Gouden Gids start eigen weblog
Via Henk de Hooge lees ik net dat Gouden Gids vandaag een eigen weblog is gestart. Interessant iniatief waarbij ik hoop dat ze niet alleen algemene berichten zullen brengen maar vooral ook in zullen gaan op actuele zaken die te maken hebben met Gouden Gids.
Een eerste bericht naar aanleiding van vermeende browser hijack-praktijken staat er alvast. Ben benieuwd hoe de lezers maar vooral ook Gouden Gids gaat reageren op de discussie die daarover zal ontstaan.
Lijkt verdomd veel op Dutch Cowboys… wat overigens niet uitmaakt. Wat wel uitmaakt is dat niemand zit te wachten op een weblog van de Gouden Gids…. Toch veel succes Henk!
Johan
Waarom zit niemand te wachten op een weblog van de Gouden Gids Johan? Het is maar net hoe je de weblog gaat inzetten. Ik geloof inderdaad niet in een format zoals DutchCowboys voor Gouden Gids maar als er vanuit Gouden Gids echt wordt geblogt over het eigen bedrijf en over haar eigen markt dan denk ik dat er zeker interesse voor zal zijn.
Nuo, ik ben heel benieuwd. Een mooie testcase om te kijken of corporate blogs uberhaupt zin hebben. Ik twijfel daar nog steeds sterk aan. Net als Johan denk ik dat er maar weinig mensen erop zullen zitten te wachten. In tegenstelling tot merken als Apple, Google en Firefox heeft de Gouden Gids geen schare fans. Maar goed, het voordeel dat de Gouden Gids heeft is dat Henk een blogfanaat is, en dan loop je er weinig risico mee. Ik ben bang dat nogal wat andere bedrijven het na een fanatieke eerste paar weken zullen laten versloffen als blijkt dat er bezoekers noch reacties op af komen.
De corporate blog zal vooral handig zijn voor de concurrentie en richting de pers. Zeker bij een nieuwswaardig bedrijf zal het nogal eens publiciteit op kunnen leveren zonder dat je een pusherig persbericht nodig hebt.
Interesse van wie, Marco? Van blogwatchers? Of vanuit de doelgroep? Mensen die brood bij de bakker kopen, maakt het niet uit welke ingrediënten zijn gebruikt, in wat voor merk oven het is gebakken en hoe hoog de temperatuur was. Als het maar lekker is. Op grotere schaal zullen mensen de Gouden Gids op dezelfde manier benaderen. De gids is handig, maar het zal ze weinig interesseren welke campagnes zijn gebruikt of welke wetenswaardigheden zijn te vermelden over de lokale Gouden Gids-versie in Guatemala.
B2B-markt, potentiele werknemers, pers (om er een paar te noemen). Maar nogmaals, de waarde zal sterk afhangen van hoe de weblog zich zal ontwikkelen.
Erik, je noemt een paar heel belangrijke aspecten voor een corporate blog: identiteit (wie schrijft er?), focus (waar gaat het over?) en doelgroep (voor wie wordt er geschreven?).
Heb op dit moment geen idee waar Gouden Gids naar toe wil of gaat. Henk?
Ik stond net op het punt een reactie te geven via Dutchcowboys, toen ik mij bedacht eens op marketingfacts te kijken ivm de reacties. Gelukkig tref ik hier al weer een discussie aan die ik wilde aanstippen…
Ik denk dat Henk als director Internet en Mobile Media bij Gouden Gids en drijvende kracht achter Dutchcowboys uiteraard bedacht dat GG niet achter kan blijven en een weblog niet mag ontbreken. Maar ik kan mijzelf bij de waarde van het merk GG (nog) niet de toegevoegde waarde zien van de weblog (zeker niet hoe hij nu is opgezet). Als het dan echt gaat om PR, events, vacatures, campagne ondersteuning, interactie met je klanten had de weblog dan geintegreerd in je corporate site. Wellicht wordt de log in de komende campagnes centraler neergezet en ingezet!?
Ik hoop inderdaad net als Marco dat Henk wellicht tijd heeft een reactie te geven mbt de doelstelling
Alvast een korte reactie. Gouden Gids is een klassiek a-merk met een naamsbekendheid van boven de 96%. Geeft jaarlijks zo´n 7.5 miljoen boeken uit en bijvoorbeeld 750.000 gratis cityguides in Amsterdam. De inmiddels 5,5 miljoen bezoekers per maand zorgen er echter niet voor dat Gouden Gids inmiddels ook een internet brand is.
Er wordt met behoorlijk wat marketingpower (Radio, televisie, internet, in de lucht, in het straatbeeld enz) hard gewerkt aan de veranderende imago van het merk. Internet is daarbij essentieel. Ik mailde Marco vanmiddag al dat het niet eenvoudig is een Dinosaurus in beweging te krijgen.
Overexposed radio spelletjes met Katja, de omstreden maar razend populaire virtuele Katja, een weblog, viral marketing en meer. De beweging is er en dit is allemaal nog maar het begin.
Het weblog is bij de lancering gevuld met berichten die gerelateerd zijn aan de Yellow Pages industrie (wereldwijd met een omzet boven de 100 miljard). Maar ook hier zal Gouden Gids ervaring moeten opdoen en op een nieuwe wijze voor het concern leren conmmuniceren met internet.
Ik vind het wel een goede actie van de Gouden Gids (van Henk dus). Wat kan er nou misgaan?
Zolang je niet gaat posten óm te posten en het allemaal een beetje interessant houdt kan het alleen maar positief werken. De Yellow pages zijn in feite local-search en dat is een erg interessante markt waar de aankomende jaren veel leuke dingen zullen gebeuren. Verder denk ik dat ze vandaag toch weer enkele tientallen linkjes binnen hebben voor de linkpopulariteit.
Ik zou alleen wel een andere domeinnaam kiezen, misschien zoiets: blog.goudengids.nl ?
En mocht blijken dat het niet werkt, dan is er nog geen man overboord, dan hebben wij met z’n allen weer wat geleerd over corporate blogs. 😉
Succes Henk!
Je was 3 minuten te laat Anders 😉
Inmiddels is overigens de blog weer rechtgezet!
Haha, die is leuk!
Misschien had ik het citaat van Day wat uitgebreider moeten opnemen, hij geeft namelijk aan dat hij het niet eens is met het beeld dat het boek op sterven na dood is en dat internet en Google de toekomst bepalen. Hij heeft het dus niet alleen over Google maar over internet in zijn geheel. Google noemt hij slechts als voorbeeld.
Ik durf te wedden dat van de jongeren een meerderheid al niet eens meer weet dat de telefoongids en de gouden gids ook als boek worden uitgegeven.
Ah, op die manier….
Ik weet dat jaren geleden de mensen in LA al naar Yahoo gingen als ze het adres moesten weten van een boekenwinkel in de stad. In de VS zijn local search en local directories inmiddels ingeburgerd (mooi voorbeeld Maarten!). Het is slechts een kwestie van tijd voordat we in Nederland vergelijkbare online diensten krijgen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!