Internet speelt grote rol bij inkoopproces bedrijfsleven
Bij meer dan de helft (59%) van alle aankopen binnen bedrijven en organisaties wordt Internet gebruikt in het aankoopproces. Internet speelt vooral een rol in het verzamelen van informatie over het aanbod aan goederen en diensten. In al 1 op de 10 gevallen (9%) wordt ook de aanschaf via het net verricht.
Dat blijkt uit een recent onderzoek van internetonderzoekbureau R&M Interactive en online marketingbureau Checkit. Het onderzoek is uitgevoerd onder 324 personen die in het afgelopen jaar (mede)verantwoordelijk waren voor de inkoop van goederen of diensten binnen de organisatie waar ze werkzaam zijn. Het onderzoek is gepubliceerd in het decembernummer van het blad Sales Management: http://www.checkit.nl/pdf/salesmanagement.pdf
De belangrijkste redenen om Internet te gebruiken zijn opeenvolgend dat er minder papierwerk en handwerk bij komt kijken en dat het de noodzaak vermindert om met allerlei mensen contact op te nemen. Dat laatste wijst erop dat de ori?ntatie via Internet anoniemer en daardoor vrijblijvender kan plaatsvinden dan wanneer een vertegenwoordiger van de leverancier persoonlijk moet worden aangesproken.
De redenen waarom veel bedrijven uiteindelijk niet via Internet inkopen, liggen deels op het terrein van gebrek aan vertrouwen, maar bovenal speelt gebrek aan ervaring en routine een rol. Hoewel Internet in de ogen van de inkopers dus duidelijke voordelen biedt, heeft het blijkbaar tijd nodig voordat de vaste patronen van het inkoopproces doorbroken kunnen worden. In de ori?ntatiefase van het aankoopproces is Internet niet meer weg te denken.
Uit eerder onderzoek van Forrester blijkt overigens dat de Europese online b2b-markt de komende jaren flink groeit. Volgens de marktonderzoeker is de online b2b-handel in 2004 goed voor zo’n 10 procent van de totale b2b-markt. In 2006 zal dit zelfs gestegen zijn naar 22 procent.