Veel marketing tussen ‘de banen in opkomst’

Growth manager, data engineer, customer success manager; het staat er allemaal tussen. Net als de sustainability manager trouwens.

18 januari 2023, 12:10 3094 x gelezen

LinkedIn gaf vandaag zijn lijst met Banen in Opkomst 2023 los: de 20 snelstgroeiende beroepen in Nederland ofwel de 20 beroepen die de afgelopen vijf jaar het snelst groeiden en de trends die de toekomst van werk kleuren. Volgens LinkedIn dan. Daar staan een aantal typische marketing- en salesgerelateerde banen tussen. Niet verrassend, maar hiermee wel bevestigd, zijn die typische functies die tussen data science, data analyse en marktgerichte banen vallen.

Voor wie zich oriënteert op een baan of een richting van ontwikkeling is het lijstje zonder meer handig en ook praktisch: LinkedIn geeft dergelijke ‘opkomende beroepen’-analyses per land. Onderstaand gaat dus echt over Nederland.

Door recordkrapte in vrijwel alle beroepsgroepen, de aanhoudende vraag naar hybride werken en de opkomst van werven op basis van skills is de arbeidsmarkt behoorlijk in ontwikkeling, zo stelt LinkedIn zelf. Tel er de hoge inflatie en sombere economische vooruitzichten bij op en het is niet gek dat veel mensen twijfelen over de volgende stap in hun carrière.

Wat een baan precies inhoudt, wat je ervoor moet kunnen, de vaardigheden, de verhouding meisjes/jongens per baan, dat legt LinkedIn allemaal zelf uit (hoe ze dat laatste hebben gemeten weten we trouwens niet, kan me niet herinneren ooit een geslacht te hebben ingevuld bij LinkedIn-aanmelding). Check liever het Engelstalige bericht, de Nederlandse vertaling lijkt wat brakjes uit Google Translate te zijn gerold.

We loerden op de M!-redactie natuurlijk vooral naar marketing, of meer commerciële functies in het algemeen. En data. Alles data in marketing dezer dagen. Ook boeiend en een beetje ‘innovatie in marketing’ is een functie als ‘machine learning engineer’, volgens Martech-wizard Coen Wiers onlangs nog ‘de meest onmogelijk te vinden speciliteit op de arbeidsmarkt’ genoemd. Komen ze in volgorde van populariteit. We doen ze in het Brits, maar het gaat dus over de Nederlandse arbeidsmarkt

1 Product analyst
2 Sales development representative
3 Anti-money laundering analyst
4 Site Reliability engineer
5 Platform engineer
6 Talent acquisition specialist
7 Growth manager
8 Machine learning engineer
9 Sustainability manager
10 Data engineer
11 Customer success manager
12 Business development representative
13 Salesforce developer
14 Business operations analyst
15 Account executive
16 Cloud engineer
17 Cyber security specialist
18 Robotics engineer
19 Investment analyst
20 Engineering manager

De lijst Banen in Opkomst 2023 staan de 20 snelstgroeiende beroepen van de afgelopen vijf jaar is dus samengesteld op basis van LinkedIn-data. De onderzoekers van LinkedIn Economic Graph zeggen miljoenen banen te hebben onderzocht waar LinkedIn-leden tussen 1 januari 2018 en 31 juli 2022 voor zijn aangenomen. Op die manier is voor elke functietitel een groeipercentage berekend. Om in de ranglijst te worden opgenomen, moet een functietitel consistent vaker voorkomen in het LinkedIn-ledenbestand en in 2022 gegroeid zijn tot aanzienlijk formaat. Identieke functietitels met verschillende senioriteitsniveaus zijn samengevoegd. Stages, vrijwilligersfuncties, interim functies, studentenbanen en vacatures die maar bij weinig bedrijven in een land voorkomen zijn niet meegeteld.

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!