Artificial intelligence: Spelen met de realiteit
De Metagids #47 - Door AI als sparringspartner in te zetten kan iedereen creatief zijn. Woorden zijn het nieuwe penseel.
Cristóbal Valenzuela is een in Chili geboren technoloog en softwareontwikkelaar. Hij is de CEO en mede-oprichter van Runway, de online videobewerkingssoftware waarmee het mogelijk is om via tekstcommando’s bewegende beelden eenvoudig te manipuleren.
Artificial Intelligence: Eugene is filmster in wording
De onderliggende kunstmatige intelligentie interpreteert de commando’s en voert deze vervolgens uit. Zo is de AI in staat om de omgeving bij een bepaald beeld erbij te verzinnen (de achtergrond van de wereldberoemde Mona Lisa), geselecteerde objecten uit videobeelden te verwijderen of een lieveheersbeestje te vervangen door een bij.
Afgelopen week toonde Valenzuela zijn nieuwe speeltje: Eugene. Een compleet virtuele acteur, die volgens hem een filmster in wording is. Op zijn Twitter-kanaal liet hij vervolgens zien hoe de casting-procedure eruit zag. Op commando worden verschillende acteurs on-the-fly gegenereerd waar uiteindelijk een keuze uit wordt gemaakt et voilà, daar is Eugene. En ook Celeste Lin.
The casting process to find Eugene https://t.co/nNf8XCjAvF pic.twitter.com/RVbVH7h72I
— Cristóbal Valenzuela @ NeurIPS 2022 (@c_valenzuelab) November 28, 2022
AI en de democratisering van creativiteit
Het betekent de democratisering van creativiteit. Door de juiste woorden in de command prompt in te vullen kan iedereen een kunstschilder, een tekenaar, een poëet, een schrijver, een muzikant, een zanger, een acteur, een cameraman, een geluidstechnicus of een regisseur zijn. Woorden zijn het nieuwe penseel.
Deze gegenereerde media, waarbij kunstmatige intelligentie acteert als een copiloot om iemands creativiteit te sturen, wordt in ons boek Echt Nep geduid als synthetische media. Door AI als sparringspartner in te zetten kan iedereen dus creatief zijn. De relatie (het vervaardigingsproces) tussen wat echt (het orgineel) of nep (de gegenereerde kopie) is, verdwijnt door dit nieuwe type media steeds meer naar de achtergrond. Synthetische media hebben als eigenschap dat ze hyperrealistisch zijn. Zo kan iedereen de nieuwe Rembrandt, de nieuwe Tom Cruise of de nieuwe Elvis Presley zijn.
Het tijdperk van generative AI
We betreden hiermee het tijdperk van “generative AI“. Volgens Valenzuela zal de manier waarop we elkaar verhalen vertellen door het gebruik van deze vorm van AI voorgoed veranderen. Synthetische media geven ons namelijk de mogelijkheid om multimediale ervaringen te creëren waarin we ons volledig kunnen onderdompelen. We veranderen van eenvoudige verhalenvertellers in complexe wereldbouwers, met als uiterste vergezicht de aanstaande metaverse, die is opgebouwd uit al deze gegenereerde alternatieve realiteiten.
AI en de gebruikersinterface: Van evolutie naar revolutie
Voor het zover is moeten er nog wel een aantal hobbels genomen worden. Allereerst moeten we ons een nieuwe gebruikersinterface eigen maken. De afgelopen jaren hebben we slechts incrementele stappen in de ontwikkeling van de gebruikersinterface gezien. Wat we nu over de rug van synthetische media zien gebeuren is het verschil tussen een evolutie en een revolutie. De taal die mensen onderling met elkaar spreken – natuurlijke taal – komt centraal te staan in de communicatie met kunstmatige intelligentie: zeg wat je nodig hebt.
AI vult intentie automatisch in
Als we eenmaal in staat zijn om de command-interface binnen onze projecten te gebruiken, dan moet de technologie erachter nog een volgende stap nemen: van “command-driven interfaces” naar “intent-driven interfaces”. Nu moet de gebruiker zelf naarstig op zoek naar de juiste tekstcommando’s teneinde een bepaald eindresultaat te realiseren.
In de toekomst moet de kunstmatige intelligentie in staat zijn om de intentie van de gebruiker – gebaseerd op de ingevoerde tekstcommando’s van miljoenen andere gebruikers – te lezen en automatisch aan te vullen, net zoals de autocomplete functie van zoekmachine Google dit doet.
De snelheid van ontwikkeling waarmee dit alles gepaard benadert die van een exponentiële groei. De groei die tools als Dall E-2, Midjourney en Stable Diffusion momenteel doormaken is ongekend. De kwaliteit, resolutie en controle van de onderliggende gegenereerde modellen verdubbelt ongeveer elk jaar.
Een reuzensprong voorwaarts
Net zoals de tekstcommando’s, die gebruikt worden om hyperrealistische media te genereren, nu verhandeld worden via websites als bijvoorbeeld PromptBase, zullen de onderliggende modellen ook gemeengoed worden. Ook hier zal een levendige handel in plaats vinden, wat het voor toetreders van deze markt mogelijk maakt om in een keer een reuzensprong voorwaarts te maken.
Uiteindelijk moet dit alles dus uitmonden in tools waarmee het voor iedereen mogelijk wordt om zijn eigen wereld te creëren en in te richten. Een wereld waarin jezelf de scriptschrijver, hoofdrolspeler en regisseur tegelijkertijd bent (zie ook Metagids nummer 40: “Het tijdperk van synthetische media is nu pas echt begonnen“). In ons boek noemen we dit het “Hollywood to the home”-effect. Waren voorheen dit soort kostbare multimediale projecten alleen weggelegd voor de dure Hollywood filmmakers, nu komt het dus binnen handbereik van iedereen. Onderstaande video laat alvast een glimp zien van de mogelijkheden.
Sometimes you wish they would just take you away.
— Paul Trillo (@paultrillo) November 29, 2022
Shot by Patrick Jones
Featuring Steve Nwachukwu
Music by: Found Objects
Composer: Louis Weeks
No green screen, no turntable platform, no wire rig. 😉 AI tools powered by @runwayapp#vfx pic.twitter.com/WqVC8wdooa
Intellectueel eigendom en AI in een multiversum van alternatieve realiteiten
Het dwingt bedrijven en organisaties om na te denken over hun eigen merk en hun intellectuele eigendom. Hoe ga je dit afschermen in een multiversum aan alternatieve realiteiten? Of mogen gebruikers hier zelf mee aan de slag gaan en kijk je vervolgens welke idee, welk verhaal of welke wereld erin slaagt om een grote schare aan fans te vergaren en probeer je dit vervolgens met behulp van de fandom commercieel uit te bouwen?
Kijk bijvoorbeeld eens naar deze beelden waarbij Twitteraar Shaun Harrison met behulp van Midjourney een prequel van de Marvel film Black Panther heeft gemaakt. In de comments is al te lezen hoezeer fans het idee fantastisch vinden: “Please get this to Marvel, Really want to see this happen”, ” know it’s not official, but I’m gonna spread this idea until it becomes real” en “Love your vision!! Now, let’s get these visuals and a script to Kevin Feige at Marvel so we can make this happen. No joke. This would be awesome!”.
“Spelen met de realiteit in tijden van AI, deepfakes en de metaverse” was de ondertitel van ons boek. Het is zaak dat iedereen leert spelen met de realiteit teneinde zich voor te bereiden op de toekomst.