Online budgetten Nederlandse bedrijven
Nederlandse adverteerders spendeerden vorig jaar bruto euro 34 mln, bijna een derde van alle advertentiebestedingen op internet, aan zoekmachines. Die uitgaven zullen de komende drie jaar nog eens verdriedubbelen naar euro 100 mln, voorspelde Forrester Research gisteren.
Het onderzoek, dat mede is uitgevoerd in opdracht van internetreclamebureau V4M, maakt deel uit van een Europees onderzoek in zestien landen. Gemeten in bestedingen aan zoekmachinemarketing staat Nederland op de vierde plaats. Met de verwachte groei van 73% voor dit jaar scoort Nederland eveneens ruim boven het Europese gemiddelde. In totaal zullen Nederlandse adverteerders de komende zes jaar euro 578 mln uitgeven aan zoekmachines.
Adverteren bij zoekmachines als Google en Yahoo is een belangrijke motor achter de groei van internetreclame in Nederland. In Nederland werd volgens Forrester in 2004 voor euro 112 mln bruto uitgegeven aan adverteren op internet, zo’n 3% van de totale advertentie-uitgaven. Vorig jaar was dat nog 2%. Voor de periode van 2005 tot 2010 voorziet het bureau een stijging van de online bestedingen met jaarlijks 23% tot euro 408 mln, wat overeenkomt met 8% van het totaal.
Betaald zoeken
Het leeuwendeel (90%) van alle bestedingen gaat op aan betaalde zoekresultaten. Die zijn niet meer, zoals vroeger, verstopt in de resultatenlijst. Tegenwoordig zijn ze herkenbaar als gesponsorde koppelingen in of rondom de resultatenlijst. Bedrijven betalen voor bepaalde zoektermen. Per keer dat internetters op die term klikken kost dat de adverteerder euro 0,05 tot wel euro 10 voor heel specifieke termen, zoals ‘laser oog correctie’.
De grote adverteerders bij zoekmachines zijn op dit moment de financi?le dienstverleners, de reisbranche en grote bedrijven als Wehkamp en Speurders.nl. Gert Jan Laurman, algemeen directeur van V4M, verwacht echter dat de de groei zich de komende jaren in sterke mate zal verplaatsen naar het midden- en kleinbedrijf.
Volgens Laurman is adverteren in zoekresultaten een heel veilige manier van reclamemaken. ‘Je betaalt alleen als er op de zoekterm geklikt wordt. Soms hopen adverteerders dat dit niet te veel gebeurt. Mensen zien dan je merk, maar je betaalt er niet voor.’
De groei van zoekmachinemarketing staat in schril contrast met de bestedingen bij de traditionele media. Volgens cijfers van Zenith Media zijn die de afgelopen twee jaar in Nederland gedaald. De uitgaven aan televisiereclame daalden gemiddeld met 4% en die aan krantenreclame met 6% per jaar.
Grote bedrijven raken overtuigd van de kracht van online reclame. Philips heeft aangekondigd 10% van het reclamebudget van euro 80 mln voor de nieuwe slogan op internet uit te geven. Unilever zei vorige week de reclamebestedingen voor internet te verdrievoudigen naar 7 tot 9% van het totale reclamebudget.
http://www.fd.nl/ShowRedactieNieuws.asp?Context=N%7C1&DocumentId=21991