Dit zijn de beste ReclameReviews van 2022
Alweer een jaar voorbij: dit waren de beste ReclameReviews per maand van 2022. Heb ze zelf geschreven, dus tja... dat mag ik vinden ;)
De afgelopen 15 jaar schreef ik met heel veel plezier bijna iedere week (af en toe moet ook ik eens op vakantie) een ReclameReview op Marketingfacts (linkje naar mijn blogarchief). Ook dit jaar schreef ik er weer een stuk of veertig, en in overleg met de redactie heb ik de mooiste of beste per maand eruit gepakt voor dit jaaroverzicht 2022. Het overzicht van vorig jaar staat hier trouwens 🙂 Tot volgend jaar!
1 – Januari: YoungCapital
Een overkoepelend concept waar je nog jarenlang mee door kunt in verschillende uitvoeringen. – YoungCapital met Whatever Works.
2 – Februari: Calvé
Dit is wat we met zijn allen verwachten van Calvé. Qua branding past het perfect in de lijn.
3 – Maart: Auping
De echte ‘ode aan het hoofd’ zien we helaas niet terug in de commercial. Want dat is een sterk verhaal van Auping.
4 – April: Sea Shepherd
Artistiek verantwoorde campagne, iedereen zou het in principe met deze boodschap van Sea Shepherd eens moeten zijn.
5 – Mei: ABN AMRO
Een leuk verhaal, waarin de kinderen nieuwe mogelijkheden creëren met hun briefjes.
6 – Juni: Rivella
Consistentie zorgt voor een duidelijk beeld bij de doelgroep. Je hoeft ze niet te overtuigen van iets nieuws.
7 – Juli: Yacht
Juli was niet mijn favoriete commercialmaand, maar deze van Yacht vond ik het minst erg. Niet spannend uitgewerkt, maar wel doeltreffend.
8 – Augustus: Eneco
Een duurzame reclame, dus het is niet zomaar een loze opmerking. Dat maakt de rest van deze boodschap van Eneco al meteen een stuk geloofwaardiger.
9 – September: Timberland
Eigenlijk is dit het enige dat je mag verwachten van een campagne die niet actiematig is ingestoken: blijf dicht bij jezelf als merk. Dat doet Timberland hier.
10 – Oktober: Breaker
In een tijd waarin vooral jongeren al zoveel moeten en willen, is Breaker de ‘voice of reason’ die zegt dat het oké is om even lekker niks te doen.
11 – November: Bavaria
Ondanks het zware onderwerp is deze video wel écht helemaal typisch Bavaria.
12 – December: Kia
Fantastische uitvoering, originele doelgroepbenadering en passende product placement.
@dem_bruddaz Mission passed! #kia #EV6GT ♬ CITY OF ANGELS - ALMIGHTY WATCHING
Tot volgend jaar
Ja, ik ben er ook heus trots op dat dit de langstlopende rubriek op Marketingfacts is. En volgend jaar ga ik vrolijk verder. Heb je tips voor commercials die je echt graag terug wilt zien in deze rubriek? Mail ze dan naar Luuk & Matthijs via redactie@marketingfacts.nl. Ik wens je bij deze alvast een gelukkig Nieuwjaar!