ReclameReview: Nespresso maakt een actiecomedy met sterren
George Clooney, Jean Dujardin en Camille Cottin schitteren samen in deze koffiecommercial, waarbij de nadruk ligt op de vraag 'Hoe ver zou jij gaan voor Nespresso?' én op duurzaamheid.
Credits
Niet vermeld in het persbericht.
Doelstelling
Meer Nespresso verkopen en het merk neerzetten als duurzame keuze.
Uitwerking
Uit het persbericht: Acht jaar na hun eerste gezamenlijke televisiedebuut worden George Clooney en Jean Dujardin herenigd in Nespresso’s nieuwste campagnevideo. De video zit boordevol actie: ‘Hoe ver zou jij gaan voor Nespresso?’ Deze keer wordt het dynamische duo vergezeld door Jean Dujardins collega-actrice Camille Cottin – die haar Nespresso-debuut maakt. In de komische video komen de supersterren samen om de wereld te laten zien dat koffie van Nespresso zo uitzonderlijk smaakt dat ze er alles voor over hebben. Hierbij geven ze antwoord op de vraag: hoe ver zou jij gaan voor de onweerstaanbare smaak van Nespresso?
Nespresso blijft innovatieve manieren bieden om het recyclen van capsules zo eenvoudig mogelijk te maken. Elke Nespresso capsule is gemaakt van aluminium, dat de versheid en aroma’s van de hoogwaardige koffie beschermt. Bovendien is aluminium een van de meest gerecyclede materialen ter wereld, welke ook oneindig recyclebaar is.
“We zijn verheugd om ons dynamische duo George Clooney en Jean Dujardin weer samen te brengen, dit keer met de extreem getalenteerde Camille Cottin. De campagne pakt thema’s aan die deel uitmaken van onze kernwaarden; uitzonderlijke koffiesmaken en duurzaamheid.” aldus Melanie Brinbaum, Chief Brand Officer bij Nespresso. “Nespresso biedt een onvergetelijke smaak en wordt op een verantwoordelijke manier gemaakt. We wilden onze voortdurende toewijding zichtbaar maken in deze campagnevideo. Onze visie matcht ook echt met onze sterren en dit schijnt door de hele campagne heen.”
Oordeel
De meeste Nespresso-commercials met George Clooney vond ik maar saai. In dit geval hebben ze er in mijn ogen wél iets leuks van gemaakt. En dat is natuurlijk op zich al een flinke uitdaging, als je al jarenlang commercials bedenkt met George Clooney en een wisselende cast van mede-acteurs. Het resultaat is een slapstickachtige actiecomedy over het laatste koffiecupje, waarbij ook nog aandacht is voor het duurzame aspect van Nespresso.
Eerst maken de heren ruzie om het laatste Nespresso-cupje, daarna werken ze samen om op kolderieke wijze de kostbare schat te heroveren en daarbij maken ze ook nog een extra kop koffie buit, die vervolgens teruggehaald wordt door de acterende benedenbuurvrouw, die ook nog eens zo lief is om een extra cupje mee te nemen én te wijzen op het recycleprogramma van Nespresso. Allemaal in een minuut en er is zelfs nog een 30-seconden-versie van deze commercial. Ik vind het heel knap hoe deze verhaallijn in zo’n korte tijd in beeld is gebracht, terwijl het merk Nespresso wel de hele tijd de hoofdrol speelt, want dat is het moeilijkste van werken met beroemdheden in commercials. Daarom is deze variant wat mij betreft zeer geslaagd.
Maar de vraag blijft natuurlijk: ga je hiermee koffiedrinkers overtuigen om over te stappen op Nespresso? Misschien in hele kleine stapjes, maar vast niet in grote aantallen tegelijk. Het charmeoffensief maakt het koffiemerk wel enorm sympathiek, dat bereiken ze hier wel mee. Maar of dat feit de hoge productiekosten waard is? Het zal ongetwijfeld zo zijn, want moedermaatschappij Nestlé is de grootste koffieverkoper ter wereld.
Zij gaan voor de lange termijn.