Bever is hét beste marketingbedrijf van Nederland

De buitenspecialist van Nederland steekt Rabobank en Henri Willig Group in de finale de loef af en wint NIMA Marketing Company of the Year-award.

15 juni 2023, 17:10 5642 x gelezen

Na enige jaren te zijn uitgereikt als ‘Dutch Marketing Award’ werd vandaag voor het eerst sinds 2013 weer een NIMA Marketing Jaarprijs (NIMA Marketing Company of the Year) toegekend aan hét beste marketingbedrijf van Nederland. In de categorieën voor kleinere organisaties wonnen recyclebedrijf Wastecraft en onderzoeksbureau DVJ Insights. De hoofdprijs bij grote bedrijven was voor outdoorbedrijf Bever, dat zich daarmee schaart in een mooi rijtje retailbedrijven dat de prijs eerder won, waaronder Hema, De Bijenkorf en Rituals.

‘Wat de Bever-case uniek maakt is dat in de lastige corona-tijd de rigoureuze keuze is gemaakt om af te stappen van de focus op groter, groter, groter en terug te gaan naar de essentie van het merk. Dat dit uiteindelijk juist wél tot een forse groei heeft geleid in meerdere opzichten, is een mooie les voor veel organisaties en vooral hun marketeers’, stelt de jury in zijn rapport.

Verslonden

Die haast zich overigens te zeggen dat de twee andere genomineerden die doordrongen tot de top-3 van NIMA Marketing Company of the Year – beoordeeld over 2022 – nauwelijks onderdoen voor de uiteindelijke winnaar. De jury raakte onder de indruk van de geweldige transformatie die de Rabobank de afgelopen jaren heeft doorgemaakt, met marketing als grote, drijvende kracht. De ingezonden case van de Henri Willig Group heeft de jury ‘echt verslonden en verbaasd doen staan’: Hoe een ‘redelijk traditioneel familiebedrijf, marketing als initiator heeft ingezet in een omwenteling in bedrijfsvoering’ is noemenswaardig.

Jaarprijs

De NIMA Marketing Company of the Year-award 2022 werd op NMD23 toegekend door de beroepsvereniging voor marketeers voor de impact die bedrijven hebben, en wordt verdeeld over verschillende categorieën op basis van de grootte van de bedrijven: small, medium en large. Bever won de categorie Large, die verwijst naar bedrijven met een jaaromzet van meer dan 50 miljoen euro en een balanstotaal van meer dan 43 miljoen, met meer dan 250 medewerkers.

De jaarprijs is een award met een lange traditie, in een nieuw jasje, die voor professionals in marketing van grote betekenis is, omdat de toekenning veel verder rijkt dan marketingcommunicatie (reclame en campagne).

Vakjuryvoorzitter was Jan Willem Koch van Hallmark, bijgestaan door Thijs van der Zande van DPG Media, Michael Blankert van Just Eat Takeaway.com, Esmee Blom van Bol.com en Lara Molendijk van NewGrowth Strategies.

De NIMA Marketing Company of the Year 2022 in de categorieën small en medium werden in afgelopen weken al bekendgemaakt.

Maar goed: er was één ‘winnaar groot over all’ en die stak toch met kop en schouders boven de rest uit: ‘In de afgelopen twee jaar zijn de elementen klant centraal stellen, merkpositionering en maatschappelijke impact bij Bever op een natuurlijke manier bij elkaar gebracht’, licht de jury toe, ‘waarbij de marketingafdeling de drijvende kracht is geweest. Door middel van een duidelijke positionering als dé buitenspecialist van Nederland steekt Bever zijn nek uit en schudt de markt op. De positionering is een gedurfde keuze en geeft een duidelijke focus’.

De jury heeft in eerste instantie vanuit alle inzendingen een longlist samengesteld, die vervolgens op basis van een uitgebreide vragenlijst is teruggebracht tot een shortlist per categorie. Deze organisaties zijn uitgenodigd om hun case te presenteren aan de jury, waarna een winnaar is bepaald.

Living the brand

En die presentatie van Bever maakte indruk: Mooie voorbeelden van Bevers ‘focus’ zijn het stoppen van papieren folders, het verlagen van de promotiedruk, een verlieslatende reparatieservice aanbieden en een reductie van het assortiment: ‘Ook de (winkel)medewerkers zijn een voorbeeld van “living the brand” en worden actief betrokken bij het uitwerken van de marketingmix, waaronder assortimentskeuzes en communicatie. De ogenschijnlijk tegenstrijdige oproep om “te kiezen voor een product dat je al hebt”raakt in deze tijd natuurlijk een duurzame en maatschappelijke snaar. Dat positionering ook consistent is door vertaald naar de winkelvloer, maakt deze case compleet’, zo concludeert het keurkorps aan vakzusters en broeders.

Algemene indruk van de jury

Hoewel de inzendingen van de NIMA Marketing Company of the Year award in verschillende categorieën waren ingedeeld, waren de organisaties voor de categorie Large best divers te noemen: commercieel, non-profit, familiebedrijven, coöperaties en variërend van groot tot heel groot. ‘Het juryproces werd daardoor extra interessant’, zo schrijft die in een toelichting. ‘maar maakte ook een goede vergelijking niet altijd even makkelijk.’

Uiteindelijk waren er drie cases die op de jury de meeste indruk maakten vanwege hun integrale benadering en doordat de marketingkeuzes sterk bepalend waren voor de richting en het resultaat van de totale bedrijfsvoering.
Deze cases werden met energie en passie aan de jury gepresenteerd, waarna via levendige interactie en discussie de diepgang verder werd opgezocht. Hierdoor ontstond een goed en compleet beeld van de marketingprestaties met niet alleen financiële resultaten tot gevolg, maar vaak ook met een positieve impact op de maatschappij.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!