ReclameReview: Justdiggit wil dat je het doorvertelt

Justdiggit, de ngo die zich inzet voor het koelen van onze planeet, lanceert een nieuwe campagne getiteld "Hoe groener, hoe koeler". Deze werd geproduceerd met inzet van virtuele studiotechnologie.

21 december 2022, 14:30 1870 x gelezen

Credits

Creatie: Havas Lemz
Regie: Safi Graauw

Doelstelling

Het succes van Justdiggit verder vertellen en zo opschalen.

Uitwerking

Uit het persbericht: De film die werd geregisseerd door Safi Graauw viert de meest recente tastbare successen van Justdiggit en wat dat bij mensen losmaakt. “Samen met Justdiggit leggen we de visuele lat constant hoger. Dit keer in samenwerking met een virtual production studio. Ik ben de mensen die uit goedheid bijdragen aan deze missie altijd dankbaar. Ik heb de impact met eigen ogen mogen zien en dat wilde ik naar de wereld vertalen” zegt Safi Graauw. De campagne roept daarom niet op tot doneren, maar nodigt uit tot doorvertellen. Justdiggit CMO Wessel van Eeden: “Met ‘Hoe groener, hoe koeler’ willen we meer mensen inspireren om onze boodschap te delen. Hoe meer mensen dit weten, hoe meer support we krijgen. De technieken werken dus onze focus ligt vooral op het opschalen, door middel van communicatie.”

Het succes blijft groeien. In samenwerking met Afrikaanse gemeenschappen heeft Justdiggit al meer dan 300.000 hectare land vergroend met kosteneffectieve ‘nature based’ technieken. Naast het graven van waterbunds, wordt ‘treecovery’ toegepast, waarmee al ruim 10 miljoen bomen zijn teruggebracht. Met de campagnes werden wereldwijd 291 miljoen mensen bereikt. Zo wordt niet alleen het lokale klimaat en de biodiversiteit verbeterd maar ook het economische klimaat, met hogere gewasopbrengsten en bestaanszekerheid.

Positieve communicatie speelt sinds de start een cruciale rol in het succes van Justdiggit. Weg van doom en gloom. Het effect in Afrika laten zien, staat daarin altijd centraal. De film sluit af met een scène die is opgebouwd uit beelden die de afgelopen vier jaar in Afrika opgenomen zijn. De andere ‘Afrikaanse’ scenes zijn gefilmd op een virtuele set van ReadySet Studios, gewoon in Amsterdam. Creative Director Remco Marinus: “We willen de planeet niet onnodig belasten, het is dus geweldig dat technologie het mogelijk maakt om niet de halve wereld rond te hoeven reizen voor zo’n productie.”

Oordeel

De intentie van de boodschap, dus het doorvertellen van het succes, vind ik heel goed gekozen. Zeker omdat er duidelijk zichtbaar bewijs is dat de methode van Justdiggit werkt. Dat succes moet je zeker vieren en gebruiken om meer draagvlak en donaties te krijgen.

Maar eerlijk gezegd weet ik de eerste 20 seconden van de commercial gewoon niet waar ik naar kijk. De voice-over heeft het over het vergroenen van droog land, maar mijn ogen zien mensen in een huis. Dus niet dat vergroende land. Pas vanaf seconde 24(!) tot en met seconde 27 zie ik de eigenlijke boodschap. Had dit grote verschil tussen 2018 en 2022 niet veel langer in beeld gemoeten dan deze enkele seconden? Dit is het resultaat waar je blij en trots van wordt!

Dat er een groep mensen op het vergroende land af loopt, is symbolisch voor het doorvertellen. Dat snap ik wel, maar wat je precies door moet vertellen wordt daar nu onderschikt aan gemaakt. Terwijl ik daar juist meer over wil weten als kijker. In het persbericht lees ik: ‘Sinds haar oprichting heeft de organisatie meer dan 250.000 waterbunds gegraven, meer dan 10 miljoen bomen hersteld en zo meer dan 300.000 hectare land hersteld in landen als Kenia en Tanzania.’ Verspreid vooral die boodschap, zou ik zeggen.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!