Google met nieuw advertentiemodel

25 april 2005, 12:27

Grappig, terwijl hier in Parijs een hele zaal zit te praten over het nieuwe nanopublishing en de bijbehorende businessmodellen, komt Google met een nieuw advertentiemodel. Nou ja, nieuw…Ze willen naast het bestaande CPC model ook het traditionele CPM model gaan implementeren. Volgens Tim Armstrong, VP marketing van Google, “werken bepaalde vormen van advertenties, zoals bewustmaking bij klanten van nieuwe producten, beter met cost per mille.”

Groot voordeel is dat Google een zeer grote groep exploitanten heeft met het Adsense model die heel nichegericht schrijven. Hiermee kun je als adverteerder dus heel gericht en heel nauwkeurig de juiste personen vinden. Maar is het CPM model daar ideaal voor? Ik ben geen media-specialist, misschien kan iemand met de juiste kennis van zaken zijn mening geven in de commentaren?

Frank is sinds 2000 actief als blogger. De laatste jaren is hij een actief voorstander van het open internet en het indieweb: Hou controle over je eigen domein, je eigen data en eigen netwerk. Op zijn blog https://diggingthedigital.com/ schrijft hij over deze ontwikkelingen.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Kasper Katje

    Groot voordeel is dat Google een zeer grote groep exploitanten heeft met het Adsense model die heel nichegericht schrijven. Hiermee kun je als adverteerder dus heel gericht en heel nauwkeurig de juiste personen vinden.

    Dat staat natuurlijk helemaal los van de vorm CPC of CPM. De bezoeker ziet niet aan de banner of het CPM of CPC gebaseerd is en is alleen wel of niet geïnteresseerd in de boodschap van de banner.

    Het ligt aan het systeem erachter of je kunt bepalen hoeveel views of clicks je maximaal per dag(deel) of per site wilt laten vertonen om zodoende het bereik en de impact van je campagne enigzins te sturen.

    Gemiddeld is het vanaf een CPM van € 2, gezien een clickpercentage van <1%, interessanter voor webexploitanten. Persoonlijk heb ik, al exploitant, ook zoiets van ‘laat die banner maar draaien’.


    25 april 2005 om 13:46
    media

    Vanuit exploitant (ook weblogs) gezien is dit zeker interessant; vanuit adverteerder vraag ik me af hoeveel belangstelling er is voor CPM-model als ze ook kunnen kiezen voor CPC-model.


    25 april 2005 om 14:53
    Bas

    Klopt, exploitanten willen wel. Adverteerders veel minder. Waarom zou je? de enige reden te kiezen voor CPM is 1) zekerheid van plaatsing (in tegenstelling tot CPC), of als je er wat extra voor krijgt (b.v. grafisch i.t.t. alleen tekst). Maar… hoe wil Google dat implementeren?

    Don’t get me wrong, ik ben voor. Maar ik vrees dat je weinig adverteerders zo gek zal krijgen, want zoiets zie je b.v. ook bij Netdirect. Je mag geen tekstlink zetten, want vanuit branding perspectief moet het logo erbij. Maar wel betalen tegen CPC of zelfs CPL.


    25 april 2005 om 14:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!