Door deze vloek willen je collega’s geen kennis delen
In contentmarketing heerst een vloek die op dit moment misschien wel de grootste rem op kennis delen door medewerkers is.
Herken je dat? Tijdens een spelletje op een feestje (b.v. 30 seconds of Hints) moet je wat uitbeelden aan de groep en je kunt maar niet begrijpen waarom niemand het raadt. Sukkels, het is zo makkelijk! Zoals te verwachten hebben psychologen ook een naam voor dit fenomeen bedacht: ‘The Curse of Knowledge’. Eigenlijk economen, maar dat leg ik straks uit.
Als ik marketeers -steeds vaker recruiters- help met ‘employee advocacy’ (collega’s stimuleren kennis te delen) is deze ‘vloek’ ook een stoorzender. Tegenwoordig begrijpen medewerkers steeds beter dat het belangrijk is om kennis te delen op bijvoorbeeld LinkedIn, om nieuwe klanten en collega’s aan te trekken. Maar welke kennis?
Een liedje klappen
In 1990 deed studente Elizabeth Newton op de Stanford Universiteit een treffend experiment om de ‘kennisvloek’ aan te tonen. Respondenten moesten een liedje klappen (b.v. ‘happy birthday’) voor een groep en voorspellen hoe groot de kans is dat de groep zou raden welk liedje het was. Probeer het maar eens: omdat jij weet welk liedje je klapt, hoor je de melodie ook. Maar de luisteraars die niet weten om welk lied het gaat, horen het niet. Dat bleek ook uit de resultaten: de klappers voorspelden 50%, maar slechts 2,5% van de luisteraars kon de melodie uit het geklap halen.
Het fenomeen ‘Curse of Knowledge’ werd in 1989 als eerste beschreven in een artikel in de ‘Journal of Political Economy’, blijkbaar is het geen voer voor psychologen maar voor economen. Als twee mensen onderhandelen over een te verdelen hoeveelheid geld zou je zeggen dat degene die méér kennis heeft (bijvoorbeeld over de totale hoeveelheid die verdeeld moet worden) in het voordeel is. De schrijvers van het artikel tonen echter aan dat deze extra kennis een ‘vloek’ kan zijn in economische situaties waarin je die kennis beter kunt negeren.
Wat willen mijn volgers weten?
“Maar wat moet ik dan delen?” Ik hoor het bijna dagelijks. Dat experts niet kunnen bedenken wat voor hun volgers interessant is, is serieus een blinde vlek (die we allemaal hebben), net zoals alleen wij zelf de melodie horen terwijl we ‘happy birthday’ klappen.
Je ziet het ook op platforms als LinkedIn: slechts 1% van de gebruikers is een actieve deler van kennis. Het is echt niet zo dat die overige 99% allemaal bange mensen zijn die niets durven te plaatsen, ze weten gewoon niet wat ze moeten vertellen! Tijdens de NIMA Masterclass die ik met Denise Pellinkhof over dit onderwerp geef, merken we dat aanwezigen zich zelf ook niet bewust zijn van hun eigen ‘kennisvloek’. Laat staan dat ze collega’s ermee moeten helpen!
Vragen uit het publiek
Om deze vloek bij experts aan te pakken, ga ik samen met ze naar de website answerthepublic.com en typ daar hun expertise in. Als antwoord krijg je alle vragen die mensen over dit onderwerp aan Google stellen, je laat de expert vervolgens vragen kiezen en die beantwoorden. Weg vloek.
Het succes van de verhalen van Sherlock Holmes zit voor een groot deel in zijn relatie met Dr. Watson, de assistent met een veel lager kennisniveau. Dankzij Watson wordt hij regelmatig -direct of indirect- gewezen op de ‘vloek’ van zijn kennis. Misschien begint het allemaal met mensen bewust te maken van deze vloek, ook je collega’s. Of zoals Holmes het verwoordde: “I confess that I have been blind as a mole, but it is better to learn wisdom late than never to learn it at all.”
Wanneer ga jij je kennis delen?