Hyperpersonalisatie: “Meer dan ooit komen de ingrediënten voor succes bij elkaar”
Eerst een fancy tool en dan pas kijken wat je ermee kan. Nee, toch? En ook: personalisering als nieuwe standaard in B2B marketing.
Er is de afgelopen jaren veel veranderd in het marketinglandschap en marketeers hebben voor heel wat uitdagingen gestaan. Datagedreven marktbewerking speelt een steeds grotere rol in het helpen oplossen van die marketinguitdagingen en wij, Company.info, helpen B2B-marketeers daar dagelijks bij. Welke ontwikkelingen er volgens ons op komst zijn en hoe die invloed gaan hebben op het B2B-marketinglandschap en dus op de B2B-marketeer? Je leest het in een reeks van 3 artikelen. In dit eerste deel: onze visie op hyperpersonalisatie en de potentiële waarde voor B2B-marketeers. Met Vincent de Pooter, CMO, en Bas Kroon, Business Consultant.
Hyperpersonalisatie op basis van data is het goud voor elke marketeer
Vincent de Pooter – CMO
“Voor elke marketeer is het benaderen van het juiste contact, op het juiste moment met de juiste boodschap via het juiste kanaal het ideaalplaatje. Dit bleek met offline marketing vaak een illusie, totdat ruim 15 jaar geleden de eerste e-mailtools en content management systemen personalisatie mogelijk maakten. Zou het met online marketing dan wel lukken? Mijn antwoord is: beperkt. In B2C-marketing zijn er de nodige succescases maar in B2B zijn ze schaars. Vaak bleek het technisch lastiger dan verwacht om echt gepersonaliseerde uitingen te tonen. En nu hyperpersonalisatie? Meer dan ooit komen de ingrediënten voor succes bij elkaar; geschikte tools, een veelheid aan beschikbare data en de wil van marketeers om gerichter te communiceren.
In de huidige schreeuw om merkaandacht en de overvloed aan content kunnen we als marketeers niet anders dan relevanter zijn voor wie echt zaken met ons wil doen. En ik geloof dat hyperpersonalisatie een kans van slagen heeft en marketeers hiermee het verschil kunnen maken. Er is alleen een hele grote ‘maar’…
Marketeers trappen nog te vaak in de valkuil van eerst een fancy tool kopen, dan bedenken wat we er allemaal mee kunnen en daarna kijken we pas waar we de data vandaan gaan halen. Hyperpersonalisatie wordt alleen goud als we eerst bedenken wat we willen, daarna onze data die hiervoor nodig is op orde brengen en dan pas een geschikte tool erbij zoeken.”
“Hyperpersonalisatie wordt alleen goud als we eerst bedenken wat we willen, daarna onze data die hiervoor nodig is op orde brengen en dan pas een geschikte tool erbij zoeken.”
Bas Kroon – Business Consultant
“Klantenbinding is cruciaal in marketing, vooral in B2B-strategieën. Om groei te bereiken binnen het bestaande klantenbestand moeten bedrijven prioriteit geven aan retentie, cross-selling en upselling. Dit vereist niet alleen geweldige producten en diensten, maar ook sterke klantrelaties die waarde opleveren voor beide partijen. De afgelopen jaren hebben B2B-organisaties een verschuiving gemaakt naar een klantgericht ecosysteem door sterk verbeterde omnichannel strategieën, gepersonaliseerde benaderingen en digitale transformaties.
Klantervaring speelt een steeds belangrijkere rol in B2B, waarbij steeds meer investeringen gericht zijn op betrouwbare klantgegevens, pro-actieve berichtgeving en technologische verbeteringen voor het serveren en analyseren van het gedrag. Toegang tot relevante en betrouwbare klantgegevens is namelijk cruciaal voor gerichte marketing- en verkoopcampagnes.
Berichten en klantenondersteuning na de verkoop dragen bij aan het opbouwen van klantloyaliteit en terugkerende aankopen. Door account- en salesmanagers te ondersteunen, kunnen marketeers de klantrelaties versterken. Deze rol en bijdrage is vaak bij veel verschillende bedrijven moeilijk te meten, wat vaak ook het hete hangijzer is bij mogelijke investeringen. Maar de kosten voor technologie die de klantervaring verbetert zijn de laatste tijd drastisch verlaagd. Softwareplatforms voor klantervaring, die vaak worden gebruikt in B2C-omgevingen, kunnen worden aangepast voor B2B om de digitale klantervaring te verbeteren en de kosten te verlagen.
“Contentmarketeers en ABM-marketeers staan voor de uitdaging om content te creëren die verschillende stadia van het kooptraject aanspreekt.”
Personalisatie wordt een nieuwe standaard in B2B marketing. Dit gaat verder dan het toevoegen van namen aan e-mailberichten. Contentmarketeers en ABM-marketeers staan voor de uitdaging om content te creëren die verschillende stadia van het kooptraject aanspreekt. Bij B2B zijn er natuurlijk veel meer betrokken personen dan bij B2C. Wij krijgen steeds meer vragen om deze personen allemaal in kaart te brengen en te bundelen in databases. Dit wordt ook in veel marketingplannen opgenomen, dit zien we voor 2024 steeds vaker.
ABM is een populaire stroming, maar daar heb je veel personalisatie voor nodig. Wij hopen dat steeds meer bedrijven overstappen van het handmatig selecteren van de juiste prospects naar dynamische selecties op basis van data. Tot 2022 zagen we bij ABM dat Sales prospects selecteert, soms in overleg met Marketing, en dat deze selectie nooit meer aangepast werd. Met de huidige technologie kun je deze doelgroep constant monitoren, vergroten of aanpassen.
Veel marketeers missen de expertise en tools om ABM structureel toe te passen en vertrouwen nog veel op externe bureaus. Doordat de technieken en gebruiksvriendelijkheid van ABM en personalisatie tools verbeterd zijn en de kosten dus flink lager, verwachten wij dat de investeringen zullen stijgen. Bedrijven worden daarom vanaf het eerste touchpoint veel relevanter, waardoor je als B2B-marketeer dus echt top-of-mind kan zijn bij jouw gewenste doelgroep.”
Hi! Wij zijn Company.info. We gaan graag naast een B2B-marketeer staan, we kunnen je heel goed helpen met het inzichtelijk maken van je marktdomein, hoe groot het is en waar je belangrijkste nieuwe potentieel zit. Zin om eens langs te komen in Amsterdam? Of om te bellen, mailen, appen, zoomen, teamsen? We ontvangen en zien je graag!
Kom in contact met ons!