Wat is écht de grootste marketingprestatie van 2022?
Een ‘tien’ volgens het boekje, of juist één die van doordacht lef getuigt
Er wordt weleens gemekkerd over het grote aantal vakprijzen dat binnen marketing en communicatie over en weer vliegt, maar die gaan eigenlijk zonder uitzondering over marketingcommunicatie. Reclame. Campagnes. Het deel waar iederéén verstand van heeft, want er zijn zelfs Loekies, publieksprijzen. En loden leeuwen, ook publieksprijzen. Het hele plaatje van analyse-strategie-tactics komt zelden in beeld.
Maar als misschien tien, twintig procent van het marketingvak steeds op het schild wordt gehesen, laat je het echte slimme onderdeel; de marketingplannen, de marketingstrategie, de slimme balans tussen merkenbouw en activatie, het ‘masterplan achter marketing’ buiten beschouwing. Precies dát is wat de NIMA Marketing Prijzen wél doen: de bedrijven en marketeers belonen die écht een uitzonderlijke en, of, bijzondere prestatie hebben geleverd en daarbij ook aantoonbaar verschil maken op de terreinen economie, maatschappij en duurzaamheid. Ze worden op de NIMA Marketing Day uitgereikt, op 15 juni 2023 in DeFabrique, Maarssen. Sowieso een zomerse dag voor het marketingvak.
Uitzonderlijk knap staaltje
Punt is wel dat zulke prestaties, anders dan dus bij reclame en andere promo het geval is, juist wat minder makkelijk zichtbaar zijn, dus de organisatie van de jaarprijzen heeft de input nodig van het vak en de algemene vraag luidt: Welk bedrijf of welke organisatie heeft in het vorig kalenderjaar echt een uitzonderlijk knap staaltje neergezet, marketingwise. Dat hoeft geen extreem zichtbare move te zijn geweest, het moet wel uitzonderlijk sterk zijn en écht een marketingcase. Bedrijf had een plan, marketing pakte dat op en overtrof alle verwachting. Die league.
Eigenlijk dus de mooiste en meest waardevolle vakprijs die je met collega’s als marketingprofessional kunt winnen. Die reclameprijzen kleven vooral aan een bureau, op marketingstrategie win je met een hard werkend marketingteam. En ook niet direct een geheel nieuwe vakprijs: De NIMA Marketing Prijzen bestaan al een jaar of twintig, wisselden weleens van naam, maar in de ‘hall of fame’ prijken niet de minste namen.
Ken je ‘m, weet je ‘m, ben je het zelf of (als je aan bureauzijde werkt, of als ZZP’er), weet je welke klant ‘m écht verdient, laat dat vooral weten. Je hoeft geen businesscase uit te schrijven om ‘m voor te dragen. Op basis van relevante steekwoorden gaat de jury dieper op onderzoek uit:
Nomineren NIMA Marketing PrijzenEn er worden appels met appels vergeleken. De NIMA Marketing Prijzen awards gemeten op drie categorieën. Stuur de nominatie in als je kunt aantonen dat er met de marketingaanpak een buitengewoon marketingresultaat is behaald. Bij de beoordeling wordt gekeken naar de impact die bedrijven maken en ze zijn verdeeld over de grootte van de bedrijven: small, medium en large. Small is voor bedrijven die een jaaromzet hebben van minder dan 7 miljoen euro en een balanstotaal dat de 5 miljoen niet overschrijdt. (ter indicatie zijn dat vaak organisatie met 10 tot 50 medewerkers). Medium is voor bedrijven die een jaaromzet hebben van minder dan 40 miljoen en een balanstotaal dat 27 miljoen niet overschrijdt. (50 tot zo’n 250 medewerkers). Large is voor bedrijven die een jaaromzet hebben van meer dan 50 miljoen (meer dan 250 medewerkers).
Hieronder voor de volledigheid de criteria, maar gooi het nu eerst maar eens in de groep:
Nomineer voor NIMA Marketing PrijzenNIMA Marketing Prijzen Criteria
Om als (marketing)organisatie of een merk in aanmerking te komen voor de NIMA Marketing Prijs moeten er aan de volgende voorwaarden worden voldaan. Lees de criteria even door en en geef een inspirerende (jazeker) motivatie waaróm de nominatie terecht is.
- De inzending betreft een uitzonderlijke prestatie van een (marketing)organisatie* of een merk, geen campagne.
- De inzending is van een Nederlands bedrijf die op de Nederlandse markt werkzaam is.
- De (marketing)organisatie of merk heeft met het marketingteam een uitzonderlijke/bijzondere prestatie geleverd op gebied van maatschappij, economie en duurzaamheid.
- De marketingaanpak moet aantoonbaar zijn en een bijgedrage hebben geleverd aan het behalen van een succesvol marketingresultaat.
- De resultaten mogen niet ouder zijn dan twaalf maanden en moeten bijdragen aan het marketingresultaat van 2022.
- De (marketing)organisatie of een het merk heeft focus op het talent van de medewerkers en zorgt voor een aantrekkelijke bedrijfscultuur om talent te behouden en aan te trekken.
- De 4 P’s van marketing zijn succesvol geïntegreerd in de strategische marketingaanpak en bedrijfsvoering.
- De (marketing)organisatie of een merk stelt het belang van ontwikkeling van zijn marketeers als prioriteit en wordt daardoor gepercipieerd als een lerende organisatie.
- De inzending betreft een (marketing)organisatie of een merk die/dat investeert in innovatie en zich wil onderscheiden door het verbeteren en efficiënter maken van product, dienst of bedrijfsproces.
- Het marketingteam van de (marketing)organisatie of merk besteedt aandacht aan internal branding/employer branding.
* (marketing)organisatie kan een bedrijf of onderneming zijn, maar kan ook een NFP