Ziggo neemt afscheid van typetjes
Reclamereview: Je neemt niet zomaar afscheid van een langlopende campagne.
Een dergelijke herkenbaarheid met vaste typetjes (brand characters) bouw je namelijk niet snel weer op. Maar als het tijd is, dan is het tijd. En volgens Ziggo was het nu tijd, dus hier is dan de nieuwe campagne.
Credits
Bureau: WPP Go One
Regisseur: Johan Kramer
Productie: Holyfools
Post-productie: Ambassadors
Geluid: FC Walvisch
Muziek: Massive Music
Edit:Kevin Whelan
Grading: De Grot
Fotografie: Suzanne Karsters
Doelstelling
Meer brand awareness en uiteindelijk meer klanten.
Uitwerking
Uit het persbericht: Ziggo lanceert maandag 30 januari een nieuwe reclamecampagne, ontwikkeld door reclamebureau WPP Go One in samenwerking met Holyfools. De bekende buurmannen zien we niet meer terug. In plaats daarvan staan de eindeloze mogelijkheden van technologie centraal. De eerste vier (mini-) commercials laten je verwonderen over de mogelijkheden van vandaag. De campagne komt samen in één centrale boodschap: ‘Maak vandaag fantastisch’.
De nieuwe campagne benadrukt de eindeloze mogelijkheden van het netwerk, de technologie en de content van Ziggo. Laura van Gestel, director marketingcommunicatie van VodafoneZiggo: “Nederland heeft de meest moderne en betrouwbare netwerken in de wereld, omdat wij voortdurend investeren in de nieuwste technologieën. Maar technologie is een middel, geen doel. Wij vinden het veel belangrijker wat technologie voor jou betekent en wat je er dagelijks mee doet. Dan pas krijgt technologie echt waarde.”
De campagne past volgens Van Gestel helemaal in deze tijd waarbij mensen zich niet alleen afvragen hoe ze hun leven makkelijker en leuker kunnen maken, maar ook hoe ze thuis en onderweg verbonden kunnen blijven met elkaar, met informatie en met entertainment. “We merken dat klanten willen bijblijven. Technologische ontwikkelingen gaan razendsnel en we willen er met zijn allen alles uithalen. Daarom zetten we een stap extra om onze klanten de mogelijkheden van vandaag te laten beleven en te genieten van alles wat fantastisch is”, aldus Van Gestel.
Oordeel
Eerlijk is eerlijk: elke internetprovider had de campagnebelofte ‘Maak vandaag fantastisch’ kunnen claimen. Maar Ziggo doet het. En dat is waar het om draait. Er is geen unieke feature die uitgelicht wordt. De USP is het gevoel dat Ziggo uitdraagt. Vrijheid, blijheid. Wat ik een prima gevoel vind om te koppelen aan de inmiddels toch wel primaire levensbehoefte van betrouwbaar en snel internet.
Als ik het vergelijk met bijvoorbeeld de Unlimiteds-campagne van T-Mobile, dan gaat het daar meer om wat je allemaal wel niet kunt doen met je onbeperkte data-abonnement (behoorlijk over the top gevisualiseerd uiteraard). Terwijl Ziggo juist wil dat we het normaal vinden dat we een snelle en betrouwbare internetverbinding hebben en daardoor tijd hebben om te genieten van onze dag. Beide methoden hebben bestaansrecht en zijn een bewuste keuze van de merken. Ik heb wel het idee dat Ziggo kiest voor een aanpak die ‘Nederlandser’ is. Doe maar normaal enzo. Het zijn geen overdreven situaties, het past allemaal in het dagelijks leven. Maar ook dat dagelijks leven kan dus fantastisch zijn.
Wat ik sterk vind aan de commercials, is dat de vorm en kleur van het Ziggo-logo goed terugkomt. Beide zijn herkenbaar, aangezien Ziggo op allerlei plekken ermee aanwezig is geweest in de afgelopen jaren. Daardoor zie je meteen dat het om het merk Ziggo gaat, ook al staat het nog niet letterlijk in beeld. Daarmee maak je gebruik van de associaties die al leven in het brein van de doelgroep en versterk je deze nog verder. Hou dat vol voor nog meer brand awareness, zou ik zeggen.