RSS-statistieken
Het aantal unieke RSS-lezers per dag voor Marketingfacts nadert de grens van de 1,000. RSS-readers en aggregators zorgen inmiddels voor ruim 12,500 hits per dag waarvan ca. 6,0% doorklikt naar de website. De groei in RSS-gebruik stijgt maandelijks met ca. 5-10% (dit in tegenstelling tot de 39% toename van NYTimes).
Het is nog steeds onduidelijk hoe groot de populatie internetgebruikers is dat gebruik maakt van RSS. Uit onderzoek van JupiterResearch blijkt het aandeel RSS-gebruikers in de VS inmiddels 6 procent is. In Nederland zal dit percentage lager liggen; zelf schat ik dit op 2-3 procent. Onder bloglezers ligt dit aandeel hoger, waarbij ik het aandeel op Marketingfacts schat op ca. 30 procent.
Wellicht aardig om ook eens de statistieken van de RSS-readers op een rijtje te zien. Voor de lezers van Marketingfacts zijn RssReader (29,9%) en Bloglines (20,8%) veruit de meest populaire readers. Het aandeel Firefox Live Bookmarks neemt nog steeds toe (inmiddels 8,6%).
Opvallend zijn de grote verschillen in efficientie (hits per circulation) van de verschillende readers. Zo blijkt de NewsGator Outlook Edition gemiddeld maar liefst 25 keer langs te komen om te kijken of er nieuwe berichten zijn geplaatst op Marketingfacts. Thunderbird (ook een e-mail client), MagpieRSS en NewsCrawler zijn zelfs nog inefficienter. Aggregators als Bloglines, Newsgator Online en MyYahoo doen het daarentegen erg efficient met gemiddelden van resp. 0,3, 2,8 en 3,3.
Eerdere RSS-statistieken:
Statistieken Marketingfacts (1 april 2005)
RSS-statistieken (12 maart 2005)
Hoewel boeiend valt er weinig zinvolle info te halen uit dergelijke statistieken, omdat het gedrag van readers in contact met de webserver zo verschillend is.
De poll-frequentie is nog maar een ding. Is de check een maal per uur, of om de 15 minuten. Staat de reader de gehele dag aan (bij mij 24/7) of alleen even ’s avonds? Sommige readers lezen altijd de gehele rss-file, andere kijken enkel of de rss-file nieuwer is dan die in de cache.
RSS reader hebben de interpretatie van stats een nog grijzer gebied gemaakt dan het al was.
Nog even terugkomend op die 39% stijging van de NYT en of dat aan Yahoo! zou kunnen liggen: 360 is in maart gestart en ‘yahoo! news beta’ in april. Die ‘+ to My Yahoo’ buttons zijn ergens vorig jaar oktober gelanceerd. Misschien dat de NYT die ‘+ to My Yahoo’ buttons rond in feb/mrt bij de feeds heeft geplaatst en dat daar die enorme toename van de NYT aan te danken is, maar dat is speculatie.
Kortom, ik weet nog steeds niet waar die stijging van de NYT aan te danken is.