Krijgt PCM jongeren aan betaald dagblad?
Van de jongeren van 18 tot 28 jaar leest 60 procent een betaald dagblad, 35 procent heeft een betaalde landelijke krant in huis. PCM Dagbladen nodigt 15 reclamebureaus uit met plannen te komen om jongeren weer aan een betaald dagblad te krijgen aldus de Adformatie afgelopen week. Hoe groot is de kans dat PCM dit gaat lukken? Communicatienieuws vroeg een aantal mensen uit de branche naar hun mening.
Leon de Wolff, directeur van Leon de Wolff Mediamanagement:
Nul. Het idee om reclamebureau’s te vagen jongeren weer aan het lezen te krijgen is typerend voor de traditionele manier waarop uitgevers denken. Als je in de informatiebusiness zit en er is een technologische en sociale revolutie aan de gang moet je eerst nieuwe producten ontwerpen voordat je ze kunt verkopen. Reclamebureaus moeten daarin een rolspelen, maar dan wel een ondergeschikte.
Frans Rodenburg, directeur Wisecrackers:
Het uiteindelijke resultaat is natuurlijk geheel afhankelijk van de campagne die ontwikkeld gaat worden en de inzet van media en middelen. Maar ik vermoed dat het PCM zeker gaat lukken gezien er nooit ? door geen ??n dagbladuitgever – enige moeite of inspanning is gedaan om deze specifieke markt te benaderen. En ondanks de op het eerste gezicht droge en dorre materie van dit product is een groot deel van de content van de dagbladen uitermate boeiend en interessant voor deze doelgroep. Dus met enige moeite en inspanning kunnen we die 60 procent (???) wel verhogen naar 75 tot 80 procent!!
Michael van Kerkwijk, managing partner Only:
Om jongeren weer aan een betaald dagblad te krijgen is meer nodig dan een campagne. Ik weet niet wat de briefing is, wij zijn helaas niet benaderd. De kernvraag is of jongeren wel zitten te wachten op “een krant” zoals wij die nu kennen. Jongeren zijn prima in staat om het nieuws dat ze willen op elk moment van de dag op te zoeken. Inderdaad, met internet. Als ik zie hoe mijn nichtjes en neefjes in de leeftijd 8-11 jaar met behulp van internet informatie verzamelen, werkstukken samenstellen, chatten over Ajax, dan ziet het er slecht uit voor alle klassiek uitgegeven media. Daar kan geen campagne iets aan doen.
Jan Dijkgraaf, hoofdredacteur Metro:
Die kans is maar klein, want het gaat niet vooral om communicatie (jongeren laten zich niet belazeren als reclame dingen belooft die later niet worden waargemaakt), maar om het product. En de moloch PCM kan, tot op heden, geen product maken dat jongeren voldoende aanspreekt om er voor te betalen. Naar mijn immer bescheiden mening.
Tonny Wormer, partner Euro RSCG Bikker:
Kranten moeten het hebben van het krantgevoel: formaat, papier, katernen. Kranten hebben alleen dan een toekomst wanneer ze zichzelf blijven. Als ze krant blijven. Dan is er meerwaarde boven het internet en magazines. Zodra kranten de essentie van het ‘krant zijn’ uitstralen en communiceren, zal er steeds een groep (jonge) mensen blijven die een krant op hun mat wil hebben vallen. Die groep kan PCM vergroten door via communicatie te werken aan een beleving van de krant als extensie van de eigen persoonlijkheid.
Bron:
Nieuwsbrief Communicatienieuws
Lees ook:
Vijf jaar gratis dagbladen in Nederland (pdf) (2004)
Dagblad innovaties leiden tot weinig nieuwe lezers (pdf) (2004)
Het verkopen van krantenabonnementen aan jongeren is ongeveer net zo makkelijk als het verkopen van vaste telefonie-abonnementen aan GSM-gebruikers, paardgetrokken koetsen aan autobezitters en telramen aan computernerds.
..ben benieuwd hoeveel reclamebureaus hier vrijwillig afhaken…
@Carl
Helemaal eens! De schermjongeren met digitale dna (screenagers) zeggen massaal een ding over kranten: ik betalen voor oud nieuws??? Dat haal ik wel van internet!
Helaas is internet jaren onderschat, maar nu blijkt het toch een onomkeerbare gedrags- en perceptie tot stand gebracht te hebben. En die sociaal maatschappelijke ontwikkeling doorbreekt in mijn ogen geen reclamebureau en geen campagne….
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!