Directeur ilse media start weblog
Het moest er een keer van komen, Paul Molenaar (algemeen directeur ilse media groep) is deze week gestart met een eigen weblog en heeft daarvoor uiteraard gekozen voor web-streepje-log. Voor zover mij bekend is hij daarmee de eerste bloggende CEO van Nederland. Paul, heel veel succes en uiteraard zal ik je via de rss-feed volgen!
Erg leuk, maar wil dan ook wel een interessante visie lezen of bijvoorbeeld reacties op ontwikkelingen (uit zijn vakgebied). Kunnen we vakjournalisten meteen overslaan.
Niets ten nadele van Paul Molenaar. We hebben elkaar nog nooit ontmoet, maar de teksten zijn te lang. Ik zeg dit als prive-persoon niet op titel van Emerce. Verder wens ik hem veel succes. CEO is trouwens ook een zwaar overschat woord 😉
@ tjeerd says “maar de teksten zijn te lang. Ik zeg dit als prive-persoon niet op titel van Emerce.”
Hmmm. Hoe lang of hoe kort moet een tekst zijn op een weblog? En waarom zou je deze opmerking niet mogen plaatsen als redactiemedewerker van Emerce?
Goede vraag, hoe lang moeten teksten op een weblog zijn? Persoonlijk geef ik de voorkeur aan korte, krachtige stukken met relevante verwijzingen als ik meer wil lezen.
Geldt dat voor alle weblogs? Nee, dat denk ik niet. Alleen het aantal weblogs met lange stukken tekst dat ik kan absorberen is beperkt en dus zal ik keuzes moeten maken. Op dit moment zijn dat Frankwatching en Venturo al moet ik eerlijk bekennen dat ik deze weblogs door de week met moeite kan volgen (sorry jongens). Simpel omdat ik daarvoor niet altijd de tijd voor heb. Het zijn prima onderzoeks- of opiniestukken die ik zo nu en dan eens uitprint en als naslag gebruik. Maar niet om mij dagelijks snel op de hoogte te brengen van wat er nu speelt in de markt. Daarvoor heb ik een groot aantal andere weblogs en nieuwssites op mijn lijstje staan. Die scan ik (uiteraard via rss), die absorbeer ik en als ze interessant zijn volg ik ook de verwijzingen en in voorkomende gevallen maak ik daarvan een bericht(je) voor marketingfacts of upstream.
Een balans vinden tussen lengte, inhoud, humor en opmaak (lees: beeldschermcommunicatie) is een vak dat slechts weinigen verstaan. Moet toegeven, ik ben er af en toe best jaloers op!
marco, de lengte doet er niet toe. belangrijker lijkt dat de schrijver in de eerste alinea voldoende informatie afgeeft om als lezer het hele stuk af te willen lezen. ik geloof verder niet zo in een tierelantijntjes in een opmaak, afbeeldingen voegen maar heel zelden iets toe. het gaat om de inhoud, de verpakking moet gewoon netjes zijn en de tekst toegankelijk.
Albert, de lengte is wel degelijk bepalend of ik een stuk wel of niet lees. Immers, ik heb slechts een beperkte tijd om te kunnen lezen. Ik moet dus keuzes maken. Ben het wel met je eens dat bij lange stukken de eerste alinea cruciaal is. Op basis daarvan bepaal ik immers mijn prioriteit: ga ik het stuk lezen of ga ik verder naar het volgende.
Vwb opmaak, dat is een persoonlijke keuze. Voor mij hoeft het ook niet, maar gezien de eerdere discussies over Marketingfacts zijn daar niet alle lezers het mee eens 😉
Ik wil alleen maar zeggen dat ook ik de voorkeur geef aan beknopte teksten. Inhoud doet er natuurlijk ook toe. Ik merk het trouwens aan de stukken die ik zelf voor Emerce schrijf. Die zijn soms ook te lang. En het is niet eens een weblog. Dat is ook een van de redenen geweest dat ik er bijvoorbeeld voor heb gekozen het interview met Unilever van vandaag in twee delen op te knippen. Zodat het leesbaar blijft. Verder zijn er natuurlijk geen regels mbt lengte op weblogs. Ik spreek slechts mijn voorkeur uit.
Ben het qua opbouw met je eens. Het nieuws dient in de eerste vijf regels te staan. Wie, wat, wanneer, waarom en hoe? Mijn ervaring is echter dat mensen bij langere stukken sneller afhaken.
@at: Ik moet zeggen dat Planet (en ook o.a. Emerce en Nu.nl) al een tijdje op de goede weg zijn en regelmatig verwijzen naar de bronnen. Complimenten dus voor al deze uitgaves. Aan onze kant (lees: weblogs) wordt er steeds minder gecopied-pasted dus stapje voor stapje komen we er wel en zal er een mooie balans ontstaan tussen weblogs en traditionele uitgaves.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!