Frank de Wit (Team5pm): ‘Om de juiste keuzes te maken, is een goed onderbouwde videostrategie fundamenteel’

Het huidige ecosysteem van branded content is ontzettend breed en de mogelijkheden zijn sterk toegenomen. De keuzestress voor de marketeer ook, vindt Frank de Wit.

20 april 2023, 11:31 1973 x gelezen

Frank de Wit is managing director en cofounder van video agency Team5pm. Samen met klant bol.com spreekt hij tijdens het Branded Content Event 2023 op dinsdag 16 mei in DeFabrique in Utrecht. Een korte kennismaking.

Waarom mag niemand deze sessie missen en kunnen je een tip van de sluier lichten?
De Wit: “In een mediawereld, waar de strijd om aandacht voelbaarder is dan ooit, hoe vet is het dan dat men zes minuten naar Bol.com’s paid content kijkt?! In onze sessie over de kracht van kwalitatieve aandacht laten we zien wat de gouden formule is om de consument uren te laten kijken naar unieke, ijzersterke branded content.”

Er lijky steeds vaker sprake van een compleet ecosysteem voor branded content, dus dat alle content gestructureerd op elkaar wordt afgestemd. Herkennen jullie dit?
“Zeker. Het huidige ecosysteem omtrent branded content is ontzettend breed: short-form, long-form, verticaal, horizontaal op allerlei soorten (video)platforms, zoals YouTube, TikTok en Instagram. De mogelijkheden zijn enorm toegenomen, maar daarmee de keuzestress voor een marketeer ook. Om dan de juiste keuzes te maken, is een goed onderbouwde videostrategie fundamenteel. Wij helpen marketeers met het ontwikkelen van een videostrategie op basis van data. Zo maak je keuzes op basis van feiten in plaats van onderbuik. Met relevante data leer je je doelgroep écht kennen en ontdek je waar jouw publiek graag naar kijkt. We hebben onze eigen software ontwikkeld die kijkersdata verzamelt van de grootste videoplatformen zoals YouTube en TikTok. Hiermee krijgen we inzicht in welke content jouw doelgroep veel kijkt en waar men naar zoekt, op welke platformen en kanalen dat gebeurt en welke influencers relevant zijn. Op basis van deze inzichten ontwikkelt ons creatief team het juiste format, produceert onze studio de juiste content in alle benodigde vormen en formaten, en zorgen onze distributiespecialisten dat de hele doelgroep via de juiste platformen jouw video’s te zien krijgt.”

Wat is het effect van jullie branded content en hoe meten jullie dat?
“Kijktijd of watch time is de meest belangrijke metric voor algoritmes – van bijvoorbeeld YouTube en TikTok – om te bepalen of een video wordt aanbevolen of niet. Wij optimaliseren onze content dus ook altijd op deze metric, en zien dat hoe langer je doelgroep naar content kijkt, hoe groter de aandacht is voor je merk. Met onze in-house onderzoekstak Team5pm Labs maken we vervolgens de impact van deze aandacht op je merk-KPI’s, zoals merkbekendheid, -overweging, aankoopintentie en ambassadeursschap inzichtelijk door het verschil te meten tussen de exposed en non-exposed groep. Dat de kracht van YouTube verder reikt dan alleen views of abonnees bekrachtigt Bol.com met hun branded format Sterren Reviews. Merkonderzoek liet een significante stijging zien in merkoverweging en merkwaardering. Deze KPI’s waren zelfs nóg hoger onder kijkers die nog geen klant waren. In onze presentatie vertellen we precies hoe je met sterke YouTube-formats échte impact kunt maken als merk. Stay tuned!”

Wat is de meerwaarde van brandedcontentmarketing ten opzichte van reclame?
“Als je reclame definieert als de korte commercials tussen TV- of online programma’s of content, dan onderbreek je als merk dus de content waar je doelgroep naar aan het kijken is. Naast dat dat enorm vervelend kan zijn, is het ook maar een heel kort contactmoment met je doelgroep, waarin je niet zoveel kunt vertellen. Op het moment dat je content maakt waarvan je weet dat je doelgroep die graag wilt zien – dus ontwikkeld op basis van de juiste data-inzichten – dan onderbreek je niet waar je doelgroep graag naar kijkt, maar dan ben je wat je doelgroep wil zien. Als je dan ook nog eens weet hoe je de kijker kunt blijven boeien, heb je minuten lang de tijd om je doelgroep met jouw merk bezig te laten zijn. Bol.com is daar het perfecte voorbeeld van. Het entertainende format Sterren Reviews trok kwalitatieve aandacht van de juiste doelgroep. Deze branded content konden we op heel veel manieren inzetten. Organisch, om hoog te ranken op relevante zoektermen, en paid, door de mensen met een hoge intent te targeten.”

Sinds 2009 werk ik voor MarketingTribune als redacteur, beeld- en eindredacteur voor blad, site en events en met ingang van 2025 ook voor Marketingfacts.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!