De reclamecampagnes van het Jaar (volgens Creative Review)
Vergeet het gejank om kerstcommercials. Dit is het mooiste en beste creatieve werk dat reclamemakers dit jaar bedachten en mochten maken.
De verleiding is dezer dagen soms groot om een lijst op te stellen van de tofste eindejaarslijstjes. We publiceerden er vorige week nog één over de beste of meest bekeken Youtube-films, we zouden er ook één kunnen bedenken met de grootste zeperts. Er er komen nog heel veel andere lijstjes. De nominaties voor de Loden Leeuw zijn net bekend gemaakt. Creative Review – in sommige kringen hét vakmedium over creatief werk in het vak heeft er ook één: Ad campaigns of the year 2022.
‘Creative Inspiration’, een thema dat we níet hebben opgenomen in het totaaloverzicht van marketingthema’s op deze site, is natuurlijk wel fijn om gewoon van te genieten. Creative Review, een beetje het internationale trapveldje van art directors en ‘makers’ heeft die rubriek wel. Is het relevant voor de marketingprofessional die stofzuigers moet verkopen? Geen idee. Maar dat maakt onderstaand lijstje natuurlijk niet minder vermakelijk.
Redacteur Eliza Williams benadrukt dat adverteerders dit jaar harder dan ooit moesten vechten om aandacht, maar de campagnes die hier te zien zijn, illustreren volgens haar ‘de blijvende kracht van briljante creativiteit’.
Te midden van het tumult probeerden merken en adverteerders bij te dragen aan het gesprek, relevant te zijn ‘in veranderende tijden’ en een beetje amusement of lichte verlichting te bieden. Niet eenvoudig om overtuigende advertentiecampagnes te maken, en bij CR vinden ze nog steeds dat merken te vaak voor een risicomijdende, flauwe benadering kiezen. Hier hun tien favoriete campagnes van het jaar. Het originele artikel op CR vind je hier: Ad campaigns of the year 2022.
1 Nike Air Max Day 3D billboard. Agency: Nike Tokyo, Cekai
Nike heeft een creatieve reputatie en kwam dit jaar met een 50-jarig jubileumcampagne die werd afgetrapt door Spike Lee en een vermakelijke voetbalreclame die aansloot bij het WK. Deze 3D-billboardcampagne die in maart in Tokio liep om Air Max Day te vieren haalde de top-10 van CR
2 Heinz AI Ketchup. Agency: Rethink Canada
3 CALM, The Last Photo. Agency: adam&eveDDB
Oef. Ja, ook dat kan outstanding creatief werk onder de aandacht brengen. Een krachtige campagne voor een goed doel dat zich inzet om zelfdoding bespreekbaar te maken: de Campaign Against Living Miserably (CALM). Heeft verschillende zeer creatieve campagnes uitgebracht in samenwerking met verschillende bureaus. Het werk van adam&eveDDB brak echt dóór. Het idee erachter – om te laten zien hoe zelfmoordgedachten kunnen worden verborgen door de laatste foto’s en video’s te tonen van degenen die zelfmoord pleegden – is zowel eenvoudig als verwoestend in z’n uitwerking. Naast de film bevatte de campagne posters, een social campagne en een tentoonstelling.
4 British Airways, A British Original. Agency: Uncommon Creative Studio
Alleen al op het gebied van copywriting was de campagne van Uncommon voor British Airways een enorme prestatie met 500 verschillende print-, digitale en outdoor-advertenties, die benadrukt dat redenen om te reizen vaak veel verder reiken dan ‘zaken’ of ‘vrije tijd’ – de standaardkeuzes die luchtvaartmaatschappijen bieden wanneer je een vlucht boekt. De campagne werd driftig gedeeld op social, wat weer leidde tot een verhit debat over de ethiek van bureaus die voor luchtvaartmaatschappijen werken in een tijd van klimaatverandering.
5 Tesco, Voice of the Checkout. Agency: BBH London
Merken blijven proberen het enorme publiek op TikTok te bereiken op een manier die vermakelijk is, past bij het platform aanvoelde, en niet te verkoopgericht. Een van de meest succesvolle ideeën kwam van BBH London voor supermarktketen Tesco, waarbij deelnemers auditie deden om dé nieuwe stem te zijn voor de geautomatiseerde kassamachines van de supermarkt. De campagne genereerde een massale respons en zag een dierenarts – Izzy- debuteren in de winkels.
6 Apple, The Greatest. Agency: Apple
7 Whisper, The Missing Chapter. Agency: Leo Burnett India
Ja, die mis je in de bekende overzichten. Deze campagne werd gemaakt voor Whisper (bekend als Always in Nederland) als onderdeel van het Keep Girls in School-initiatief. Een project dat verandering wil brengen in het gegeven dat een op de vijf meisjes (ongeveer 23 miljoen) in India momenteel voortijdig school verlaat aan het begin van de puberteit. Dat is deels te wijten aan het feit dat ‘menstruatie’ niet wordt behandeld op school – het ontbrekende hoofdstuk van de titel verwijst ook naar de afwezigheid ervan in schoolboeken Whisper plaatste muurschilderingen en deelde folders uit in scholen en dorpen om informatie te delen.
8 Plum Guide, No Time For Average Stays. Agency: Stink Studios
Hoewel de definitieve dood van printadvertenties nog geregeld wordt verkondigd, waren er in 2022 toch weer massa’s geweldige print-ads, zo concludeert CR. Van de meaty veg van Burger King tot de advertenties voor zonnebrillen van Ace & Tate en het tijdloze Lacoste. Het meest impactvolle gespreksonderwerp dat de redactie van Creative Review zag was deze voor het reismerk Plum Guide, die, mét een bijbehorende app, bedoeld om je bang te maken om een pauze te nemen.
9 Ikea, Babyboom. Agency: Try, Norway
De eeuwige bron van creatieve inspiratie Ikea had weer een mooi reclamejaar, maar deze campagne van het Noorse bureau Try was waarschijnlijk ‘het merk op zijn belachelijkste én leukste manier’. Ikea-productnamen als opties voor babynamen voor ouders die worstelden met ideeën. In het Noors!
10 Coinbase, Less Talk, More Bitcoin. Agency: Accenture Song
Als één advertentie was die samenvatte dat er in een jaar veel kan veranderen, dan is het deze, stelt CR. In februari leek de Super Bowl-reclame erop te wijzen dat crypto dé mainstream was binnengedrongen met verschillende merken die advertentieruimte kochten, vaak met celebs in alle soorten en fatsoenen.
De meest gedurfde spot kwam van Coinbase, dat simpelweg een stuiterende QR-code presenteerde die kijkers naar een site bracht waar ze zich konden aanmelden voor vijftien dollar in Bitcoin. ‘Als reclame gaat over opvallen, dan heeft Coinbase met zo’n lo-fi-benadering misschien wel de Super Bowl gewonnen.