AOL lanceert bloggingservice voor tieners
RED Blogs is AOL nieuwste bloggingservice voor tieners. Bijzonder aan deze nieuwe service zijn de verschillende privacylevels. 48% van de tieners geeft aan hun blog niet te willen delen met iedereen op internet. Er zijn dan ook private blogs, enkel en alleen toegankelijk voor de schrijver en vergelijkbaar met een dagboek, en semi-private blogs waar je alleen op uitnodiging de content kunt bekijken. Alleen blogs van kinderen boven de 15 jaar hebben de mogelijkheid voor iedere AOL-gebruiker toegankelijk te zijn.
Een paar highlight uit een onderzoek van AOL :
- 58% van de tieners die blogs bekijken, bekijkt een blog omdat deze meer ‘entertaining’ zijn dan traditionele sites.
- Blogs van personen die men kent, favoriete tv-show of film en favoriete artiest vormen de top 3 van de meest bezochte blogs.
- 51% van de tieners die een blog maakt, leest of update deze ??n of meerdere keren per week.
- Tieners vragen iemand liever uit via instant messaging (36%), dan via de telefoon (25%).
- 42% wisselt de laatste roddels van school uit via instant messaging of email, 26% gebruikt hiervoor de telefoon.
Ik zet mijn vraagtekens bij het initiatief.
AOL houdt vast aan haar strategie de content alleen voor AOL-gebruikers toegankelijk te maken. Juist het over en weer zonder problemen kunnen linken naar elkaars blog, het gebruiken van trackbacks, het volgen van de ontwikkeling van het nieuws via sites als feedster maakt de blogosphere zo bijzonder en tevens krachtig.
Red Editors zullen periodiek een top 5 van unieke, grappige of ‘coole’ blog maken, zo lees ik in het persbericht. Leuk! Maar hoe doen ze dat als je alleen op uitnodiging toegang hebt tot het weblog? En wat heeft het voor zin mij als AOL-tiener die lijstjes te tonen als ik altijd op uitnodiging toegang moet krijgen?
Online nieuwe vriendjes ontmoeten, discusseren met onbekenden over de laatste hit van je favoriete artiest is er dus bij AOL niet bij. Na een paar maanden bloggen voor Marketingfacts is mijn netwerk uitgebreid en heb ik nieuwe contacten weten te leggen. Iets dat dankzij het open karakter tot stand is gekomen.
Ik ben benieuwd wat kinderen van 10-15 jaar in Nederland hiervan zouden vinden. Iemand kids in deze leeftijdscategorie?
Nee, dat gaat niet werken! Openheid is key: connecting & sharing. En met drempels zijn die kids zo weg
Dat hangt echt af van het doelpubliek, volgens mij. Niet alle webloggers willen door een zo groot mogelijk publiek gelezen worden. Bij Six Apart merken we ook dat een erg groot gedeelte (tot 30%) van onze weblogs beveiligd worden met een wachtwoord.
Niet iedereen probeert via z’n weblog te netwerken of om zichzelf of z’n produkten en diensten te verkopen. Er zijn ook weblogs met familiekiekjes, party-verslagen en privé-roddels die enkel bedoeld zijn voor een beperkt publiek.
Zo’n ‘publiekje’ is meestal niet erg groot: vijf, tien, twintig mensen… Maar als je een dienst aanbiedt voor duizenden van dergelijke ‘publiekjes’, dan heb je echt wel kans op slagen hoor…
@maarten: nee ben ik het niet mee eens. Bij password protected weblogs (ik heb er zelf ook een voor bij Tulip intern) bepaal ik als weblogger dat er een password op moet, maar daarvoor hoef ik me niet te registreren bij de aanbieder…Dus van wie gaat die regitratie bij dit RED blogs uit? Volgens mij vanuit AOL. Die bepaalt zo ‘de publiekjes’ al, terwijl zich die spontaan moeten vormen vanuit de gebruikers dus.
Als eerste heb je de drempel dat je AOL-gebruiker moet zijn om überhaupt zo’n weblog te kunnen bereiken, dus als je vriendje op school bij een andere provider zit of je neefje woont in Europa, dan gaat dit dus niet werken.
@Hans: Zowel de bloggers als blogbezoekers zijn AOL gebruikers. De blogger bepaalt wie er toegang krijgt tot zijn/haar weblog, ongetwijfeld via userid/password van AOL.
@erik: dat begrijp ik. Maar we bedoelen hetzelfde. Want je zegt dat je eerst AOL-gebruiker moet zijn om een weblog te kunnen bereiken. Als je geen ‘lid’ bent, bereik je niets. Blogbezoekers (of liever potentiële bezoekers) zijn geen AOL gebruikers. Ze zouden de blogs wel willen bezoeken maar dat kunnen ze niet. Dat vind ik een tekortkoming. De toegang moet geregeld worden door de blogger (middels password) en niet door de provider.
Natuurlijk heeft Hans gelijk met zijn motivatie. Helaas trekt AOL zich daar meestal niets van aan, ze staan bekend om hun “Walled Garden” methodes. Al is hun macht aan het afnemen en stellen ze hun content steeds meer open, in het verleden heeft deze strategie ze een enorme groep gebruikers opgeleverd. Gebruikers die ook opvallend vaak binnen de ommuurde tuin blijven. En daardoor kan deze dienst -ondanks de vreemde aanpak- toch nog wel succesvol worden.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!