Kiloknallen met vleesvervangers

Week Zonder krijgt flink vlees op de botten. Producenten en retailers pakken massaal uit en ineens is de P van Prijs een argument

10 maart 2023, 10:30 1786 x gelezen

De ongemeen felle strijd waarmee de rekkelijken en de preciezen zich tegenover elkaar ingraven qua ‘wel of geen vlees’ gaat weleens voorbij aan de brede trend om het in westerse landen minder normaal te vinden om elke dag een dood dier te serveren. Honderd jaar geleden at vrijwel geen mens elke dag vlees, zestig jaar later was dat juist wel het geval en intussen daalt het besef dat het behalve ethisch moeizaam, feitelijk ook niet zo gezond is om elke dag maar karbonades, spareribs en salami weg te knagen.

Wij zijn het enige blog in Nederland waar we geen part time voedingsgeleerden zijn, dus verlaten we ons op de wijze adviezen van het Voedingscentrum: Af en toe vis en af en toe ‘plant based’ schijnt gezonder. Dat moet maar eens onder de aandacht worden gebracht bedacht een hele lading producenten, supers, actiegroepen en gezelliger genootschappen. En dus volgde er deze afgelopen week massale bijval voor een Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel of – als het aan Unilever-stiefdochter De Vegetarische Slager ligt – wordt dat ‘de Nationale Weeck Zonder Vleesch & Zuivel’ genoemd.

Hippe Isabel

Stichting Nationale Week Zonder Vlees is in het leven geroepen door Isabel Boerdam. Isabel is vegetariër sinds haar 9e en deelt sinds 2013 vegetarische inspiratie op haar foodblog De Hippe Vegetariër. In 2018 besloot ze dat het tijd was voor meer. Met haar communicatie-expertise en foodnetwerk als basis, besloot ze zelf een bijdrage te willen leveren aan de uitdagende klimaatdoelstellingen en de maatschappelijke gezondheid. Ze bedacht de Nationale Week Zonder Vlees en voerde de eerste editie in 2018 in haar eentje uit.

Waarmee ook maar direct wordt geïllustreerd dat het voor merken, producenten en retailers een weeck wordt waarin weer wat aan te haken valt. En hoewel het fenomeen dus sinds 2018 bestaat, viel het de redactie op dat er vooral dit jaar stevig actie wordt gevoerd in de supermarkten. De redactiemailbox ontving ook nog wat persberichten, PR-bureau Coebergh belde ons namens Vivera (lees ook: Vivera laat koeien alarm slaan voor beter klimaat) en bij een rondje door de super-folders sprong het prijsstunten echt op: De harde discounter met het zachte karakter Lidl gooide zelfs ál zijn dertig vleesvervangers op 99 cent.

De P van Prijs

En daarmee wordt feitelijk ook een nieuw marketingelement aan de slepende vleeskwestie toegevoegd: voor het eerst werden vleesvervangers of veganistische producten breed aangeprezen als een weliswaar gezond & lekker, maar soms ook als veel voordeliger alternatief voor dierlijke producten. Zelfs voor wie geen enkele schroom voelt om de big agri van Nederland aan woekerwinsten te helpen kan ‘prijs’ een argument zijn om zo nu en dan uit te wijken naar plantaardige alternatieven. Dat lijkt in tijden van recessie en verlies van koopkracht een hele nieuwe dimensie toe te voegen aan de overweging. Of het ook zo werkt in de hoofden van consumenten weten we niet, maar check die back cover van de Zjerman prijsvecht-folder:

Da’s even een andere insteek dan de decennialange positionering als duur, onaantrekkelijk en bovenal niet te vreten natuurlijk.

Want idealistisch of niet, money talks. Altijd. Net als smaak. Ergens vinden we het op de redactie wat jammer – en gemakkelijk – dat de discussie in nieuwsmedia zich afgelopen weken weer wat toespitste op de vermeende ongezondheid van vegetarische hamburgers. En dat die week zonder vlees ook weer gelijk zonder zuivel moet. En ook gelijk helemáál zonder vlees. Je zou zeggen dat er een wereld gewonnen is als álle Nederlanders een paar dagen vlees wel genoeg zouden vinden. Maar goed, nieuwsgierig als we zijn doken we zelf een weekje onder in marketingcommunicatie over een week. Een greep uit wat acties, bij elkaar geresearchd door onze drie dagen stagelopende Marketingfactsitariër:

  • Vegetarische slager: “Bemachtig het receptenboek vanaf 8 maart bij jou supermarkt in de buurt, zodat je niets hoeft te missen tijdens de Nationale Week Zonder Vlees. Gratis bij aankoop van twee De Vegetarische Slager producten. Een week lang vleesch eten was nog nooit zo makkelijk geweest!” Denk aan een vegetarische kapsalon, een lasagne bolognese met vegetarisch rul gehakt of een Auf Wieder Snitschel sandwich.
  • Albert Heijn: Vegetarische slager, Valess, Beyond Meat 1+1 gratis 
  • Valess: In de Week Zonder Vlees heeft Valess ingezet op flinke aanbiedingen, veel activaties op de winkelvloer en een nadrukkelijke aanwezigheid met televisiecommercials.
    Vleesvervangerproducent Valess opent t/m 2 april 2023 een ‘pop-up kitchen’ in Amsterdam: een restaurantkeuken waar maaltijden worden bereid die alleen beschikbaar zijn voor bestelling. Klanten kunnen de vega-gerechten exclusief via Uber Eats bestellen.
  • Beyond Meat: Doe de test, ontdek welk type vleeseter jij bent en ontvang jouw menu op maat. Zo maken we er samen een smakelijke week mét plantaardig vlees van.
  • Jumbo: Vegetarische slager, Valess, Beyond Meat 1+1 gratis 

Verder noteerden we dus veel twee voor één, álles 99 cent, Tot 63% korting, Vega(n) Week – en zelfs ‘Nergens goedkoper!’ (echt, die noteerden we weer bij onze kruidenierende Oosterburen) en natuurlijk veel ‘kies-random-merken-vleesvervangers-voor-aanbieding’. We hebben zelfs gepoogd eens in kaart te brengen wát je dan tegenwoordig neerlegt voor een vegetarisch broodje bal, maar eerlijk is eerlijk: dat blijft een beetje appels met kipstuckjes vergelijken.

  Kipstukjes 175g  Gehakt 

175g 

Burger  

200g 

Balletjes 200g  Schnitzel 200g 
Albert Heijn  1,99-25%  1,89-25%  1,72  1,69  1,79-25% 
Jumbo  1,99  1,89  1,79  1,69  1,79 
Aldi  2,29  1,65  1,79  1,69  1,79 
Spar  2,29  1,95  1,99  1,99  2,89 

 

Al met al durven we te denken dat het Isabel-de-bedenker er een mooie week aan beleefd moet hebben, dat er een he-le-boel is uitgeprobeerd dezer dagen en dat er nu een hele generatie doordrongen raakt van het feit dat een broodje vega-shoarma echt net zo f*cking lekker kán zijn als een dood schaapje aan de pin van een snackbar.

En dat het weer een onsje meer mag zijn, want ook buiten het actieseizoen blijft de prijs van een spinazie-kaasrondo of bak falafel zakken in de winckel en die van een speklap stijgen. Daar kan geen boze boer iets aan veranderen.

Deze posting kwam tot stand met medewerking van Hein Ros, die deze week stage liep op de redactie van Marketingfacts.

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!