Tijdschrift voor Marketing en DutchCowboys starten MolBlog
Via Frankwatching gewezen op Molblog, een samenwerking tussen Tijdschrift voor Marketing en DutchCowboys.
Theo van Vugt (Tijdschrift voor Marketing) heeft de afgelopen maanden met diverse mensen in de markt gesproken over hoe het tijdschrift met name de nieuwe lichting marketeers kan bereiken. Met alle respect voor de iniatiefnemers (die ik allen persoonlijk ken en respecteer), maar als dit het resultaat is van al die gesprekken dan hebben ze het toch niet helemaal begrepen. Het opbouwen van een community vraagt immers meer dan alleen het kopieren van DutchCowboys. Waar is het eigen gezicht van Tijdschrift voor Marketing? Wie schrijven er uberhaupt op Molblog? En waar zijn de met passie geschreven blogs?
Kluwer en weblogs, dat wordt nooit wat. De enige uitgevers die het beginnen te begrijpen zijn VNU (Emerce) en Quote Media (Quotenet). Ook zij hebben nog een lange weg te gaan maar lopen mijlenver voor op Kluwer.
Marco, wellicht moet je eens beginnen met een tijdschrift uit te brengen!
Op zich wel een natuurlijke beweging in overname en samenwerkings wereld dat uitgevers kijken naar succesvolle weblog concepten en deze partijen benaderd. Het succes en aantrekkingskracht is ze eindelijk duidelijk!
Ook logisch dat de weblogs niet direct een magazine (kunnen) starten (is toch een hele andere expertise..en kostenplaatje). Kortom een samenwerking lijkt de meest eenvoudige stap…maar zoals met alle samenwerkingen/overnames heb je te maken met integratie, cultuur, mensen, interne belangen etc. Kijkend naar de opzet van Moblog en de intitiatiefnemers DC en TvM zie ik dat ze nog een lange weg te gaan hebben om bijvoorbeeld Marketingfacts te benaderen. DC moet hier de lead in nemen en het redactieteam/journalisten meetrekken in Moblog, ik hoop van harte dat men dit oppakt en met net zoveel passie en interesse content realiseert als voor TvM. Het succes moet zitten in de kanalenmix tussen magazine en weblog (en dan geen copy/past aub…). Ik neem aan dat met geleerd heeft van Gouden Gids opzet en dat er ook een backbone aanwezig moet zijn, lees mensen, passie, content, integratie en een doelgroep !! Al die interessante zaken die men bij een samenwerking vaak niet voor elkaar krijgen. Lukt het wel dat zal dit niet de laatste samenwerking zijn!
Goede analyse Hans! Probleem is dat velen onderschatten wat het kost om een interactieve weblog op te zetten en te onderhouden. Er zijn er maar weinigen die dat naast hun baan kunnen en fulltime bloggen is in Nederland voorlopig (helaas) niet haalbaar.
Robert, een eigen tijdschrift uitbrengen is inderdaad zoals Hans aangeeft een ander vak. Wellicht dat ik daar nog wel eens met een geschikte partner aan begin 😉
Opvallend dat beide iniatiefnemers nog niets op hun sites hebben staan over de nieuwe weblog. Ook geen reacties op Frankwatching of Marketingfacts. Frank, was het wellicht nog niet de bedoeling dat molblog bekend werd? Waar staat het eigenlijk voor Molblog?
Marketing On Line ? ;^D
Ik dacht eerst dat ik naar DC in een nieuw kleurtje aan het kijken was en had ook niet het gevoel dat ze ander nieuws brengen dan DC. De MOL in Molblog staat ws. voor Marketing OnLine en met MOL in je naam heb je meteen een mascotte ;-).
Bedankt voor de reacties. Het is de taak van weblogs kritisch aan te kijken tegen nieuwe zaken. Voor MolBLog zullen wij ons kwetsbaar opstellen, dat doen we graag, maar geef ons wel de kans iets nieuws te starten. We zijn nog zoekende en hebben jullie hulp hard nodig om er iets moois van te maken, daarom graag jullie input.
MolBlog wordt primair gemaakt voor mensen die nu nog redelijk onbekend zijn met weblogs, dat is immers de grootste groep marketeers, met de hulp van TvM hebben we nu de kans ook die marketeers te bereiken.
En vergeet niet, zonder experimenten, waren er ook nooit weblogs geweest.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!