Je bekijkt een artikel van OrangeValley
partner

Hoog ranken in Google door slimme contentstrategie

Telecomaanbieder Simyo en OrangeValley maakten samen een uitgebreide SEO-strategie voor de lancering van de nieuw handsetshop waarbij er intensief werd samengewerkt. Toen de dochter van KPN besloot om ook telefoons aan te bieden, kwam de focus in de content te liggen op de verschillende merken. De resultaten van de strategie waren bijzonder.

5 september 2022, 06:39 10065 x gelezen

Simyo, onderdeel van KPN, staat natuurlijk bekend als aanbieder van SIM-only abonnementen. Ze zagen echter mogelijkheden in de markt om betaalbare telefoons aan te bieden in combinatie met een abonnement. OrangeValley, het bureau waarmee Simyo al jaren samenwerkt, kreeg de opdracht om deze ambitie vorm te geven vanuit SEO-perspectief. SEO-consultants Marie-Claire Grimaldi en Remco Harmsen zijn vanaf het begin bij dit project betrokken.

Concurrentie

De basis voor de SEO-strategie van Simyo en OrangeValley was een zoekwoordenonderzoek (waar zoeken mensen op in combinatie met een abonnement?). Daar kwam uit dat er al veel grote spelers zijn die op merkniveau hun SEO goed op orde hebben. Simpel gezegd; goede content als een ‘abonnement’ in combinatie met merknamen als ‘Apple’ of ‘Samsung’ is er al voldoende. Het zou lastig worden om daartussen te komen als nieuwe aanbieder van abonnementen. Er lagen echter meer strategische mogelijkheden op het niveau van de types toestellen (zoals bijvoorbeeld de iPhone12). Mensen kennen Simyo van de SIM-Only abonnementen en bij KPN kloppen ze aan voor de nieuwe toestellen met een abonnement, maar als je een abonnement aanbiedt in combinatie met een iets minder recent toestel dan liggen er wel degelijk kansen, zo was de analyse ,,Dat is net de sweetspot waar wij samen met Simyo op inspelen,’’ zegt Grimaldi.

Behoorlijke stap

Er werd door het gehele projectteam geconcludeerd dat er een ‘telefoonshop-pagina’ moest komen met daarop het aanbod van de toestellen in combinatie met de abonnementen. ,,Dat is natuurlijk een behoorlijke stap, zo legt Harmsen uit. ,,De organisatie van Simyo schakelt daardoor over op een compleet nieuwe business en wij moesten daarin meebewegen.’’ Qua SEO is het een forse klus om voldoende kwalitatieve content te maken zodat Google Simyo erkent als aanbieder van telefoons. ,,De grootste uitdaging daarin is tijd want je moet die content gaan maken zodat je gevonden gaat worden.’’

Fijnmazige strategie

Voor de SEO-strategie, die tot stand kwam door de nauwe samenwerking tussen Simyo en OrangeValley, is het belangrijk om te omarmen dat je je in een behoorlijk drukke markt begeeft. Je moet dus als team goed kijken hoe je – door slimme content – hoger kan ranken in Google dan de concurrentie. Vertrekpunt voor het maken van de content was een lijst met de toestellen die Simyo ging aanbieden. Op die basis is een strategie ontwikkeld om ervoor te zorgen dat Simyo voor bepaalde keywords een Top 10 positie zou halen, legt Grimaldi uit. ,,Je kijkt goed wat de concurrentie doet op het gebied van zo’n zoekwoord en dan ga je aan de slag met de zoektermen die moeten terugkomen op de pagina.’’ Ze vertelt dat er naar de iPhone 12 tienduizend mensen per maand zoeken en als je daar goede verhalen over maakt dan krijg je – via het backlinkprofiel – een goede positie. In het geval van het toestel ‘Oppo’, waar ‘slechts’ 1500 keer per maand op wordt gezocht, is het makkelijker om een goede positie te krijgen. ,,Elk zoekwoord, dus elk toestel, vergt een andere aanpak qua content en daarom houden we de concurrentie goed in te gaten. Hoe meer concurrentie hoe beter en uitgebreider de content moet zijn.’’

Blogcontent

Behalve het optimaliseren van de productpagina’s maakt OrangeValley ook veel blogcontent zodat mensen die wat eerder in het zoekproces zitten ook bereikt worden via de backlinks. ,,We hebben bijvoorbeeld het artikel ‘welke iPhone past bij mij?’ en dat verhaal doet het best wel goed. We hopen dan dat mensen uitkomen bij de Iphone SE en dat toestel aanschaffen. Bij Google spelen links nog steeds een enorme grote rol.’’ Ook is gekeken naar de bestaande blogs van Simyo en welke mogelijkheden dáár liggen om naar de productpagina te linken, zo legt Harmsen uit. Zo zijn er allerlei kansen om de pagina’s beter te laten presteren. ,,We gaan bijvoorbeeld onderzoeken of we reviews gaan maken.’’

Toenemende groei

OrangeValley is vanaf het begin betrokken geweest bij de lancering van de telefoonshop. Grimaldi vindt dat een goede zaak. Zo kan je immers alles direct goed doen qua SEO. ,,Google raakt gewend aan bepaalde pagina’s dan loopt het proces soepel.’’ Er is qua clicks trouwens een stijgende lijn ingezet; week op week is er toenemende groei te zien en dat al vanaf de lancering. Belangrijk is dat de vijver – dus de zoektermen waar mensen naar zoeken – vele malen groter is geworden. Het is de ambitie dat SEO in het derde kwartaal twintig procent van de totale traffic inneemt. Grimaldi: ,,We streven nu voor alle toestellen binnen een half jaar een Top 10 en na een jaar een Top 5 positie en zo verhogen we steeds de lat.’’

Snel aan de slag

Qua learnings is nog maar eens extra bevestigd dat je deze strategie direct moet toepassen, snel aan de slag met het opbouwen van backlinks, zodat je daar altijd scherp op bent als team. Simpel gezegd; wil je hoger in Google dan moet je snel een analyse maken en samen de kwalitatieve content gaan maken. Harmsen voegt daar nog iets interessants aan toe wat te maken heeft met de marketingmix waar SEO natuurlijk een belangrijk onderdeel van is. ,,Die posities hebben we als team zelf in de hand, maar we zagen dat de CTR nog een beetje tegenviel in het begin. Dat ging echter stukken beter toen de brandingcampagne erbij kwam want bekendheid zorgt voor vertrouwen en dus voor clicks. Marketing blijft een spel van alle disciplines bij elkaar brengen en van intensief samenwerken.’’

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met OrangeValley
Tekst: BBP Media | Beeld: Simyo

Wij zijn hét vooruitstrevende digital agency met succescases en prijswinnende awards in veel sectoren, al meer dan 15 jaar. Ons geheim is het verbeteren van de customer experience door de combinatie te maken van technology, marketing en de kracht van data om de customer experience te verbeteren. Een heldere aanpak over de disciplines heen.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!