Digitale TV wijzigt businessmodel tv-zenders

12 april 2005, 14:00

UPC introduceert dit najaar digitale tv waardoor er veel meer zenders te ontvangen zijn. Maar met behulp van de decoder die de UPC-abonnee dan gratis krijgen, worden nieuwe reclamevormen mogelijk. Daarbij verkrijgt UPC extra reclame-inkomsten ten koste van de omroepen en commerci?le netten. RTL Nederland dreigt nu met eigen kabelkanalen te gaan concurreren met UPC, als zij de reclamegelden uit digitale tv niet wil delen.

Maar de decoder biedt nog meer mogelijkheden. UPC kan vooraf reclame op de harde schijf klaarzetten die automatisch wordt getoond zodra UPC hiervoor een signaal afgeeft aan alle decoders. Op moment dat UPC ook het profiel van haar klant weet, is zelfs narrowcasting mogelijk, waarbij de te tonen commercial afgestemd wordt op het huishouden waar de decoder staat. Een interessante mogelijkheid voor adverteerders waar UPC ook extra inkomsten mee kan genereren.

Commerci?le zenders sterkere onderhandelingspositie.

Erik Huizer, hoogleraar internettoepassingen aan de Universiteit Utrecht en tevens directeur Innovatie en Business Development NOB Cross Media Facilities, denkt dat RTL en SBS sterker staan tegenover UPC dan de publieke omroep. De commerci?len zullen zeggen: ‘Geef mij maar een deel van de opbrengst, anders doe ik niet mee’. Maar de publieke omroep kan niks doen. De Tweede Kamer heeft namelijk de markt verziekt door te zeggen dat de publieke omroep zijn programma’s aan iedereen gratis ter beschikking moet stellen. De kabelmaatschappijen kunnen niet zonder die populaire commerci?le zenders, dus hebben die zenders macht. En dat de kijker moet betalen als hij een film zonder reclame wil zien, is terecht. Het hele businessmodel van die zenders is gebaseerd op reclamegeld. Dan kan de kijker niet zeggen ‘Ik wil w?l de zender maar niet de reclame’.

Fons van Westerloo, topman van de RTL Nederland, bevestigt de visie van Huizer: “We kunnen hierbij partners worden van de kabelmaatschappijen en de poet delen. Zij hebben ons keihard nodig. Als wij besluiten om onze netten via andere kanalen te verspreiden, zoals adsl, dan lopen de abonnees bij de kabel weg. Bovendien moeten de kabelbedrijven concurrentie op hun netten gaan toestaan. Dus zouden we tegen UPC kunnen zeggen dat ze onze programma’s niet meer mogen doorgeven. Om vervolgens op h?n kabel ruimte te eisen om zelf onze programma’s te gaan verspreiden”.

Bron: Stoneroos

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!