Kidworks, hét uitzendbureau voor kinderen vanaf 7 jaar
Kinderen aan het werk zetten is een ideale manier om de krapte op de arbeidsmarkt op te vangen, toch?
Fairtrade prikkelt in deze commercial onze normen en waarden onder de vlag van het fictieve kinderuitzendbureau Kidworks.
Credits
Bureau: Kumpany
Auke van Rossum (Creative director), Floris Kruijer (Sr. Creative), Wouter van Rijn (Strategy Director), Pim Jansen, Esmé Nikolic (Sr. Account), Paul Bergman, Remco Modderkolk (Vormgeving)
PR: HAGENS
Sid de Koning, Karen van der Kruit, Lotte Bergmans, Aranza Zevenbergen
Media: Zuiver Media
Audio: Soundsright
Verantwoordelijk bij Fairtrade Nederland: Jenna Heysters, Kiki Maat, Rebecca Ridley
Doelstelling
Kinderarbeid wereldwijd terugdringen.
Uitwerking
Uit het persbericht: Met Kidworks, een fictief uitzendbureau voor kinderen vanaf 7 jaar, speelt Fairtrade Nederland op het moment in op de krapte op de arbeidsmarkt. De organisatie wil dit – zogenaamd – oplossen met kinderen en vraagt daarmee aandacht voor kinderarbeid in de katoenteelt. Veel katoenboeren leven in armoede waardoor zij soms niet anders kunnen dan hun kinderen inzetten om rond te komen. Met de campagne, ontwikkeld door Kumpany en HAGENS PR, zet Fairtrade zich in voor de verbetering van omstandigheden van katoenboeren en hun families om kinderarbeid in de katoenteelt tegen te gaan.
Met de Kidworks-campagne wil Fairtrade het wereldwijde probleem dichter bij huis brengen. Met de door Kumpany ontwikkelde uitingen op onder andere de radio, billboards langs de snelweg en digitale media laat Fairtrade Nederlanders nadenken over de impact van kinderarbeid. Waarom kan dit in Nederland echt niet, maar accepteren we het wel aan de andere kant van de wereld? Met teksten als “Kinderhanden maken licht werk”, “Work hard, play later” en “Nieuwe werknemers vinden? Kinderspel!” creëert de organisatie op een toegankelijke manier bewustwording voor de situatie waarmee kinderen van katoenboeren structureel te maken hebben.
In Nederland gelden strenge wetten en regels, waardoor we kinderarbeid niet direct om ons heen zien en dit voor velen een ver-van-mijn-bed-show lijkt. Daarom onderzocht Fairtrade in samenwerking met Panelwizard en HAGENS PR hoe Nederlanders over kinderarbeid in eigen land denken. Daaruit bleek onder andere dat het overgrote deel het géén goed idee vindt om de minimumleeftijd waarop jongeren mogen werken in Nederland te verlagen om de arbeidskrapte op te lossen. Ook zou tweederde zich zelfs schamen als kinderarbeid in Nederland zou plaatsvinden. Deze cijfers ondersteunen de Kidworks-campagne. kidworks.nl
Oordeel
Het mooie aan deze campagne vind ik dat het er bij elke uiting dik bovenop ligt. ‘Kinderhanden maken licht werk’, ‘Work hard, play later’… Iedereen snapt meteen dat het nep is, zou je denken. Dat er dan toch nog verbolgen reacties volgen op social media is dan misschien nog wel mooier. Blijkbaar is het dus toch niet overdreven genoeg neergezet voor deze mensen. Want natuurlijk is kinderarbeid verboden in Nederland. Dat is juist het punt van de campagne.
Als we het zo normaal vinden dat we kinderen niet aan het werk zetten, waarom kiezen we dan niet massaal voor kleding met het Fairtrade-keurmerk? Goed punt. Daar onderneemt Fairtrade Nederland actie op. Op de actiesite kun je selecteren welk bedrijf volgens jou eerlijk katoen zou moeten aanbieden in plaats van de schimmige variant die geen uitsluitsel geeft over wel of geen kinderarbeid.
Hier komt natuurlijk wel de grote cognitieve dissonantie bij kijken. Want enerzijds wil je als consument dat iedereen netjes behandeld wordt, maar anderzijds voelt het ook wel als een aanval dat je nu blijkbaar dubieuze kleding draagt. Hoe gaat dit vallen? Niemand kan ertegen zijn dat je kinderarbeid aanpakt, zou je denken. Totdat ze hun eigen gedrag daarvoor moeten aanpassen (en dit misschien nog geld kost ook). We zullen zien hoe goed de campagne werkt. De boodschap is in ieder geval duidelijk, met een heldere actiesite.