Tips voor Adsense gebruikers – de heat map
Google heeft een zogenaamde ‘heat map’ toegevoegd aan de tips.
Deze kaart geeft aan wat op een pagina de beste plekken zijn om je adsense advertenties te plaatsen. Kort samengevat – in het midden. Klinkt logisch – maar waarom zie je bijna overal de ads aan de rechterkant staan, waar het juist niet moet?
tsja..die ruimte is vaak over… 🙂 links staat de navigatie al, midden je content, rechts je ads.. (ff heel kort door de bocht)
ik zal mijn sites ook nog es nader onder de loep nemen naar aanleiding hiervan
nog even het een en ander uitproberen
Ik vind aan de rechterkant juist wel netjes vanuit een gebruikers-oogpunt gezien; een stuk minder storend dan dat er door de content allemaal ads staan. En tevreden gebruikers is nog steeds het belangrijkst in mijn ogen…
Het probleem is ook dat je het hier over een gemiddelde hebt. Google gaat uit van het gedrag van de gemiddelde site-bezoeker, die weer uitgaat van wat hij/zij gewend is op de ‘gemiddelde’ website-structuur (zoals c.vd berge die schetste).
Maar werkt het ook zo als de site-bezoeker de site al kent? Dat denk ik niet. Regelmatige bezoekers van Gawker.com etc (content links, advertenties in het midden en rechts de navigatie + links) kijken waarschijnlijk direct naar links. Daarom vind je op de gawker blogs ook advertenties middenin de content-kolom, na enige blog posts.
Het midden is het meest bekeken en dus een logische plek voor advertenties zou je zeggen maar gelukkig geeft 99% van de eigenaren/exploitanten nog de voorrang aan de originele content waarin uiteindelijk de identiteit en de reden van het zijn van de site liggen.
Waarom hoor je ook bijna overal over klikpercentages van minder dan 1%?
Het een sluit het ander niet uit. Met een goed design kunnen advertenties beter onder de aandacht worden gebracht zonder dat de bezoeker het idee krijgt dat de contentwaarde wordt verneukt. Zeker wanneer advertenties werkelijk relevant zijn – helaas is dat bij blogs vaak niet het geval – hoeft het echt niet veel ergernis op te roepen.
@ Roel. Goed punt. Als je van een specifieke site de heatmap wilt zien dan kun je eyetools.com een scan laten doen. Een heat map op basis van kijkgedrag van 10 mensen kost 1000 euro, dus helemaal voor niets is het niet.
Het blijft natuurlijk een trade-off tussen gebruiksgemak en inkomsten uit kliks. Uiteindelijk is het aantal kliks per pageload (hetgeen Google meet) helemaal niet relevant – het gaat om kliks per bezoeker.
Door je ads overal te zetten waar mensen kijken, kun je per pageload een veel hogere kliktrhough krijgen, maar dat kan dan deels te verklaren zijn door het feit dat mensen jouw site verlaten voor ze echt klaar zijn.
Interessant. Overigens blijkt dat de bezoeker blijkbaar wel gestoort wil worden, want het valt mij altijd op dat de meest irritante reclames toch de hoogste CTR’s hebben. Ik ga mijn adsense in ieder geval iets omhoog doen denk ik zo.
De CTR van Adsense is relatief hoog, van een aantal van mijn sites ligt de CTR gemiddeld op 1,6%, en op sommige dagen wel eens op bijna 4%. Logisch is ook dat hoe gerichter de content van een site is, hoe hoger de CTR (ads sluiten dan beter aan bij interesse). En bij b-to-c sites is de CTR (uiteraard?) hoger dan bij b-to-b sites. Ads staan bij mij overigens in zowel linker- als rechterkolom.
Meestal ontwerpen de mensen hun websites nog altijd in het gewoone framepositie en dan blijft er weinig ruimte over voor de adsense te plaatsen. Dus plaatsen ze de adsense aan de rechterkant. Dit is inderdaad niet alltijd de beste positie maar voor bepaalde websites werkt het wel. Ze gebruiken neutraliseerende kleuren en laten de adsense iets meer opvallen door een iets fellere kleur te gebruiken waardoor ze wel onmiddelijk opvalt. Het beste is nog altijd het zelf uit te proberen en te zien welke positie en kleuren nu de beste CTR geven.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!