en in 2009 zal de gemiddelde CPC van een campagne zo?n $ 0.47 bedragen. Volgens Niki Scevak van Jupiter Research zal de toenemende CPC zorgen voor nog grotere investeringen in Paid Search. Echter, de grens qua ROI zal op een gegeven moment worden bereikt.
Nu bijna alle goedkope en goed converterende keywords ontdekt zijn, is de rek er aan die kant uit. Wil men toch meer uit een campagne halen, dan zal de ROI omhoog moeten. Dit kan worden bewerkstelligd door het verbeteren van de usability van de website en het ontwerpen van effici?nte en effectieve landingpages. Adverteerders die hier niet in meegaan zullen uit de markt worden verdreven, aldus Scevak.
Sessie 2: Hiring a SEM firm.
De tweede sessie stond in het teken van het selecteren van een geschikt SEM bureau. Veel bedrijven die zoekmachine marketing willen outsourcen zien door de bomen het bos niet meer. Tijdens de sessie kwamen twee bedrijven aan het woord die onlangs een SEM in de arm hebben genomen. De belangrijkste selectiecriteria voor hen waren: specialisme & ervaring, referenties, grootte, vertrouwen en de ervaring in de betreffende branche. Beide partijen bleken ?toevalligerwijs? voor SES sponsor iProspect te hebben gekozen en de samenwerking was uitstekend te noemen (?We love them!?).
Tijdens de Q & A ontstond een interessante discussie over of SEM bedrijven een concurrentie clausule zouden moeten opnemen in contracten. Er waren een aantal aannemelijke voor- en tegenargumenten.
Zo zou men een SEM niet puur als leverancier moeten zien, maar als partner waarmee je een lange termijn relatie opbouwt. Loyaliteit en vertrouwen is daarbij erg belangrijk en een SEM zou dan ook niet tegelijkertijd voor de concurrent moeten werken.
Maar ervaring binnen dezelfde branche wordt door veel bedrijven juist als een pr? ervaren. Het is een vaakgenoemd criterium dat wordt gebruikt bij het selecteren van een SEM.
Een ander belangrijk criterium bleek de grootte van een SEM bedrijf. Omdat er meestal maar enkele grote partijen zijn, lijkt het onvermijdelijk dat sommige concurrenten met een en dezelfde SEM werken. Een treffende, en zeer Amerikaanse, opmerking uit de zaal: ?Coca-Cola levert immers ook aan zowel McDonalds als Burger King?.
Sessie 3: Searcher Behavior
Tijdens de sessie ?Searcher Behavior? stond het gedrag van de zoekmachinegebruiker centraal. Er werden een aantal onderzoeken naar dit onderwerp gepresenteerd.
Gord Hotchkiss van Enquiro heeft doormiddel van eyescans onderzocht naar welk deel van de zoekresultaten een gebruiker van Google kijkt, en hoe lang. De grootste kijkintensiteit vormt een interessant patroon op het zoekresultaat, door de onderzoeker de ?Search?s Golden Triangle? genoemd. Deze triangle bevindt zich in de linkerbovenhoek van de zoekresultaten. Van lager gerankte resultaten worden dus vaak alleen de eerste paar woorden gelezen.
Dr. Bonny Brown van Keynote heeft onderzoek gedaan naar de Customer Experience bij zoekmachines. Deze customer experience wordt uitgedrukt in een bepaald getal. Zoals verwacht staat Google bovenaan het lijstje. Opvallend is dat de customer experience bij Google het afgelopen half jaar min of meer gelijk is gebleven, terwijl die van Yahoo! en MSN flink zijn gestegen. De vraag is of een stijging in customer experience ook leidt tot een stijging in marktaandeel.
Morgen zullen we een antwoord proberen te vinden op de vraag ?What is spam??.
@ Marco
Alle tv zenders maken hier melding van sneeuwstormen in NY. Wij Nederlanders zijn misschien wat meer gewend, er ligt een centimeter of 7, dus het valt allemaal erg mee.
Het aantal conferentiebezoekers is op dit moment nog niet bekend, omdat veel mensen ter plekke nog toegangskaarten kopen en er vanwege het weer veel mensen afzeggen. Aan het eind van de week zal dit bekend worden. We zullen de cijfers dan posten.
Uit Nederland zijn we tot nu toe alleen mensen van Philips en Overture (of moeten we zeggen Yahoo!) tegengekomen.
Tijdens de sessies die wij tot nu toe hebben bezocht is niet direct aandacht besteed aan harde marktcijfers. Wel hebben we de volgende weetjes (Keynote):
– 64% van de zoekmachinegebruikers gebruikt primair Google.
– 17% van de zoekmachinegebruikers gebruikt verschillende zoekmachines voor verschillende typen zoekopdrachten.
Verder verwijzen we naar bovenstaand onderzoek van Keynote waarin naar voren komt dat de kwaliteit van met name Yahoo! en MSN flink is verbeterd. Dit zou een voorbode kunnen zijn van een stijging in marktaandeel.
Onderzoek van Performics/DoubleClick wijst uit dat:
– De helft van de online aankopen tot stand komt na een zoekopdracht in een van de zoekmachines.
– 50% van de aankopers ruim 2 weken voor de aankoop van een product voor het laatst een gerelateerde zoekopdracht doet. De aanbeveling is cookies te gebruiken met een levensduur van minimaal 30 dagen.