Wie wil er omvergeblazen worden?

DELTA Fiber heeft de upgrade van zijn glasvezelnetwerk afgerond en daarmee hebben 1,2 miljoen adressen toegang tot het snelste internet van Nederland: een down- en uploadsnelheid van 2 Gbps. In hun nieuwe campagne laten ze zien hoe je daardoor omvergeblazen wordt.

27 april 2023, 07:08 1959 x gelezen

Credits

Bureau: Fightclub
Creatie: Sid van Zijp, Stephanie van Vliet
Strategie: Cees Faes, Kiki Sterke
Account: Lesley Bosch, Helga Koets
Verantwoordelijk bij DELTA Fiber: Michel van den Berg, Mariska van der Hulst, Ludolf Rasterhoff

Doelstelling

Meer klanten scoren voor DELTA Fiber.

Uitwerking

Uit het persbericht: Eind 2021 startte DELTA Fiber als eerste telecomprovider in Nederland met de uitrol van deze nieuwe glasvezeltechniek, ook wel XGS-PON genoemd. De technologie is vanaf nu beschikbaar voor alle huishoudens die zijn aangesloten op het glasvezelnetwerk van DELTA Fiber. Met XGS-PON zijn snelheden mogelijk tot 10 Gbps via glasvezel. In de toekomst worden met minimale aanpassingen aan het netwerk zelfs snelheden tot 25 Gbps mogelijk.

“We staan aan de vooravond van een nieuwe revolutie in de internetindustrie. Gigabitsnelheden zijn bij ons de norm, en dat biedt ongekende mogelijkheden om ons leven en werk te veranderen. Als expert in de glasvezelontwikkeling, stellen we de techsector in staat om nieuwe toepassingen naar de markt te brengen waarvoor deze hogere snelheden via glasvezel nodig zijn”, zegt CCO Ludolf Rasterhoff van DELTA Fiber. “Dit gaat verder dan alleen sneller downloaden of streamen – denk aan nieuwe toepassingen op het gebied van virtuele realiteit, slimme apparaten in huis, artificiële intelligentie (AI) en de gezondheidszorg. Wij zijn ervan overtuigd dat de mogelijkheden eindeloos zijn.”

Met de introductie van de internetsnelheid van 2 Gbps start DELTA ook met een nieuwe campagne op televisie, online en op straat. Het is de derde landelijke campagne van DELTA waarin Daan, Donnie en Dirk, de drie glasvezelexperts, weer de hoofdrol spelen.

Oordeel

Altijd goed dat je kunt benoemen dat je ergens de beste in bent. In dit geval mag DELTA zeggen dat ze het allersnelste glasvezelnetwerk voor consumenten hebben van Nederland. Daar zou ik ook zeker een campagne voor opzetten, want dit is echt een USP. Maar hoe ga je dat dan uitwerken qua verhaal? En hoe komen de drie typetjes Daan, Dirk en Donnie erin terug?

De drie typetjes komen terug in de commercial, maar ze worden niet bij naam genoemd. En ik vraag me af of ze inmiddels bekend genoeg zijn om al enige herkenning op te roepen bij de doelgroep. Maar dat vind ik nog niet eens het belangrijkste van deze campagne. Ik zie namelijk een commercial waarin niemand voordeel heeft van de hogere internetsnelheid. Ze worden immers omvergeblazen en kunnen daarom hun activiteit niet echt fijn uitvoeren, of dat nu werken, film kijken of gamen is. Het wordt als een attractie gepresenteerd vanuit DELTA, niet als een voordeel voor hun klanten. Uiteraard snap ik dat het bewust overdreven is en dat is meestal een goede manier om iets over te brengen. Om de aandacht te trekken werkt het sowieso, dus misschien was dat het enige doel.

Maar als ik even nadenk over mijn eigen glasvezelsituatie: wij hebben thuis geen 2 Gbps (ik zou niet eens weten welke snelheid we hebben), maar internet hapert nooit. Of het nu om werken, film kijken of gamen gaat: ik zou niet weten waarom er een sneller abonnement nodig zou zijn. Daar zijn ongetwijfeld argumenten voor, dus misschien zou DELTA die kunnen communiceren in hun volgende campagne. Vertel me wat ik mis en creëer FOMO!

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!